Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

mycket konstigt nog så har montiporan fått tillbaka sin färg.

den lilla yuman har vuxit väldigt mycket på bara några dagar. nu kan man se den utan att "försöka".

pwss skulle ha lampan hemma på måndag eller onsdag så jag tror jag får den i slutet på veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jag har köpt en favia av svenne819 här på sg. han skickade den igår och då skulle den varit här idag? men det är den inte så jag får vänta tills imorgon. får hoppas att den klarar sig :)

den ska va röd/brun med gröna munnar :)

pwss fick hem lampan igår. ska betala idag så dom kan få iväg paketet. har jag TUR så kanske jag får det på fredag annars så får jag det i början på nästa vecka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tråkigt med clownen men nu har jag hämtat något roligt.

en favia som jag köpt av svenne819. den såg riktigt fin ut för att va skickad :)

den är gulbrun med gröna munnar. mellan det gulbruna och dom gröna munnarna så har den en rödaktig kant, som en ring :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite bilder på bygget och hur korallerna ser ut i blåljus :)

post-5907-14468922729812_thumb.jpg först hade jag tänkt att jag skulle fästa lampan med skruvar. därav hålen i plastkorset som är fästet för lampan.

men sen så funkade inte det så det blev att jag band upp lampan med buntband och det funkade finfint. lampan sitter där den sitter ;) fästet är limmat med cyanoakrylat mot locket på clownhotellet :)

post-5907-14468922728823_thumb.jpg

dom orange och bruna knapparna lyser mycket mer. det orangea lyser som en liten lampa i mitten :)

dom gråa med orange mitt och med röda tentakler lyser också mycket mer.

kommentera gärna :)

post-5907-14468922727658_thumb.jpg

post-5907-14468922727867_thumb.jpg

post-5907-14468922728052_thumb.jpg

post-5907-14468922728247_thumb.jpg

post-5907-14468922728442_thumb.jpg

post-5907-14468922728641_thumb.jpg

post-5907-1446892272901_thumb.jpg

post-5907-14468922729201_thumb.jpg

post-5907-14468922729411_thumb.jpg

post-5907-14468922729615_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har som sagt limmat fästet med cyanoakrylat. sånt limm som man kan limma fraggar med. det är inget som man ska tänka på med det limmet? kanske lite sent och fråga nu men det gör inget att där jag limmat fästet mot locket blir varmt eller liknande? man vill ju inte att hela lampan ska trilla ner i karet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut :)
Ser riktigt fint ut Fredrik!

Tror inte att du behöver oroa dig för limmet, det lär inte bli så varmt att något händer.

tackar :) tycker själv att det blev jättebra.

har dock börjat få ett problem. jag får ljusbruna alger på sanden. det är inte cyano för det vet jag hur det ser ut. detta är mer av en myycket tunn hinna runt var enskilld gruskorn.

efter en vecka när jag ska göra vattenbyte ser det inte så kul ut. om jag rör runt i sanden så försvinner det ner i sanden så det inte syns men dagen efter har det växt till igen :( jag läste en tråd här om att korallsand och liknande kan läcka sillikat och kisel så det är det som göder algerna.

jag kan inte ta bild för det är inget batteri i kameran just nu så denna beskrivningen får duga. vet inte vad det är så behöver hjälp för det ser inte kul ut..

Ändrat av freddi36
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, har funderat på att köpa sandlevande eremiter men har inte hittat några. det är dom som vissa kallar "ögonen på skaft" jag är ute efter :)

fosfatremover kan jag köpa nästa gång jag ska till en affär. vilket blir till helgen för jag måste skaffa en ny clown till den jag har nu. hon börjar bli lite "deppig", hänger bara i sin euphyllia och har tråkigt. det är inte så att hon är sjuk utan hon ser helt frisk ut och äter bra och simmar normalt när hon rör på sig:)

tror bara att hon saknar att jaga en lite mindre för att hävda att hon är ledare i karet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag blivit helt såld på sjöstjärnor hehe :P

även om jag tror veta svaret på min kommande fråga så frågar jag endå för säkerhetsskull.

finns det någon sjöstjärna som man kan ha i ett clownhotell? eller alla blir för stora? (tror det ;))

det finns kanske någon som blir kanske max 4-5cm? vill inte ha dessa små Asternia för dom saknar (tycker jag) sjöstjärne "kännslan" och Laggeman skrev att dom åt på hans knappar så såna vill jag inte ha :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var och köpte en ny clownfisk idag och då såg jag att dom även hade små eremiter som kröp omkring på sanden. jag chansade att de kanske var "ögonen på skaft" eremiter eftersom deras ögon sitter som på små skaft så jag köpte 2 st :)

så är det såna eremiter??

post-5907-14468922782031_thumb.jpg

post-5907-1446892278184_thumb.jpg köpte även en ocellaris clownfisk till den jag har eftersom min gamla dog i förra veckan. vet fortfarade inte varför :(

post-5907-14468922781545_thumb.jpg

post-5907-14468922782212_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för ca en vecka sedan så hade en av mina eremiter vält ner min fina skivanemon som jag bara har en av. röd med blåa prickar.

den satt fast på en fraggsten och en del på en större sten, så nu hängde fraggstenen ner i bara en liten tråd av foten på skivan. jag klippte av fraggstenen för skivan satt ju fast på en stor sten också. sen la jag fraggstenen till sidan i karet. nu ca en vecka efter så har det börjat växa upp en munn och munnskiva från fraggstenen. mina andra skivor har delat sig på liknande sätt så det va ju inte så konstigt.

men är det farligt att fragga såhär? tror jag läst att den stora skivan kan få farliga infektioner om man klipper av en del av foten. men då borde det väl va myycket farligare att fragga genom att dela på hela skivan som jag läst på internet att man kan göra??

jag tänker bara att detta är ju ganska enkelt att fragga såhär men om det är farligt vill man ju inte riskera det om det är fina eller ovanliga skivor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5907-14468922808264_thumb.jpg dessa bilderna är från någon vecka efter jag köpt den (2011 19/6) :)

post-5907-14468922808663_thumb.jpg denna är från idag (2011 8/9 :)

hur lång tid tar det för den att bli såhär stor och mer "väckad" http://www.topreefs.com/gallery2/d/680-2/Trachyphyllia+geoffroyI.jpg ?

inte för att jag tror den blir det hos mig men det skulle va kul att veta om någon har fått sin till att växa så mycket :)

post-5907-1446892280846_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5907-14468922816921_thumb.jpg en annan sak som har växt är min lilla gorgonia. för några veckor sedan så den ut såhär. efter jag satt ner den på sanden har den vuxit mycket. idag så har hela dom svarta spröten blivit övervuxna med polyper. jag tycker även den har fått fylligare färg och fler, större polyper :)

jag matar den med cyclops lite då och då. trodde först det skulle va för stort för den men den tar det och gillar det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...