Gå till innehåll

Skillnad på power leds?


Crugge

Rekommenderade inlägg

Hejsan, hade ett par frågor angående power leds som finns tillgängliga.

Hade ju först planer efter att ha tittat runt på forumet att köpa

Såna här små CREE leds, dvs dem små härifrån

http://www.rapidled.com/servlet/the-LEDs-cln-White-LEDs/Categories

För att sedan montera x antal royal blue och vita leds på en kylfläns med tillhörande drivare, kostnaden beräknade jag ligga runtomkring 2000-2500kr för runt 50 leds(vilket blir 150watt)

Såg sedan dessa power led paneler http://stores.ebay.com/acrc/category3018047018-/_i.html?_fsub=3018047018&_sid=167758548&_trksid=p4634.c0.m322

Där man verkar få betydligt mer watt för pengarna.

Frågan är, är dessa leds på något sätt sämre än dem leds'en från CREE ? och monteras dem på liknande sätt? dvs på kylfläns?

tex kostar ju en 20w royal blue ca 120 spänn, medans det kostar dubbla för samma watt med cree leds.

Någon har tid/lust att förklara skillnaden mellan dessa led sorter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!!

Är det inte så att just CREE leds är lite starkare en andra. tror att dom har kommit lite längre i utväklingen än andra led tillvärkare. därför det lite dyrare priset.

Man kan nog montera dom på en kylfläns men många sätter dom direkt på en CPU-kylare av något slag.. typ denna http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=NH-U12P-SE2

Men ja låter nån av dom riktigt kuniga här på forumet rätta mig och säga sina långa och intresanta utläg om hur det igentligen ligger till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har använt samma firmas 10 wattare (royal blue, vit 10 000 K och vit 16 000 K). Jag är mer än nöjd. Jag kör nu inte mina på mer än ca 8 watt dock. se min tråd här.

Anledningen till att jag valde denna typ var att jag ville koncentrera mer effekt på liten yta. Då jag inte använt några linser så har det nog iofs inte blivit fallet men jag har nu ca 220 watt LED och jag tycker jag har en bättre effekt nu än med 300 watt MH. Och då kör jag full effekt bara under ca 3 timmar över hela akvariet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enklare förklaringen när det kommer till skillnad är att om man kollar på 10w dioden så der den 800lumen dvs 80 lumen per watt.

En cree ger ca 139 per watt, sen kan man nog kalkylera på vad som passar ens egna behov bäst.

Jag har själv valt att gå på cree dioderna...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att Cree:n ger 139 lumen per watt är väl en sanning med modifikation Nixon. Är det inte så att de modeller som ger detta gör det på max strömstyrka medans Cree för hållbarhet rekommenderar en betydligt lägre strömstyrka för just dessa dioder?

Jag har maxspects 30 wattare också men jag tycker (för ögat) att jag får bättre kräm med mina 10 wattare på 16 000 K (om jag kör tre). Jag vet inte märket på mina 10 wattare men det är troligt att det är semi som gjort dem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

139 på 350mA är vad dom anger, jag tog dock även med 10w chipets optimistprognos så jag räknade med att de jämnar ut sig;)

Men visst det är sanning med viss modifikation då man säkerligen pratar om optimerade förhållanden för att få ut maximal effekt.

Jag vill minnas att jag läst nåt om att det inte skulle löna sig att köra cree på max amp då dom inte ger så mycket mer ljus.

När det kommer till cree mot andra 3w dioder så verkar det inte vara så mycket till kokurans enligt DIY nördarna på RC. Finns otaliga trådar där dom försöker hitta ett billigare alternativ men beräkningarna verkar aldrig hålla i slutändan.

Nu kan man dessutom få dom RB-blåa XPE chipen för ca 3½ dollar eller mindre så det känns som om priserna börjat bli överkomliga.

Jag tror dock den stora vinsten kommer om man skall göra ett stort bygge.

Med 3w dioder så kan man använda sig av U-lister i alu som kylflänsar, betydligt enklare att få tag på och jobba med jämfört med dom stora alu-klunsarna.

Jag har tänkt följa några såna byggen som gjorts på senare tid på RC och se om det håller i längden. Som det är nu så verkar dom flesta vara överense om att det skall fungera såvida man ger varje diod nog med utrymme.

