Gå till innehåll

Troll's nya balja


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Jag kör en bubbla per 1½ sekund ungefär. Och visst borde det hela tryckas ut genom utloppet, men det verkar mest som att det hela bara avstannar, vilket verkar rätt konstigt. Får ta en extra kik när jag kommer hem...

Det är ju fortfarande vatten i utloppsslangen när det stannar, det är bara att det inte kommer någon vart förrens man sugit igenom det hela genom att stoppa slangen i insuget till returpumpen en stund.

Jag tror helt klart på att det är för dåligt tryck i genomflödet just pga det.

Vad finns det för lämpliga lösningar med en separat pump om man inte har möjlighet att köpa en styrbar doserpump direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om man var lite mer noggrann, och tittade bakom skummaren (där pumpen som driver det filter på vilket avledaren till kalkreaktorn sitter), så kunde man efter kort sökarbete konstatera att slangen hade vikt sig precis vid pumpen. Det blev rätt mycket mer fjong på det hela efter att detta åtgärdats... Doh.

BDU-fel så det skriker om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Installerat (och fyllt) en hyfsat stor fragghylla. Bilder kommer om inte alltför länge, så även helbilder på baljan.

Hur satiken får man ut en Pictichromis på bästa sätt? Det är en skitstövel av sällan skådat slag, och jag verkar inte kunna stoppa i några nya firrar innan den fan är borta, den mobbar ihjäl det mesta. Som pricken över iet har den nu pillat ihjäl putsarräkan också, så ut ska den.

Försöker just nu med en mjärde gjord av petflaska. Verkar gå sisådär. Vad finns det mer? Köpa någon av de kommersiella fällorna? Bygga en liten harpun?

Att riva ut inredningen finns inte att välja på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oooh, den var bra! Måste fasiken testas.

Och ja, den är precis så jävlig. Den enda firren den inte rår på i mitt akvarium är en gul kirurg på 12 cm.

Det hade ju varit en sak om man nu såg nåt av den också, men nu bor den mest inne i stenen och kommer ut för att trycka till dom andra lite då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byggde en egen fälla med en bit spegelplexi i botten på ett akrylrör, sen en lucka på andra sidan. Min glasrosätande filfisk simmade in i omgångar medans fisken som skulle upp tog tid på sig. Det var rätt kul att se att oavsett om man jagade ut den så tog det inte lång tid innan den var i fällan igen. :) Tror det var en tjej faktiskt. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt är det lite trist att hur mycket man än sköljer den där sabla fosfatremovern så blir karet lite dimmigt och sump och pumpar fylls av ett rödbrunt gegg...

Kör med Deltec AquaCrown, järnbaserad remover. Sköljer den och vispar runt tills vattnet är klart i sköljhinken... ändå blir det löjligt mycket gegga av den.

Byggt en fälla av enklare modell; en avlång burk i plexiglas. Har lite bitar av LS däri, och tänkte försöka mig på principen att få den lilla skithögen bekväm däri genom att bara mata i fällan.

Spegelgrejen funkade skitbra annars.. på min kirurg. Den anfaller direkt, och flyttar sig inte. Pictichromisen däremot blev nog skrämd av den riktigt fula fisk som den såg i spegeln, den drar och gömmer sig direkt. Sabla fegis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har liksom inte riktigt blivit av än.

Dels har jag inte hunnit med att skrapa rutorna ordentligt (har såna där sega alger som inte magfloaten biter på), dels blev ju hela karet dimmigt och fult när jag bytte fosfatremover.

Även om min algblomning minskat kraftigt, så blev alla kvarvarande alger och alla nya stenar (fraggstenar och lite småskrufs) täckta av rostbrunt damm. Pumparna är också rätt igenkleggade med den där smörjan, och skummaren har fått spökbryt och växlar mellan att skumma riktigt blött och att inte skumma alls.

Byter just nu 20 liter vatten varannan dag för att suga ut all skit och göra rent sumpen.

Kanske kan fixa en bild i nästa vecka.

Tillägg:

Vad finns det för olika vettiga doserpumpar för kontinuerlig drift att välja på?

Börjar bli mer sugen på att ha nåt lite mer stabilt än bara en bypass på ett filter eller returen. Det får fan kosta, jag är trött på svajande värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Visst hade det? ;)

Det går lite segt med den biten dock... Har några bilder i kameran, ska bara ha tid att sitta vid datorn hemma också, inte bara på jobbet...

Beställde 2x110W maxspect SEMI igår... så klart är dom schluuuuut och stackars jag måste sitta och vänta i minst en vecka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är det inte så mycket fråga om BDU-fel, jag skyller banne mig allt på kameran. Den må vara avancerad med 3872 funktioner och automagiska inställningar etc. Problemet är att den saknar möjligheter att ställa in vitbalans själv, det är bara exponeringstiden man kan laborera med på den punkten. Den har ett par möjligheter att välja mellan olika förinställda ljusförhållanden, t ex om man dyker, är på safari, fotar i snö, osv, men dom är komplett värdelösa, verkar det som.

Hur jag än gör så får allt ganska fula missfärgningar i lila för att kameran inte vet vad den ska ta sig till (notera chromisen i mitten av karet på mittenbilden några inlägg uppåt).

Jag ska försöka ta några bilder med min gamla kamera i helgen, den hade då lite vettigare möjligheter...

Det blir en resa till Korallfisken idag med, det ryktas om att det ska finnas mängder av färgglada sps att vältra sig i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missfärgning blått till lila brukar bero på sensorn i kameran. 2 våglängder i blått - UVA fungerar som en vågängd i röda sensorn i viss mån. Prova med ett skylightfilter från en gammal diabildskamera. Fungera inte det har Heliopan ett specialfilter för digital foto som släpper igenom 400 - 700 nm ljus. Det borde duga men jag kan inte lova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...