Gå till innehåll

Stenkorall som dör!


nike83

Rekommenderade inlägg

nja kan kanske vara en bidragande orsak men ändå lite tveksam, har plockat upp koraller i flera minuter vid fraggning utan bekymmer.

hmm jag vet, men jaghar inget annat bra svar :(

teorier just nu:

1. förgiftning (tål inte) korallim eller Superattac

2. tålde inte vara ute i luften för länge

3. min snigel tyckte att den var god

4. kalumbrist

5. någon annan brist

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade samma problem med min, att den blev vit nerifrån hade satt den högt upp. men sedan jag satte den längre ner i karet så har den växt på bra och ser fin ut, så jag misstänker att den inte gillar för starkt ljus.

det låter lite konstigt att den skulle bli vit underifrån om den sitter för högt!?!?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma situation hos en Seriatopora (brunbeige med neongröna polyper). Den kom som fragg och hade då ett exponerat skelett där den var limmad mot fraggstenen. Det läkte inte trots att den växte bra. Sedan ett antal veckor har vävnadsdöden spritt sig uppåt men jag tror fortfarande den växer i topparna. En annan Seriatopora (hystrix i det fallet) visar inga sådana här tendenser alls och alla andra SPS verkar må toppen och växer fint. Känns underligt att det skulle bara vattenparametrar då alla andra koraller trivs. Kanske ett bakterieangrepp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdaterar lite!

det verkar som om att den har slutat att dö! uppskattningsvis 1cm kvar i topparna. jag har matat med lite Aminosyror (Ultra min S och Ultra Organic). samt har jag börjat med SPS foder från D&D.....

ser också att fraggarna har slutat att dö.... lite mysko faktiskt!

min snigel bor i en glassburk numera!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det går bra. Har en hysterix med lite vävnadsdöd vid foten som jag tror jag måste fragga bort men annars går det bra.

Misstänker det var en kombination av lite för lågt kh, samt spårämnesbrist. Kanske en del fosfat.

Men nu har sträcker polyperna på sig sjukt mycket och tillväxten bra.

Mvh

//Nordberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det går bra. Har en hysterix med lite vävnadsdöd vid foten som jag tror jag måste fragga bort men annars går det bra.

Misstänker det var en kombination av lite för lågt kh, samt spårämnesbrist. Kanske en del fosfat.

Men nu har sträcker polyperna på sig sjukt mycket och tillväxten bra.

Mvh

//Nordberg

skönt, att du hitta vad som var felet!

inte mycket kvar av korallen, men får hoppas på att den växer ner mot foten igen! en del SPS:er verkar växa ner, innan de växer uppåt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...