Nu börjar jag dock gå mot OT (även om det i viss mån handlar om skillnaderna) ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha räknat lite på lumen per watt vid olika drivströmmar så kom jag fram till att samma diod som ger 139 lm/W vid 350 mA ger 105 lm/W vid 1000 mA och 86 lm/W vid 1500 mA.

Om man dessutom tänker på att det krävs betydligt bättre kylning ju högre ström man kör med så kommer man fram till att det finns klara fördelar med att inte köra dioderna på max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Redigerat inlägg pga av tankelapsus

Är det inte så att chipet är på 3 watt och kör man det på 350 mA och en forward voltage på 3 V så ger det bara 1,05 watt. Då får man ut 139 Lumen per watt men så fort man börjar att ta ut chippets fulla effekt så ändras Lumen per watt såsom mano skriver. Vid 1000 mA så är forward voltage ungefär 3,3 V vilket ger 3,3 watt och totalt en lumen på 346 - vilket ger Manos 105 Lumen per watt - har jag fattat rätt nu?

10 wattarna ger 800 lumen vid en ström på 1000 mA vilket då ger 80 lumen per watt. Om man ersätter dessa med 3 stycken Cree som körs på 1000 mA så skulle det ge 9,9 watt och totalt ca 1040 lumen

På LED group buy (som är den billigaste Cree leverantören) så kostar ett chip 5,12 dollar - 3 chip blir 15,36 dollar vilket ger en inköpskostnad på 1,47 cent per Lumen. Min 10 wattare ger 800 lumen på 10 watt ( 1000 mA) och kostade mig 10 dollar vilket då ger en kostnad på 1,24 cent per lumen. Alltså kan jag få mer lumen för mindre införskaffningskostnad (drawbacken är dock att jag får lite högre driftskostnad per lumen).

Nu var inte mitt skäl att välja 10 wattare detta utan att få ett högre värde per yta (de är kompaktare än om man monterar 3 st cree tätt)

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta en yngling men nu förstår jag ingeting alls. Skall man alltså få mer LUX vid lägre strömstyrka? Så fungerar inte mina LED i alla fall - det är säkert.

MVH Lasse

Tänk per enskilld watt..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att chipet är på 3 watt och kör man det på 350 mA och en forward voltage på 3 V så ger det bara 1,05 watt. Då får man ut 139 Lumen per watt men så fort man börjar att ta ut chippets fulla effekt så ändras Lumen per watt såsom mano skriver. Vid 1000 mA så är forward voltage ungefär 3,3 V vilket ger 3,3 watt och totalt en lumen på 346 - vilket ger Manos 105 Lumen per watt - har jag fattat rätt nu?

Det verkar rätt, läste från olika grafer när jag räknade och vid 1000 mA är ljusstyrkan (luminous flux) ca 250%, dvs 250% av 139 lm vilket blir ungefär samma som de 346 du uppgivit ovanför. Sedan har jag delat det värdet med effekten på 3,3 W som du också hittat. För 1500 mA blir man tvungen att kolla i en graf även där för att få fram vilken framspänning som ger motsvarande ström.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat runt på lite sidor och här på forumet, får intrycket av att man borde köra ungefär 60/40 kallvita/royalblue ? men tittar man på tex http://reefledlights.com så anser dem att man ska köra större delen royalblue, inte vita, vad är rätt? :)

Tror många väljer fler blå än vita.. Många kör 700mA blåa och 1000mA vita , vilket resulterar i att dom vita ger mer ljuse.

Sen verkar många gilla det ljuset som det blir lite blå ton i.

Mvh Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom vita är betydligt starkare än dom blåa, 60%RB lär skall motsvara något kring 12-14k.

Men det beror på hur mycket effekt du har till dioderna, dom blåa kan man köra på max 1000ma medans vissa vita klarar upp till 3000ma.

Jag har läst lite jag med och fått intrycket av att man brukar antingen köra fler blåa eller dra ner på effekten på dom vita.

Mitt pågående bygge kommer att ha 2 blåa för varje vit diod, men det är lite smaksak.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag glömde att ta med att en av de orsaker som gjorde att jag valde 10 wattarna jämfört med Cree var att jag kunde blanda 10 000 K och 16 000 K. Alltså få ett vitt lkjus med mycket blått i. Detta gör att jag inte behöver så många royal blue - jag har kört 1 royal blue, 1 st 10 000 K och en stycken 16 000 K detta gör att jag får mycket av energin att ligga åt det blåa våglängderna men får ett "glimmande" vitt ljus.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...