Gå till innehåll

Ang. sarg på 1200x1200x700-akvarium.


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Satt och funderade lite på om man någongång kommer att byta kar, och hur detta ska se ut. Alltid kul o se hur långt man kommer innan något verkligen händer. :)

Iaf, jag har kommit så pass långt att jag har börjat o kolla på måtten och ett som har funnits i tankarna länge är 1200x1200x70 med ca 65cm vatten.

I dagsläget så har jag en sarg på mitt kar på 10cm som löper runt karet, och funderingarna går då om man klarar sig på detta på ett kar i den storleken jag funderat över eller om man måste ha ett mittstag?

En annan fråga är då tjockleken på karet, jag har länkar till sidor där man räknar ut det, men har dålig koll på det där med säkerhetsfaktor och vad den ska ligga på. Så om någon kan säga om det går med 12mm glas eller ska vara tjockare och isf vilken tjocklek.

Jag har bett Blackizz (Oskar) om hjälp att rita upp det för de som vill ha en bild framför sig (inkl.jag själv), men han har säkert en massa annat för sig, så jag hoppas att min beskrivning ovan kan vara till hjälp ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde med mitt spec akvarium inbyggt i väggen så hade jag inget mittstag men en 2,5cm glaslist runt om. Karet var 70cm högt och 12mm glas. kar var 90cm djupt

Har sett ett sådant du ville ha på Klovnfisken dyrehandel i Köpenhamn å måtten är det samma som du ville ha å är grym snyggt. De hadde sin ytavrinning i mitten med 20x20cm och tunze Stream pumpar sittande ut från varje sida. Kommer ej ihåg om de hadde nån sarg eller inte.

Så här kanske?

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typ det, men jag hade velat ha en box i varje bakhörn. Anledningen är att jag hade tänkt och isf placera karet in mot en vägg och köra en

bakgrund mot bakrutan.

Kommer ihåg karet, det är väl det som står ut mot skyltfönstret? Har gått runt det ett antal gånger. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du demonterbar husgavel ?

-Såg även ditt gamla kar från 2008 :-)

Nej, men om det blir ett sånt här kar så kommer det nog stå på nedanvåningen. :)

Isf finns det gott om utrymme o ta in det via altanen. :)

Här kan du räkna ut tjockleken på glaset med säkerhetsfaktor.

http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium

Tack! Den var ju riktigt bra.!

Vilken säkerhetsfaktor ska man ligga på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra på ett kar med 60cm höjd istället, då klarar du dig med 12mm (säkerhetsfaktor 4). Går du upp till 70+ så blir det genast mycket dyrare. 12mm glas är "billigt" jämfört med tex 15mm (dvs prishoppet är abnormt).

Sen ska man även tänka på att optiwhite-glas har en sämre hållfastighet än vanligt glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt kar som är 100x70x80 är gjort av 12mm glas med en sarg upptill i 12mm som är 8cm bred. Det är byggt av en riktig akvariebyggare. Sen har jag själv säkrat upp med en glas sarg på båtten också för att få en dragfog som är 24mm istället för 12 mm. den är 12x50mm som är limmad på båtten och sidorutan. finns på inlägg på i min tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blackizz--> Det kan inte stämma att du ska ha så hög SF.

Det skulle ju ge 15mm glas i en kub på 80x80x65cm

Jag vet inte vad du får 15mm ifrån...

Med sarg. SF = 3,8

80x80x65 med 60cm vatten = minst 8,3mm "väggar" (buktar ut 0,44mm)

13,9 "botten" ( buktar ut 0,32mm)

Rimless. SF = 7,6

80x80x65 med 60cm vatten = minst 11,7mm "väggar" (buktar då minimalt)

19,7mm "botten" (buktar då minimalt)

Detta är anledningen till att de flesta INTE har rimless på höga kar, då det kräver en mycket tjockare botten!

Om ni vill kan jag lägga upp .xls filen... Bra att ha till hands när man plannerar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som man dock skall tänka på är att man ofta inte fyller vatten till toppen, man brukar fylla 5cm från toppen så man kan räkna bort det då det är vattents vikt som får den att bukta ut.

EDIT: Ser dock att blackizzz var snabbare med att räkna med vattennivån och inte akvariets högd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde med mitt spec akvarium inbyggt i väggen så hade jag inget mittstag men en 2,5cm glaslist runt om. Karet var 70cm högt och 12mm glas. kar var 90cm djupt

Har sett ett sådant du ville ha på Klovnfisken dyrehandel i Köpenhamn å måtten är det samma som du ville ha å är grym snyggt. De hadde sin ytavrinning i mitten med 20x20cm och tunze Stream pumpar sittande ut från varje sida. Kommer ej ihåg om de hadde nån sarg eller inte.

Så här kanske?

[ATTACH]56866[/ATTACH]

vad kostade denna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om jag skulle välja 1200x1200x60 så kan jag, om jag väljer optiwhite i rutorna, ha 12mm i sidorna och 15mm i botten, och då köra en 100mm sarg runt om i 12mm glas?

Då får jag ca 55cm vatten i karet... Nja, måste fundera vidare. Inget som jag ska ha nu ändå, så måtten kommer kanske ändras ytterligare, men jag är stormförtjust i dessa mått.

En annan sak man kan göra är att sätta en ram i stål runt om i ovankant, likt Mo på Ultimatereef:

Tank%20Thread242.jpg

Frågan då blir hur man räknar på den biten...

Kolla in bilderna på bygget från sidan 10 och ca 20 sidor framåt.

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajamensan! Nästan möjligt att ha Rimless, fast kanske med lite "risk"...

Med 550mm Vattennivå har du 5,2 SF i sidorna med 12mm glas.

och 5,7 SF i botten med 15mm glas!

Skulle tro att du kan göra det rimless om du gör en sarg i botten i stället... så att kontaktytan där nere dubblas...

Ska jag modifiera Ritningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger upp dokumentet jag använder för att beräkna glastjockleken/säkerhetsfaktorn..

glasscalculator.xls

Mycket enkelt! skriv bara i måtten och vattennivån. Sen ser ni "minsta" glastjockleken med SF 3,8" Sen kan ni fylla i annan glastjocklek och se hur det påverkar säkerhetsfaktorn...

Hoppas någon kan få nytta av den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajamensan! Nästan möjligt att ha Rimless, fast kanske med lite "risk"...

Med 550mm Vattennivå har du 5,2 SF i sidorna med 12mm glas.

och 5,7 SF i botten med 15mm glas!

Skulle tro att du kan göra det rimless om du gör en sarg i botten i stället... så att kontaktytan där nere dubblas...

Ska jag modifiera Ritningen?

Kan du göra den i de måtten jag haft från början, med de detaljer jag berättat i mitt PM?

Är mest nyfiken på hur det ser ut "på bild". :) Lägg gärna ut bilderna här direkt, skippa mailen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...