Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

Har sedan ett par veckor tillbaka doserat red sea reef foundation abc+ var dag, ca 1g. Hade ett uppehåll med det för en tid sedan när karet missköttes lite (bla under den tiden trachyphyllian skadades). Men nu har jag som sagt börjat igen och ser en klar skillnad på tillväxt och färger, framför allt på min M hoffmeisteri som efter en lång tids stillastående i tillväxt och mörk färgning av polyperna, börjat växa igen med nya fina ljusa polyper. Jag ser en tydlig vit tillväxt linje runt dom levande områdena. En gammal flakväxande montipora jag trott jag haft ihjäl har kommit fram från igen stans igen. Och mina Euphyllia ploppar upp huvuden lite var som på stammen. E paadivisan har delat sig två gånger och har 4 nya huvuden på g, glabrescensen ska dela båda sina huvuden snart.

Bara en liten uppdatering om att det måste finnas nåt i pulvert (det är ju inte bara karbonat, kalcium och magnesium i det) som korallerna innan saknat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hade tänkt beställa lite från deepocean nästa runda. Har hört att flera haft problem med musslor därifrån, att dom burit på pyramidsnäckor. Om jag skulle beställa musslor hade det blivit en black tiger maxima och en blue cook island maxima. Är det värt risken? Fina musslor till bra pris, men frågan är ju, hur stor är riken att få med parasiter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Aha, okej, Ja det är ju lite svårt att handla levande utan att ha sett det först kan jag tycka.. antingen i butik eller WYSIWYG bör det nog va för att man ska va helt säker..

Hmm, jag vet inte riktigt (har inte siffrorna i huvudet just nu).. Men jag tillsätter 1g ABC+ om dagen och det håller värdena på en konstant nivå. Vad jag minns är det ca 2-3ppm Ca..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma igen hos burken :)

Och som vanligt, ganska mycket alger på rutan, förmodligen pga övermatning trots strikta instruktioner. Blir vattenbyte imorgon iallafall.

Min Montipora hoffmeisteri har vuxit rejält den senste tiden då jag pytsat i lite ABC+ vad dag. Det beror helt klart på pulvert då jag ser en stor skillnad utan det. Snart har den lilla kolonin vuxit tillbaka till sin forna "storlek" som den var innan den lilla droppen i intresse där en del koraller tog styrk..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på ZG idag och kollade på discus :)

Såg att dom hade fått in ett gäng små gröna BTA med blåa toppar som jag funderade på, men beslöt att burken har för mycket grönt redan ;) Så det blir nog en röd senare vid tillfälle :)

Undrar för övrigt var dom där 1000 nya djuren tagit vägen, visserligen var det i torsdags dom fått in det, går nog fort att sälja direkt efter en sändning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på ZG idag och kollade på discus :)

Såg att dom hade fått in ett gäng små gröna BTA med blåa toppar som jag funderade på, men beslöt att burken har för mycket grönt redan ;) Så det blir nog en röd senare vid tillfälle :)

Undrar för övrigt var dom där 1000 nya djuren tagit vägen, visserligen var det i torsdags dom fått in det, går nog fort att sälja direkt efter en sändning..

Det är dom vanliga symtomen.. Sen är det tomt i flera veckor igen.. Tur att dom börjat rea ut det gamla iaf..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju en bra sak att dom rear ut det som legat på hyllan ett tag. Nästa gång får man väl hänga på låset dagen efter sändning för att få någon riktig godbit :)

Till helgen ska jag ta tag och rensa ut det som bara ligger i karet, samt skörda lite xenia och skivor som växer olägligt nära LPS:er. Nu när det börjat växa lite igen så växer det snabbt ihop och börjar bränna varandra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade precis på bilderna i inlägg #703 och ser nu min tillväxt :)

Speciellt syns det på M hoffmeisterin som fått tillbaka sin fina färg och vuxit mycket procentuellt. Den brun och blå/gröna favian har också skaffat 3-4 nya polyper och börjat sakta krypa upp på stenen bakom den. Caulastrean som det också finns bild på i samma inlägg delar där en polyp. Delningen är nu två veckor senare fullbordad och har börjat på en ny delning :)

För mig i mitt kar är detta bra tillväxt och jag är riktigt nöjd med burken nu! Har inte mätt nitrat på ett bra tag men gissar att det, samt fosfatet (som jag iofs inte mäter) gått ner och tillsammans med ABC+ gett korallerna en möjlighet att växa på lite fortare än innan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser jätte bra ut. Jag kör med ABC+ i mitt kar när jag är hemma och det fungerar kanon bra dock får jag har dosera extra karbonater då KH droppar mer en ABC+ buffrar och ökar jag på med ABC så skenar CA och MG. Dock när jag åker iväg någon vecka vilket händer då och då drar jag igång doseringspumpen och ballningen :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Då sitter det en BM nac qq i denna burken efter en del meck. Såklart så passade ju inte skummaren rakt i, utan det fattades typ 1 cm i ett av facken för att den skulle gå i.. drygt..

Well, vad gör man då? Jo man tar fram bågfilen, tömmer nästan karet och sågar ut en mellanvägg i "sumpen". SÅ! Gott om plats!

Enda negativa var att jag fick inte ut alla smulor så det blev en del som kom ut i karet.. Sitter en extra pump i visningsdelen för att röra upp smulorna från botten, och en massa vadd i "sumpen" så det ska nog va borta till imorgon. Skummaren satte direkt igång med att göra ett tjockt härligt skumm upp i tratten på koppen, och lite brunt mög har redan runnit över. Känns som att jag kommer kunna få ner värdena lite nu ;) Om inte annat så kan jag köra väs om det inte skulle ge sig. Vill ha nitratet på ungefär 5ppm, nu ligger det på 20ppm..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ja det kan jag tro! Ska bli spännande att se vad som ligger i koppen imorgon.

Jag ser också en stor skillnad med eller utan ABC+ färg och tillväxt ökar så det måste va nåt spårämne i det som korallerna gillar och behöver :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...