Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

Fick en förfrågan om jag kunde sammanställa vad jag har i karet i teknikväg, så tänkte att jag klistrar in det här med ifall nåon är intresserad. Alternativt kanske någon söker och vill veta i framtiden vad som kan behövas :)

Teknik i dagsläget i karet:

cirk-pump; Maxi-jet 1000 1000L/h. Pumpar vattnet genom filterfacken och ut igen

Skummare; Bubbelmagus nac qq. 700L/h vattenflöde

Värmare; eheim jäger 100w

ATO (auto top off) vattenpåfyllare; DIY bygge av nivåsensor och pentrypump

Belysning; DIY LEDkit från aquastyleonle.com 45w. 6x3w Royal blue, 7x3w crystalwhite, 2x3w actinic/420nm. Datorfläkt för kylning av kylflänsen. 2st meanwell LPC-35-700 drivers för drivning av LEDs

Hade tänkt göra en sammanställning på djuren i karet sen också, så ni/jag får en överblick och ser för framtiden vad som finns/fanns i burken :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

För övrigt så ställde jag in skummaren lite bättre, blir mörkare i koppen nu :smiley20:

Får se om det blir nåt nytt imorgon när jag drar till affären igen. Var där idag och kollade, efter en funderare så får nog nåt litet mer plats ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag inhandlades det en grön Euphyllia paraglabrescens och en Ecsenius bicolor. Euphyllian var lite åtgången såg jag när jag kom hem, får hoppas att den repar sig. Tanken med blennyn var att jag skulle flytta okinawae gobien till mit 20L så den får va ifred och äta lite mer, och då passade jag på att fylla dens plats med en ny firre idag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ena Favia ser inte så munter ut precis =/ Den har dargit ihop sig så att skelettet syns här och var. Vet inte varför men en teori är att Blennyn är på den och irriterar eftersom det började nån dag efter att den kom i karet. Jag tror inte den biter på Favan utan sitter på den så den blir sur. Bytte kol idag och ska göra vattenbyte imorgon så får vi se..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom Blennyn beslöt sig att störa skiten ur Favian så fick jag flytta den. Lite synd då den vuxit ut på stenen och jag fick förstöra några polyper nr jag tog loss den. Nu står den på sanden upp emot en sten och ser redan bättre ut så får hoppas att den trivs där också :)

Men inget ont kommer utan en ny möjlighet, där där den satt fick jag nu en ny plats för nåt annat =D Tror det blir en gyllene Euphyllia eller kanske en mussla, får se :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt var jag på den blå planet idag i Danmark! :)

Riktigt fint, nytt och fräsht. Dom hade en tredelad revtank, hyffsat stor, med diverse revarter som vi ser i hobbyn. Levande koraller dessutom. Fanns ett stort kar med hajar och diverse rockor och andra stora arter, samt sötvattens akvarium med rockor, arowanor, pirayor, aripaimor, tanganykiaciklider, mm, mm. Värt ett besök iallafall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste; Mätade lite idag för ovanlighetens skull :)

Eller, jag mäter nitrat regelbundet men Ca, Mg och Kh har jag typ slutat mäta. Känner att jag "kan" min burk såpass bra nu att det inte behövs, jag kan läsa av korallerna och se vad som är fel.

Nitrat; mellan 5 och 10ppm på saliferts skala. Vi säger 7,5ppm

Ca, 430ppm

Kh; 8

Mg 1300ppm

Ca, Mg och Kh låg precis där jag trodde dom låg, eller nästan iallafall. Jag siktar på ett Kh på 8, ett Ca på 430-450ppm och Mg på 1250-1300ppm. Detta kan jag se genom att observera korallerna och hålla koll på hur mycket jag doserar. Har även blivit tvungen att öka min dosering av ABC+ till 1,5g/dag från 1g/dag. Korallerna växer på fint nu :)

Favian som jag funderade på att flytta får stanna då jag hittade en ny plats åt den där den får vara ifred, och den ser redan mycket bättre ut, läkt fint. Några som får flytta är dock mina gråblåa knappar med orange center. Jag har ena halvan av kolonin i detta karet och andra halvan i nanot. I nanot trivs dom mycket bättre och färgar mycket bättre. konstigt..

