Gå till innehåll

Stenkorall som dör!


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag köpte för 1 vecka sedan en stenkorall. jag ser nu att den håller på att bli vit underifrån.

undrar självklart varför? jag har bra värden och ser inte att någon annan korall visar denna tendens!

den står på ca 20-30 cm djup i karet och MH-armaturen är yttligare 30 cm över ytan.

se bifogade bilder!

post-3725-14468922022252_thumb.jpg

post-3725-14468922022757_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att den reagerar mot korall limmet. jusst pochillopora verkar vara känslig för vissa korall lim. Jag hade samma symptom med pochillopora och grothechs korall lim (super fast) den med röd och svart lim burk som man blandar.

Vet inte vad du anv men bara en fundering jag fick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att den reagerar mot korall limmet. jusst pochillopora verkar vara känslig för vissa korall lim. Jag hade samma symptom med pochillopora och grothechs korall lim (super fast) den med röd och svart lim burk som man blandar.

Vet inte vad du anv men bara en fundering jag fick.

okey, jag använder Fauna Marin samt Super attack (för att det ska fästa)! aldrig sett något sådant på en korall tidigare (när jag har använt dessa lim)

repade sig din korall?

jag funderade på om den kanske inte gillar att jag kör vodka eller kanske står för nära lampan???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min korall klarade sig ej. Vävnads döden bara spred sig uppåt.

Hade din korall stått för nära lampan så skulle polyperna varit indragna + att det skulle startat på topparna o inte i botten. Jag skulle nog knippsa dän en gren en bit över den döda delen och stoppa in den i ett litet hål i levande stenen bara för att den skall slippa utsättas för lim.

Jag tror att om du inte gör något så kan det döda sprida sig så hela korallen dör.

Lycka till.

Ps: det är fö precis lika dan korall som jag hade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min korall klarade sig ej. Vävnads döden bara spred sig uppåt.

Hade din korall stått för nära lampan så skulle polyperna varit indragna + att det skulle startat på topparna o inte i botten. Jag skulle nog knippsa dän en gren en bit över den döda delen och stoppa in den i ett litet hål i levande stenen bara för att den skall slippa utsättas för lim.

Jag tror att om du inte gör något så kan det döda sprida sig så hela korallen dör.

Lycka till.

Ps: det är fö precis lika dan korall som jag hade.

jag tog bort 3st små delar, dock är det risk att det var lite död skelett kvar, då de är ganska så mycket vitt på korallen :( testade att limma med D&D limmet istället. jag har testat förut att "stoppa in koraller" i hål, men de blir inte långvariga i hålen.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj aj. Jag har svårt att tro att det skulle ha med vodkan att göra. Låga näringsvärden skulle bleka korallera, inte skapa döda ytor som sprider sig.

Tror inte heller att det kan vara belysningen, då borde den ta skada ovanifrån.

Kan det vara brist på något spårämne? Peter hade väl problem när han fick brist på kalium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm har haft liknande problem själv, just hur man limmar de, verkar vara lite känsligt.

Har tyvärr inte jobbat fram en ordentlig idé, kanske andra kan fylla på? :)

hmm kalium kan faktikst vara något där.

Gör ett sådant test! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När denhär typen av koraller böjar dö undan snabbt så har jag märkt att det bästa är att bara kapa dom ovanför den döda zonen.

Dom kan vara lite kluriga, man kan ha 8st på rad i fraggkaret och plötsligt är det en som mår dåligt medans resten växer på helt normalt.

På dessa arter brukar väl kraftig kaliumbrist orsaka minskad PE, så att dom ser ut som om dom varit ovan vattnet för länge...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det beror på brist på kalium, Då det oftast brukar vara viktigt i zeosystem, Vad var det för burk den kom ifrån? höga näringsvärden? Vet bara att när jag introducerat koraller ifrån burkar med höga näringsvärden till min zeoburk så kan man få vävnadsdöd, Om man stressar korallen i onödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är polypexpansionen där vävnaden inte är död?

det är full plypexpandtion där det inte är vitt!

DOCK hittade jag något konstigt nyss! en snigel jag har som skall käka alger en Cypraea satt och käkade på min korall.... jag har aldrig sett den aktiv på dagen tidigare! dock känns lite lite konstigt att det skulle vara den som käkar upp min korall!

http://se.reeflex.net/tiere/751_Cypraea_eglantina.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allmänna cowries är starka på väg, under sina nattliga utflykter i poolen, de kan riva koraller och alger från sina förfäders platser. I brist på alger är det möjligt att masken också urholka korall

Från reeflex översatt med google translate...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har liknande och min har alltid varit vit längst ner i foten. Tror jag har haft den i ett år så i alla fall. Så länge jag sett att den haft polyper ute där nere så har jag aldrig brytt mig.

Bild på en och den kommer från ett kar som har många fina koraller

post-2725-14468922055738_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När denhär typen av koraller böjar dö undan snabbt så har jag märkt att det bästa är att bara kapa dom ovanför den döda zonen.

