Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja, precis som Petter skriver så är det ett pulver för att buffra upp Ca, Mg och Kh. Det inehåller även en mängd andra ämnen, de som Petter radade upp, som jag inte har helt 100 koll på vad som påverkar vad, men påverkar gör de iallafall :)

Du doserar efter din Ca förbrukning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innehåller magnesium, calcium, strontium, barium, karbonater, jod, bromin, fluor, kalium och boron (vilket jag tror är borium på svenska).

http://www.pwss.se/product.php?productid=13214&cat=1328&page=1

Jod, bromin och flour ska vara bra för någon typ av rosa protein och kalium och boron ska vara bra för någon typ av röda proteiner. Kort och gott ge bättre färger åt korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ville bara visa hur mycket jag har börjat skumma ur mitt rev sedan jag satte igång min DSB och mitt refugium=)

Jag gjorde rent skummar koppen idag, i eftermiddags kl 3. och såhär mycket var där i nu vid halv 10

post-6818-14468928809422_thumb.jpg

Mvh, Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ville bara visa hur mycket jag har börjat skumma ur mitt rev sedan jag satte igång min DSB och mitt refugium=)

Jag gjorde rent skummar koppen idag, i eftermiddags kl 3. och såhär mycket var där i nu vid halv 10

[ATTACH=CONFIG]93109[/ATTACH]

Mvh, Wigge

Jag får upp till den blir bredare "smalare delen av koppen " på ca 1-1.5v :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde vattenbyte idag och rensade skummarkoppen. Wow, den drar verkligen ut en hel del smuts! Riktigt nöjd med den :smiley20:

Verkar som att jag fått cyano eller nåt sånt på sanden (syns lite på biderna ovan). Sög ut det mesta idag så får se om/när det kommer tillbaka..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt, har ett likadant akvarie. Startade upp det hemma i helgen men det har varit igång i 2 år. Kan jag få det i närheten så snyggt som du har det blir jag riktigt nöjd.

Jag liksom du tyckte ljuset var lite svagt. Vad rekommenderar du att göra? LED tänkte jag satsa på när skatten kommer in. Så en snabb men ändå effektiv lösning?

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cyno kommer alltis som en böld i röven lika popps var gång. Den skummaren värkar verkligen göra sitt jobb:)

Ja det är verkligen irriterande! Med cyano då alltså ;)

Antar att jag får suga ut så mycket som möjligt, och kanske öka cirkulationen över sanden.

Snyggt, har ett likadant akvarie. Startade upp det hemma i helgen men det har varit igång i 2 år. Kan jag få det i närheten så snyggt som du har det blir jag riktigt nöjd.

Jag liksom du tyckte ljuset var lite svagt. Vad rekommenderar du att göra? LED tänkte jag satsa på när skatten kommer in. Så en snabb men ändå effektiv lösning?

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Tack!

Ja, bygg in nån typ av LED i huven, alt gör en helt ny ramp och ha ett öppet kar. Ska du bygga in nåtgot i huven så kör på LED, allt annat kommer bara bli för stort och varmt, och inte lika effektivt. Om du väljer att ha ett öppet kar så finns ju färdiga ramper, typ Ecotech radion :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, men jag kör medvetet hyffsat blöt skummning, för jag vill ha ut så mycket skit som möjligt fort. Vill att matrester och annat ska komma ut innan de börjar brytas ner till nitrat så nitratvärdet kan börja sjunka :) Med vattenbytena var vecka sänker jag värdet numera, skummningen ser till att värdet stannar nere. Målet är väl att jag inte ska behöva byta vatten var vecka längre utan gå över till varannan vecka, men samma mängd. Då kan jag också börja skumma torrare då jag ser en torr skummning som ett bra "långtids" sätt att skumma, dels så behöver man inte tömma koppen lika ofta och dels så blir värdena mer jämna tänker jag :)

Med ABC+ håller jag Ca, Mg och KH i schack istället för med vattenbyten :)

Tackar! Jo, korallerna trivs bättre sen skummaren kom i. Grym polypexpasion på LPS, och M hoffmeisterin trivs riktigt bra i de lite värdena av nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...