Gå till innehåll

Hur placera dioder för att få glitter?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Kan man sätta dioder hur som helst och med vilka linser som helst och fortfarande få till glitter-effekten? Vad påverkar om det blir glitter eller inte? Är det främst att man behöver en liten ljuskälla och krusningar på ytan? Jag har skissat lite på en kub på 150x150 cm med 220 dioder (660W) ovanför (se teckning). Bör man tänka på nåt speciellt om man vill ha glittereffekten? Dioderna i teckningen sitter med CC=84mm. Är det bättre att klumpa ihop belysningen med tanke på just glittereffekten?

post-5077-14468922002916_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde fungera fint, vad är det för höjd på skissen? Påverkar också hur många LEDar du behöver, då linser krävs vid lite djupare (Över 50-60 cm) för att få bra med ljus vid botten. Om du har LEDarna för långt ifrån varandra bildas en "spotlight" effekt, som hos många inte är önskad! Kan fixa en Sketch med olika "linstätheter" och så när höjden är etablerad. :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"För lågt" är väl kanske inte helt riktigt då det är relativt till vad man har i karet och vad man vill uppnå, men med linser kan man ju koncentrera ljuset lite bättre. Det karet jag har skissat på hade jag tänkt mig ett vattendjup på 55cm (minus sanddjup, plus den höjning man får i och med flödet på returpumpen och storlek på överrinningskam... men omkring 55cm).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"För lågt" är väl kanske inte helt riktigt då det är relativt till vad man har i karet och vad man vill uppnå, men med linser kan man ju koncentrera ljuset lite bättre. Det karet jag har skissat på hade jag tänkt mig ett vattendjup på 55cm (minus sanddjup, plus den höjning man får i och med flödet på returpumpen och storlek på överrinningskam... men omkring 55cm).

"för lågt" påstod jag inte, utan "får ett lågt PAR värde"

Såklart det beror på vad man skall ha i karet, men med tanke på antalet leds och storleken på karet antog jag att det inte var något rent mjukkorallskar...

Vill du att jag skall dra ihop en skiss med utberedningen av ledsen och ljusblandningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utveckla? Tack

Enligt min åsikt krävs linser vid det djupet, annars avtar ljuset och man får ett lågt PAR värde vid botten.

Jag har inte bara en åsikt, jag har praktisk erfarenhet och den säger att ditt påstående är fel. Jag har SPS-ljus på botten utan linser, vattenkolumnen är ca: 60cm djup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för erbjudandet! men jag drömmer bara, så det känns inte rätt att be dig om något sånt... dessutom så vet jag inte vad man ska ha för spridning på dioderna... ska man köra de blåa utan lins och sen kanske 40° på de vita för att få rejält med tryck i ljuset även vid bottnen på de vita? Blir lite OT nu, men jag har inte en aning om ifall det finns några direkta "Do's & Don'ts" när det gäller LED's

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder en Maxspect- modell? Cree eller Semi LEDar? Olika LED tillverkare har olika spridning på sina ljuskällor. Cree har 125° spridning... Har du tillgång till en PAR mätare? vore intressant att se vad dina värden blir! Bara för att veta vad som "krävs"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte bara en åsikt, jag har praktisk erfarenhet och den säger att ditt påstående är fel. Jag har SPS-ljus på botten utan linser, vattenkolumnen är ca: 60cm djup.

Kan du berätta vad du har för setup då och om du får glitter-effekt i hela karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar är 80x80x65 med ca 61cm vatten. Min ramp har 3W dioder utan linser med 5cm mellanrum på en yta av ca 45x45cm ca 8cm ovanför vattenytan, dvs ca 69cm ovanför botten. Musslor, acropora samt knapp-polyper växer och trivs alldeles utmärkt på botten med detta ljus på detta djup.

Glittereffekten finns i hela karet, från topp till botten, så jag ser inga bekymmer att få till det som du vill ha det Gabriel.

Till skillnad från Mats är jag dock intresserad av att få veta skillnaden i ljusmängd/styrka/PAR-värde på olika djup i mitt kar, mest för att kunna svara andra om de undrar över det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SWEEET!!! Jag gjorde nämligen lite kalkyler på vilket som skulle bli billigast i ett 5-års-perspektiv - MH+T5, MH eller LED, och LED skulle bli cirka 10.000kr billigare på den perioden (ungefärligt räknat) än något av de andra alternativen. Nu saknas bara en bostad som karet får plats i, ekonomiskt oberoende och ett godkännande från hon som bestämmer, så kan man ju börja beställa... :D/:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag får glitter i hela mitt kar av min lila 36w ledramp. Jag har mycket lite rörelse på ytan i nuläget.. glittrar på som bara den enda ner till botten trots att jag har 80 cm högt kar.

Jag kan garantera dig om att du kommer att få glitter ner till botten och i hela karet om du gör som du har skisat.. det är mycket svårare att göra en Led ramp så den inte glitrar. det är nog omöjligt om man inte lägger en glas skiva på ytan så att man inte får nån rörelse alls på ytan. då kanske man kan slippa undan glitret..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad skall du ha för focus på karet? Ljuskrävande eller mindre ljuskrävande? Jag skulle fundera över om man kanske skulle ha 60% av ljuset på en sida och 40% på den andra.

spontant känner jag att belysningen kan vara i underkant för SPSer om du skall ha dom i botten utan linser kommer ganska mycket ljus spilla utanför karet (och ner i ytavrinningen).

En annan rekomendation skulle vara att endast ha linser inners och ytterst för att minska spridningen utanför och använda dom områdena för dem mer krävande sakerna där du vill ha tillväxt snabbare.

o ja ouscazz vi vet att du lyckas jättebra men folk har olika på det estetiska, på tillväxt samt vad man vill hålla i karet.

Sen skall det dock tilläggas att det inte bara är ljuset som bidrar till dessa faktorer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till skillnad från Mats är jag dock intresserad av att få veta skillnaden i ljusmängd/styrka/PAR-värde på olika djup i mitt kar, mest för att kunna svara andra om de undrar över det hela.

Missta mig inte Jimmy.. jag är intresserad av mitt ljus, men inte genom att mäta med apparater. Jag mäter genom se hur djuren trivs, koraller vet inget om PAR. Jag inbillar mig att det hjälper mer att berätta om vilka djur som trivs på ett visst givet djup under mina ramper än att berätta vilket PAR-värde ljuset har. Men det är jag det.. ;)

Knabbuziak, kolla igenom min tråd om 350L. Där ser du hela set-up'en

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ett gäng billiga Kina-LEDs för att testa lite och jösses vad det glittrar :)

Jag kör testen med 5 grupper av 8st. "häften vita och hälften blå) som jag styr med en PLC analog utgångsmodul 0-10V som jag "dimmrar" i steg om 10%. Vid full effekt på alla grupper blir det varmt på den knappa metern aluminiumprofil jag testar med, satte då 4 "dator"fläktar som jag styr med ytterligare en 0-10V kanal. Lade en beställning på Cree dioder som jag kommer jämföra med när de ramlar ner i brevlådan.

Jag rekommenderar verkligen dioder... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...