Knapparna satt precis bredvid Favian så nu blev där ett stort "hål". Det ska fyllas med lite nytt från DO. Troligen blir det en sten med röda R yumas, och ett gäng rosa knappar. Det ska även beställas en gyllene E glabrescens till min lilla "Euphyllia garden". Äger just nu en E paradivisa med 5-6 huvuden (plus små), en mörkgrön E glabrescens och en "electric green" E glabrescens med lilatonade toppar :)

Blir även ett vattenbyte idag.

Förövrigt funderar jag att testa vodka för att få ner det sista av nitraten, skulle även vara kul att testa "bara för att" :)

Blir nog en dos senare idag. Har läst en artikel där dom säger att man ska börja med 0,1ml per 100L de första dagarna och sen öka till 0,2ml efter 4 dagar. Efter en vecka lägger man till 0,5ml till doseringen, dvs 0,8ml per 100L. Ser man ingen minskning i värdena lägger man till ytterligare 0,5ml till doseringen efter ytterligare en vecka. Tycker det låter lite lite med 0,1ml per 100L dock?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En härlig förmiddag med burken! :)

post-5907-14468929200594_thumb.jpg

Och där bröts sidan, lägger in det långa inlägget igen! :)

Senaste; Mätade lite idag för ovanlighetens skull smiley1.gif

Eller, jag mäter nitrat regelbundet men Ca, Mg och Kh har jag typ slutat mäta. Känner att jag "kan" min burk såpass bra nu att det inte behövs, jag kan läsa av korallerna och se vad som är fel.

Nitrat; mellan 5 och 10ppm på saliferts skala. Vi säger 7,5ppm

Ca, 430ppm

Kh; 8

Mg 1300ppm

Ca, Mg och Kh låg precis där jag trodde dom låg, eller nästan iallafall. Jag siktar på ett Kh på 8, ett Ca på 430-450ppm och Mg på 1250-1300ppm. Detta kan jag se genom att observera korallerna och hålla koll på hur mycket jag doserar. Har även blivit tvungen att öka min dosering av ABC+ till 1,5g/dag från 1g/dag. Korallerna växer på fint nu smiley1.gif

Favian som jag funderade på att flytta får stanna då jag hittade en ny plats åt den där den får vara ifred, och den ser redan mycket bättre ut, läkt fint. Några som får flytta är dock mina gråblåa knappar med orange center. Jag har ena halvan av kolonin i detta karet och andra halvan i nanot. I nanot trivs dom mycket bättre och färgar mycket bättre. konstigt..

Knapparna satt precis bredvid Favian så nu blev där ett stort "hål". Det ska fyllas med lite nytt från DO. Troligen blir det en sten med röda R yumas, och ett gäng rosa knappar. Det ska även beställas en gyllene E glabrescens till min lilla "Euphyllia garden". Äger just nu en E paradivisa med 5-6 huvuden (plus små), en mörkgrön E glabrescens och en "electric green" E glabrescens med lilatonade toppar smiley1.gif

Blir även ett vattenbyte idag.

Förövrigt funderar jag att testa vodka för att få ner det sista av nitraten, skulle även vara kul att testa "bara för att" smiley1.gif

Blir nog en dos senare idag. Har läst en artikel där dom säger att man ska börja med 0,1ml per 100L de första dagarna och sen öka till 0,2ml efter 4 dagar. Efter en vecka lägger man till 0,5ml till doseringen, dvs 0,8ml per 100L. Ser man ingen minskning i värdena lägger man till ytterligare 0,5ml till doseringen efter ytterligare en vecka. Tycker det låter lite lite med 0,1ml per 100L dock?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åhh, blir så irriterad!

Tycker verkligen inte bicolor blennyn ska klassas som "reefsafe", utan helt klart "reefsafe with caution"!

Nu har den jäkeln varit och bitit på båda mina Favior (en slutade den bita på när jag flyttade den), några knappar (flyttade till nanot) och nu har min Montipora hoffmeisteri haft sina polyper indragna i snart två dygn. Har sett att blennyn sitter på den så troligen därför, skulle inte förvåna mig om den biter på den också =(

Funderar på att slänga ut den, men vart ska jag göra av den? Antar att det blir att sälja den om jag får ut den isåfall. Vågar iallafall inte skaffa en mussla sålänge den är i karet, och hade varit grymt tråkigt ifall dom nya korallerna som kommer snart får ta stryk också..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt sur på blennyn nu..

