Gå till innehåll

Ta död på skivanemoner


Wiking

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte börja bekämpa mina skivanemoner, de förökar sig alltför snabbt. Jag tänkte använda Lasse's recept. Livsmedelskonc. ättika och 1 ml spruta med kanyl.

Jag testade på några skivanemoner igår och det verkar ha slagit ut de flesta av dem. Men jag har många kvar, så min fråga är. Försämrar jag inte vattenkvalitén genom att ta död på dem, de löses ju upp helt eller kvar blir bara några slamsor. Någon med erfarenhet hur man gör detta på bästa sätt? Tar död på några då och då, eller flera samtidigt och planerar in ett hyggligt vattenbyte dagen efter, eller andra erfarenheter?

post-2676-14468922135677_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tagit ett par st då och då, eftersom ättikan fungerar som kolkälla så man kanske inte ska ta död på alltför många samtidigt.

Det där med ättikan tänkte jag också på, men tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där ser ju jättefina ut! De kan du ju inte döda. :-)

Om du skär loss några får du gärna skicka hit de om du orkar, det vore kul om de trivdes i mitt pico kar.

Hej Daniel, du bor i Skövde ser jag. Jag hade inte tänkt sära loss dem, de sitter på sten långt ner i karet. Det finns dock några lite längre upp, och du får gärna komma hit och skära loss dem själv:) De växer bra och blir ganska stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knycker tråden lite snabbt:

Nån som vet om ättiksblandningen funkar på Xenia också?

Börjar bli dags för lite folkmord i min balja, och kommer inte åt att riva loss alla.

Har inte lyckats med ättika, dock provat calciumhydroxid med ok resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar död på både glasrosor och skivisar med ättika. Jag sprutar alltså inte ättikan på djuren utan trycker in nålen och sprutar in vätskan inuti. Glasrosor blir som slem på några timmar och är borta efter ett dygn, de discosomor jag har dödat med denna metod tar lite längre tid på sig men är mer eller mindre borta efter två dygn.

Visst måste det bli en del organiska rester när man gör så här. Därför gjorde jag min rensning över en veckas tid. Allt beror väl på hur mycket som måste dö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel, du bor i Skövde ser jag. Jag hade inte tänkt sära loss dem, de sitter på sten långt ner i karet. Det finns dock några lite längre upp, och du får gärna komma hit och skära loss dem själv:)

Det erbjudandet lägger jag på minnet :-) Falköping är ju inte långt bort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking, Virse är det outspädd 12% ättiksprit ni använder?

Jag körde 12% ättika på ett par stycken och det fungerar bra. Jag har dock köpt hem 24% för nästa omgång.

Jag körde en spruta i 5-6 stycken skivanemoner i torsdags och gav dem ca 1 ml var, samtliga var döda på fredagen. Det luktade faktiskt lite skunk i karet på fredagskvällen och några slamsor fanns kvar här och var och jag såg också en viss grumlighet i vattnet. Det som fanns kvar sög jag ut i samband med ordinarie vattenbyte på lördagen.

Jag tror det bästa är om man tar död på 2-3 stycken, kanske 1 gång i veckan och samtidigt kör med kol, och lägger in ett litet vattenbyte efteråt. Dels så tillför man ju en hel del ättika, dels så är det en hel del biomassa som dör, försiktighet skadar nog inte. Säkerligen bra att skumma blött också samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...