Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja så kan jag ju göra, tack för tipset! :smiley20:

Sitter just nu och kollar på den i påsen, och ser snäckan just nu! Måste ta bort den!

Ja det är tråkigt med dessa små terrorister, tror jag läst att dom äter vanliga snäckor också?

Tack!

Ska jag va ärlig vet jag inte var jag ska sätta den haha :P

Har sålt av lite så har lite öppningar som jag fixat till det som kommer på tisdag, men annars får den stå på sanden, där finns plats :)

Ska se om DO har musselhållare, är ju bara att lägga till i beställningen isåfall :)

Den musslan var riktigt häftig! Ska bli kul och se i tråden sen :smiley20:

Trevlig valborg på alla er också!

Den är riktigt läcker men också riktigt svår i längden. Sen är den lite rolig för den kan förflytta sej genom att slå igen skalet och åka iväg. Oftast sätter den sej på ett ställe där du inte vill ha den (och inte ser den). Har för mej att den måste punktmatas också och att den inte lever på fotosyntes. Men riktigt fin!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njä, T.crocea ska inte behöva matas, inte om den får tillräckligt med näring till sina zoox.

Next, we get to feeding (or not feeding). All tridacnids are filter-feeders that ingest a variety of particulates they strip from surrounding waters. However, their zooxanthellae can provide a great deal of their nutritional needs, and they also can absorb nutrients directly from seawater. In fact, if provided with enough light, croceas of any size can completely forgo filter feeding and can thrive in particulate-free water as long as enough dissolved nutrients are present.

http://www.reefkeeping.com/issues/2007-10/jf/

Vi får väl se, men jag hoppas den ska trivas på sandbädden där jag placerar den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alexcarina menar med all säkerhet den andra musslan som wigge vill ha.. Riktigt svår att få att överleva i akvarium < mitt påstående åtminstone ..

När det gäller din nya mussla så TROR jag den behöver delvis mat som liten..

Inte tillräckligt med symbios alger på mantlen helt enkelt , återigen mitt påstående

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, ja så kan det ju vara, flame scallop som den röda är (?) har jag också hört ska va svårare än vanliga Tridacna.

Jag mätte den, 5,5cm över skalet var den. Hmm, tänkte inte så mycket att den kanske behövde mat, trodde faktiskt den var stor nog. Men då kan man använda t.ex DDs filterfeeder & clam food? Eller typ phytoplankton?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Musslan har överlevt natten och är fullt öppen :smiley20:

Dagens aktiviteter blir vattenbyte i nanot, att ta lite fraggar samt städning av lite utrustning. Mina fläktar är så fulla av damm och antagligen en del salt, att dom går på halvfart :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju köpt en likadan som du Fredrik, och min har kalrat sig fint på vad akvariet erbjuder. Har satt en klick med D&D Reefpaste vid ett tillfälle, i övrigt har jag bara matat med pellets till övriga invånare och den slår ut fint ännu.

Jag hoppas och tror att din också kommer att klara sig fint, se bara till att du får bort alla pyramidsnäckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart köpte du förresten det nät du har ovanför karet?

Här ;)

Det är myggnät som jag spänt över en hemmabyggd ram i akryl. Nätet ligger alltså mellan två tunna pinnar, en under och en åvanpå, som är limmade ihop med cyanoakrylat :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju köpt en likadan som du Fredrik, och min har kalrat sig fint på vad akvariet erbjuder. Har satt en klick med D&D Reefpaste vid ett tillfälle, i övrigt har jag bara matat med pellets till övriga invånare och den slår ut fint ännu.

Jag hoppas och tror att din också kommer att klara sig fint, se bara till att du får bort alla pyramidsnäckor.

Ja det får vi hoppas :)

För att ta bort snäckor eller kolla så det inte sitter några, antar jag att man måste ta upp musslan?

bara så jag inte stressar den i onödan för tänkte göra en koll nu i helgen.

Myggnät ja, men vart är det inköpt? ;)

Jag vet faktiskt inte vart det är köpt, men skulle gissa på hornbach då vi handlar mycket byggmatrial där.

Det var en fet rulle och nätet är typ 50cm brett. Därför fick jag göra skyddsnätet över karet i två delar men det har faktiskt visat sig vara riktigt praktiskt då jag enkelt lyfter ur den främre halvan vid matning/vattenbyte :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag tog jag upp musslan och borstade av den då den inte var öppen helt nu på morgonen. Jag gjorde så som Jimmy beskrev och det gick fint. den hade börjat fästa sig vid stenen den satt på, ett bra tecken. Iallafall så tog jag beslutet att flytta upp den från sandbädden till ungefär halvvägs upp i mitten. Innom 1min började den öppna sig igen och ser ut till att trivas på sin nya plats :)

Jag såg inga snäckor på den heller när jag borstade den, också ett bra tecken :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag när jag kom hem var skummarkoppen helt fylld med tillsynes vatten och det svämmade över i en hastig takt. Skumm (löst skumm) byggdes upp och ran ner i koppen. Jag drog ut kontakten för jag var tvungen att åka. Nu hemma igen satte jag igång den och då hände samma sak, koppen fylldes på 30min. Nu har jag höjt skummaren ca 10cm för att det inte ska svämma över. Vad har orsakat detta??? Igår kväll skummade den precis som vanligt, dvs hyffsat blött, typ tefärgat.

Det enda jag gjort annorlunda var att jag glömde dosera väs igårkväll som jag brukar så jag doserade idag på morgonen istället..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, jo, bilden... har inte blivit nån bild då musslan gör det jobbigt både för mig och sig själv...

hade ju satt upp den pga att den inte trivdes på botten. i morse hade den fäst sig på platsen men i eftermiddags hade den liksom trillat ner och låg ner. jag räta upp den nu ikväll och nu är blåljuset på så..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...