Såg att den tog många bett på Montiporan.. Så jag fick ta loss den (tycker så synd om den kolonin, tror aldrig en korall blivit värre misshandlad i historien asså..) och koppar nu in den i mitt nano. Får hoppas att den trivs där..

Fick som följd flytta runt den stora Favian och Euphylliorna vilket inte var populärt. Dom drog ihop sig och slemmar riktigt mycket.. Euphylliorna fick även en ny plats bredvid varandra för att skapa en tätare "garden". Ska skaffa fler, typ E ancora att sätta bakor mina glabrescens så det bildas ett shysst hav i olika färg och form :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag köpte jag ett djur jag väldigt länge velat ha, ett djur som enligt mig är något av det häftigaste man kan ha i ett akvarium.

Någon gissning? ;)

En mussla slåklart! Det blev en mycket fin T.crocea. Genom ytan är den riktigt fint blå, så var bara tvungen att ta en bild nu under inkoppningen! :smiley20:

post-5907-1446892933226_thumb.jpg

Jag såg en liten pyramidsnäcka i påsen, försökte ta upp den men hittar den inte. Ska skrubba musslan ordentligt innan den åker i karet, sen får jag väl hålla koll på den. Men en fråga, T.crocea gillar ju att borra in sig i sten, men om man skulle vilja flytta den nån gång så är det kanske bättre att ha den på sanden? Men trivs den sämre isåfall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

riktigt avensjuk på dig! längtar tills de jong kommer då jag beställt en sån här mussla som jag tycker är riktigt häftig=)

post-6818-14468929332669_thumb.jpg

har du plats till mussla eller du fick flytta över lite till nanot?

och ännu en gång fredde, fantastiskt fint kar har du!'

trevlig valborg /Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en skål av korall-lim att ställa den i så både skyddar den lite för inkräktare och att du kan sätta den mer var du vill och ta bort utan att skada foten på den.

Var noga att få bort pyramid snäckor då dom tar livet av den annars.

jag tror Do säljer en mussel hållare för en billig peng också?=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en skål av korall-lim att ställa den i så både skyddar den lite för inkräktare och att du kan sätta den mer var du vill och ta bort utan att skada foten på den.

Var noga att få bort pyramid snäckor då dom tar livet av den annars.

Ja så kan jag ju göra, tack för tipset! :smiley20:

Sitter just nu och kollar på den i påsen, och ser snäckan just nu! Måste ta bort den!

Ja det är tråkigt med dessa små terrorister, tror jag läst att dom äter vanliga snäckor också?

riktigt avensjuk på dig! längtar tills de jong kommer då jag beställt en sån här mussla som jag tycker är riktigt häftig=)

[ATTACH=CONFIG]95664[/ATTACH]

har du plats till mussla eller du fick flytta över lite till nanot?

och ännu en gång fredde, fantastiskt fint kar har du!'

trevlig valborg /Wigge

Tack!

Ska jag va ärlig vet jag inte var jag ska sätta den haha :P

Har sålt av lite så har lite öppningar som jag fixat till det som kommer på tisdag, men annars får den stå på sanden, där finns plats :)

Ska se om DO har musselhållare, är ju bara att lägga till i beställningen isåfall :)

Den musslan var riktigt häftig! Ska bli kul och se i tråden sen :smiley20:

Trevlig valborg på alla er också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så kan jag ju göra, tack för tipset! :smiley20:

Sitter just nu och kollar på den i påsen, och ser snäckan just nu! Måste ta bort den!

Ja det är tråkigt med dessa små terrorister, tror jag läst att dom äter vanliga snäckor också?

Tack!

Ska jag va ärlig vet jag inte var jag ska sätta den haha :P

Har sålt av lite så har lite öppningar som jag fixat till det som kommer på tisdag, men annars får den stå på sanden, där finns plats :)

Ska se om DO har musselhållare, är ju bara att lägga till i beställningen isåfall :)

Den musslan var riktigt häftig! Ska bli kul och se i tråden sen :smiley20:

Trevlig valborg på alla er också!

här hittar du musselhållaren http://www.deepoceanshop.dk/dejong/diverse/muslinger/korallenwelt-muslingeholder.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...