Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Skulle hjälpa en turbo runt och råkade bränna lillfingrets åvandel på maximinin. Svider och är lite svullet och rött men efter att jag spolat fingret i varmt vatten la det sig lite. Tror inte det är så farligt, får va lite försiktigare i karet bara.

Såg en rolig sak. Fraggade min stora knappkoloni med blåaktiga knappar med orange mun för ett tag sen, och då trillade det av några lösa polyper. En av dom hade nu fäst sig och börjat växa, det hade redan bildats 3-4 små knölar på foten som troligen är nya polyper! Roligt om den är så fraggvillig, då vet man att man kan dela den med bra resultat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite förvirrad.....

Köpte et nytt nitrat test idag, salifert. När jag gjorde testet kan man antingen jämföra åvanifrån eller från sidan. Ser man från sidan ska man dividera resultatet med 10. Om jag jämför åvanifrån blir resultatet 25ppm, om jag jämför från sidan ser det exakt ut som 100, och dividerat med 10 blir det alltså 10ppm. Vad ska man lita på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyte imorgon, ska kolla nitraten då också. Jag har matat lite mindre sen förra veckan, men det syns nog ingen skillnad. Det bästa skulle väl varit ifall jag hade kunnat pytsa i lite no3po4x eller väs, men har ju ingen duglig skummare. Försöker laga min gamla och förbättra den, så om den fungerar bra kanske det blir lite väs sen... men det beror väldigt mycket på hur skummaren skummar sen.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I natt hade tydligen osmosvattnet i osmosbehållaren blivit låg så pumpen började brumma när det inte fick med sig något vatten. Detta väckte min farsa som gick upp och drog ut alla (!!!) stickkontakter till karet. Dvs, värme, pumpar, allt! När han väl hittade kontakten till osmospumpen sket han i att sätta tillbaka dom andra. (hur tänker man? Dom satt förmodligen i av en anledning!) Så, i morse vid 9:30 vaknade jag, gick upp och tog min vanliga runda till alla djuren och såg detta. Jag slog på ljuset och såg att korallerna såg inte bra ut. Euphylliorna, caulastrean, faviorna och dom andra LPSerna var väldigt ihopdragna. Anemonen var liksom vitaktig och hade börjat vandra. Alla fiskar var vid liv och räkan med.

Min fråga är nu, hur går det med stenen? Det var tydligen vid 4:00-3:00 som detta hänt, dvs karet har varit utan cirkulation i ca 6h! Jag har satt upp för ett vattenbyte igår som jag ska göra så fort jag fått på mig kläderna, det är på ca 15L. Ska jag göra mer?

Jag har inte hunnit mäta något än, har ett nitrat test men inget nitrit/amonium. Alla fiskar ser ut som vanligt, dvs inte stressade eller röda gälar, dom hänger heller inte under ytan. Inga synliga djur har dött än, men bakterierna.....

Jag blir så trött på folk som inte tänker.... Till råga på allt var det jag som skulle ha en utskällning för att han behövt gå upp. Vad är viktigast? 5min av hans sömn att gå och säga till mig, eller ett rev jag byggt upp och betalat under 2år...... *suck*...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har cirkulationen varit igång ca 30 min. Alla LPS förutom euphyllia glabrescens och caulastrean ser bättre ut. Det som oroar mig med glabrescensen är att på ett huvud har köttet dragit sig tillbaka lite. Det blottar vitt skelett på "stammen".

Har sat ner värmaren till 25°. Och ska göra vattenbyte nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och nu släppte anemonen.. Vet inte om det var bra eller dåligt för jag har ju tänkt att flytta över den och lite andra koraller till nanot, och sen kanske skaffa en liten BTA till detta karet. Men under rådande omständigheter kanske det inte är så smart om den redan är stressad?

Japp jag tar det lugnt. Den fr gå till 25° grader först innan jag höjer mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

irriterande sådant :( Men 6h är nog ingen större fara tror det repar sig. Risken är väl att en massa bös virvlar runt när pumpar drar igång så du kan åka på lite höga värden. Skäll ut farsgubben efter notor :P

Tempen ta det lugnt med den. Sedan holler jag tummarna. Jag har haft en del elavbrott här hemma och det kar klarat sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, nu ser allt bättre ut. Temp 25°, värmer inte på mer idag. Enbart en sarcophyton som surar rejält, samt att stjärnpolyperna inte tittat fram ännu. Alla LPS ser ok ut nu.

Tog även chansen att flytta anemonen nu när den var lös. Tänkte att om jag skulle försöka ta loss den senare var de större risk att skada den. Så nu ligger den, en mellanstor sarchophyton (som legat bakom en sten i nån vecka och surat) och en liten knapp fragg från mina gula knappar, i två hinkar och droppas in i nanot. Vill gärna se hur knapparna reagerar på den lägre nitrat nivån då jag tycker dom mörknat mot när jag fick dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wohw, såg precis något lite skumt. Min lilla Gobiodon okinawae bet sig fast i min clownhonas fena! Och höll sig kvar till jag for ner med handen för den släppte inte! Den lille skiten ger sig alltså på clownen (typ 5gånger så stor) helt utan anledning? =p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...