Dom kan vara lite kluriga, man kan ha 8st på rad i fraggkaret och plötsligt är det en som mår dåligt medans resten växer på helt normalt.

På dessa arter brukar väl kraftig kaliumbrist orsaka minskad PE, så att dom ser ut som om dom varit ovan vattnet för länge...

//NiXoN

mina 3 delar jag kapade av var kanske 1-3cm långa och det kändes som om att jag inte kunde kapa mindre delar!

jag kanske får kolla upp kaliumbrist!

Tror inte det beror på brist på kalium, Då det oftast brukar vara viktigt i zeosystem, Vad var det för burk den kom ifrån? höga näringsvärden? Vet bara att när jag introducerat koraller ifrån burkar med höga näringsvärden till min zeoburk så kan man få vävnadsdöd, Om man stressar korallen i onödan.

den kom från Tritons vanliga SPS-kar, som jag antar har rätt så höga näringsvärden..... jag koppade in korallen, men inte speciellt bra och länge! jag kör själv inte zeovit, men har mycket låga värden !

Allmänna cowries är starka på väg, under sina nattliga utflykter i poolen, de kan riva koraller och alger från sina förfäders platser. I brist på alger är det möjligt att masken också urholka korall

Från reeflex översatt med google translate...

//NiXoN

dock kan jag inte tänka mig att den har någon brist på alger, då jag har haft extremt mycket alger och jag har en hel del kvar! men jag tvivlar lite på att det är den som har käkat upp min korall!?!?!? brode de inte ha tagit längre tid?

Jag har liknande och min har alltid varit vit längst ner i foten. Tror jag har haft den i ett år så i alla fall. Så länge jag sett att den haft polyper ute där nere så har jag aldrig brytt mig.

Bild på en och den kommer från ett kar som har många fina koraller

[ATTACH]57135[/ATTACH]

jo, fast min var bara lite vit, nu är det nästan bara topparna kvar på den!

Ja, precis som NiXoN skriver så kan Cypraea käka på koraller om de svälter. Om den kan skada spser har jag ingen aning om. Det kan ju också vara så att den smakar på saker i sin jakt på alger.

tyvärr så finns de ingen risk att den svälter i mitt kar :) kanske bara att den är lite sugen på annat än alger!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, Kan ju ha med stress helt enkelt att göra om du har bra näringsvärden.

När jag köpt ifrån en lokal handlare med väldigt höga näringsvärden så är det inte ovanligt att jag fått klippa ner stora bitar av korallen efter en vecka eller så. oftast har det hjälpt om man koppat in den men ändå brukat bli lite vävnadsdöd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du inte har något emot att jag poster lite bilder på väldigt liknande problem.

Polyper ute, färgen dock blek :(

En bild med Maxspect helt blåa, och två andra med blått och 1 vit 15 W led :)

Vet dock inte om det är en tillfällighet att snigeln klättrar just där, men den har iaf. vuxit sedan jag troligtvis kastade in några från ett korall köp.

post-4913-14468922056005_thumb.jpg

post-4913-1446892205622_thumb.jpg

post-4913-14468922056369_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du inte har något emot att jag poster lite bilder på väldigt liknande problem.

Polyper ute, färgen dock blek :(

En bild med Maxspect helt blåa, och två andra med blått och 1 vit 15 W led :)

Vet dock inte om det är en tillfällighet att snigeln klättrar just där, men den har iaf. vuxit sedan jag troligtvis kastade in några från ett korall köp.

hade varit glad om min korall hade sett ut som din! min är snart helt död...... lever bara lite i topparna :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du inte har något emot att jag poster lite bilder på väldigt liknande problem.

Polyper ute, färgen dock blek :(

En bild med Maxspect helt blåa, och två andra med blått och 1 vit 15 W led :)

Vet dock inte om det är en tillfällighet att snigeln klättrar just där, men den har iaf. vuxit sedan jag troligtvis kastade in några från ett korall köp.

Hur ljust står dom? ändrat belysningen det senaste? Har fått liknande utseende på hystrix om den stått för ljust och blivit skadad pga det, Om värdena är bra prova minska ner ljustiden och se om dom repar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktiskt har jag en hysterix som liknar detta också!

Därför tänkte jag ta tag i det innan det är för sent..

Men jag misstänker att Biopellets har gått fram för hårt.

Edit: står faktiskt nära botten, ca 7-9 timmar belysning per dag, i varierande styrka.

Ändrat av Hirez
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske har hittat en orsak till min vita korall! n

är jag hade "koppat in" den, så lossnade den från min sten dagen efter....då tog jag ur korallen ut vattnet och lät den stå bredvid karet i kanske 1 min innan jag limmade fast den igen. kanske är detta som har gjort att korallen mår dåligt? jag gjorde nämligen lika dant när jag skulle fragga den :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...