Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

När musslor (Tridacna) fäster sig, brukar dom ha manteln indragen då? Min har varit halvöppen i ca 2 dagar nu, men jag kan samtidigt se att den arbetar med foten ute ur byssal öppningen (eller vad det kallas) och fäster trådar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

sexy shrimpen som jag köpte har funnit sig till rätta i min gamla maximini, sitter och vickar på rumpan :P

Det får bli fler sånna!

Den nya anemonen får stanna i boxen ett litet tag, bara så den kan vänja sig vid värdena innan jag placerar den. Vill dessutom vara hemma den dagen så den inte vandrar över nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Skummaren drar ut härligt med skit nu asså. VÄSen fungerar riktigt bra och nitratet ligger på ca 3ppm. Doserar 0,35ml per dag.

Nu ikväll fick jag en impuls och la lite artemiaägg i blöt, så jag får levande mat om nån dag. Ska bli roligt =)

Imorgon blir det vattenbyte och lite fraggande..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens lilla roliga; fragga lite skivor, xenia, knappar och dela en maximini för första gången. Tyckte jag fick till ett perfekt rent snitt så får hoppas det blir bra. Nu ligger halvorna i en liten låda med småsten och dom har redan fäst sig så :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är ju svårt när man är nöjd med stenarna så ska man köpa nån korall också så tycker man inte det passar eller ser bra ut någonstans :P? tips på hur man får korallerna att hållas kvar då man har lösa ? den bara smiter och far runt i akvariumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det gör jag faktiskt, funderade på att kanske lägga en beställning nu nästa tur på en, men tror det får bli efter sommaren så behöver den inte stå ut med värmen :)

Musslan, juste ;) Den kommer, fixar det imorgon. Fick hem ett gäng rosa zooanthus idag så kommer bild på dom med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några snabba bilder. Det får bli en stor bildbomb på allt i karet snart också, det var ett tag sen :smiley24:

post-5907-144689295765_thumb.jpg

Börjar med lite Xenia som alla tycker är kul ;) Min skog börjar växa sig tät vid ytan!

post-5907-14468929576699_thumb.jpg

Musslan, T crocea, bara halvt öppen på bilden eftersom den slöt sig så fort den blev skuggad. Den har även några ljusblå streck på manteln som inte syns.

post-5907-14468929576915_thumb.jpg

Dom nya knapparna, tror det är "Blue eyed girls". Dom är mer mörkblå än svarta i mitten egentligen.

post-5907-14468929576209_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Det är en Favia som morphat om helt! Innan stod den halvvägs upp i karet, men blennyn bet på den så jag flyttade Favian och då slutade den. Nu har den gått från att vara gråbrun med gröna center till att vara brun med ett grönt inre "glow" och turkosa center. Den ser riktigt alien ut med det gröna inre "glowet"! =p

Samma "glow" som denna woodo cynaria har i kanterna ungefär. http://a248.e.akamai.net/origin-cdn.volusion.com/xqxpc.wkbvg/v/vspfiles/photos/Cynarina-voodoo-hologram-2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

häftigt att den kan ändra sig så! skulle verkligen ha ett par favias eller acans att ha i sanden eller lutat mot någon sten, får bege mig ut på jakt efter några sådana=)

som vanligt ser ditt kar så fin och väl organiserat ut! tycker att mitt mest ser ut som en hög av sten och koraller :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg några christmass Favia på ZG i helgen..

I ett såhär litet kar måste man placera alla koraller med stor omtanke, väldigt lätt att två som inte tåler varandra kommer för nära =/

Acanthastrea echinata gissar jag på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då får man kan ta en vända ner där och ta en kik på dem då=)

jo kan tänka mig det, inte för att mitt kar är så mycket större =P

Såg några christmass Favia på ZG i helgen..

I ett såhär litet kar måste man placera alla koraller med stor omtanke, väldigt lätt att två som inte tåler varandra kommer för nära =/

Acanthastrea echinata gissar jag på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det börjar bli fullt måste man tänka efter var allt ska stå. Därför har jag samlat all Xenia uppe till vänster, och alla Euphyllia uppe till höger. Känner att det är dom jag vill hålla i chack och se så inte Euhylliorna bränner nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det låter bra, just xenian vill man ha på en plats annars har man den överallt tillslut ;)

själv så ska jag köpa en sten med några Rhodactis på som jag ska placera i ett hörn i karet så jag kan ställa upp min xenia där också, då den växt sig för stor nu så den skymmer säkert 30x30cm av framsidan av karet så vill ha bort den nu... vill ju kunna se de fantastiska ricordeorna som gömmer sig där bakom ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis, dom senaste månaderna har xenian spridit sig som en löpeld upp på sidoglaset och baksidan som synes. Har ansat den lite dessutom ;)

Sätter du den mot baksida kommer den "vandra" och växa upp mot ytan, blir riktigt häftig som en vägg :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...