Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

Välfyllt och fint :)

tack!

Fina bilder och jättefint kar! Ganska avundsjuk på hur bra du lyckats, får arbeta lite så jag kommer ikapp ;-) Jag är väldigt förtjust i hur dina skivor ibak sträcker sig som små paraboler efter ljuset.

tack!

skivorna som satt på kanten av stenen jag köpte dom på har klättrat runt 6-7 cm upp på bakgrunden! dock har vissa av dom mått bättre, den ena i mitten är väldigt ljus och jag tror att dens zooxantheller (stavning?) har dött. ser dock ut som att den håller på att återhämta sig då den fått ett grönt sken i det blåa actinicljuset.

ska limma diverse lösa koraller i helgen. t.ex hydnioporan, montipora hoffmeisterin (har inte limmat den innan då den varit inklämd mellan två stenar) och caulastrean.

har ett litet promblem. det finns en sten i mitten av "revet" som har ett ganska djupt litet hål. vattencirkulationen kommer inte ner dit och kan inte "sopa" bort algsporer. nu har dte blivit som en liten konstig håralgtofs mitt på en annanrs helt algfri sten vilket ser sisådär ut. hålet är för djupt och absolut för smalt för att jag ska kunna få ner något och dra loss det med. det är dock så stort att man stör sig på det.

finns det något man kan döda algen med? varmt vatten i plastspruta?

när algen är borta hade jag tänkt täcka hålet med DD aqua scape. eller man kanske kan täcka det även om algen är kvar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ja, kanske det? får se hur jag gör, bort ska det iallafall!

tog en bild på hur min "superman" skiva delar sig nu. en liten skiva tittar upp en bit ifrån moderskivan. sen är det två små som snart ska börja bli skivor som kommer ut från moderskivans fot.

emblemarian tittar även upp bredvid ur sitt nya hål :)

post-5907-14468924351652_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte göra ett vattenbyte imorgon. tror det blir på 15 liter som vanligt. ska "sätta" vattnet ikväll.

tycker värdena är väldigt bra. nitartet är bara ca 3ppm. dock så tar jag ut ganska mycket "oanvänt" vatten när jag gör såhär stora vattenbyten. gör det endast för att hålla nitratet nere. jag kanske ska testa att göra 10 liter varannan och 15 liter varannan vecka och se om nitratet höjs eller stannar nere under 5 ppm. högre än det vill jag inte ha det.

all frysmat börjar ta slut. bara ågra få kuber artemia/mysis/cyklops kvar. därför hade jag tänkt testa att göra egen mat inspererad av Scott i LA Fishguys. han med det stora 500 gallon akvariet.

han mixade en såndär påse med olika bläkfisk, skaldjur och någon fisk i. brukar finnas i frysdisken, det har jag sett några gånger. sen hade han i vitlöksolja (antar att man då kan ha i vitlök istället för olja), vitaminer, spirulina och olika pellets. och lite annat.

enligt honnom gillade alla fiskar och lägre djur detta. jag tänker att dom minsta partiklarna i denna maten även gillas och är lättätliga av koraller.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det där vattenbytet får bli imorgon istället då jag hel och hållet glömmde att sätta saltet igår :P

ska se om jag kan få tag på en såndär påse med olika "seafood" (hade inget annat bra ord för fisk, bläckfisk, krabba osv) imorgon. tror det blir bra efter en omgång i mixern ;)

såg även emblemarian ta sin första ON pellet idag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gjorde precis ett litet test.

jag hade börjat få lite bruna alger på sanden så jag letade upp min eremit som alltid är på stenen och aldrig på sanden. jag satte den på algerna på sanden och den började genast att äta. nu har den ätit sig några cm in i algerna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbigt om du måste sätta dit eremiten varje gång det finns lite alger för den att beta av. :) Du får skaffa en till!

Ang. mat-mixen så är bläckfisk full av bläck om du tar dem hela, köper du en påse med tex bläckfiskringar så behöver du inte bry dig. Det har diskuterats lite olika egenkomponerade maträtter här på guiden också, kika här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32440-Egen-matgegga!-Hemmagjord-mat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, jag hade två till som gillade sanden men båda har nog tyvärr dött då jag inte sett dom på länge. konstigt för dom hade många skal att välja mellan och det blev alltid lite pellets över från när jag matade dom andra.

tack för tipset om bläckfisken. tänkte inte på att dom kunde vara fulla med bläck!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte en påse med lite blandat i. bläckfiskarmar, "squid", musselkött och "surimi". surimi är som crabsticks. man har tagit fiskkött och malt ner det, tillsatt lite olika saker och sen gjort det till små röda stavar som man skurit i mindre bitar. vet inte om jag vill ha i surimin då det inehöll ganska många konstiga saker. risvin tillexempel? köpte lite vanliga ishavsräkor också.

sen har jag tänkt om man ska ha i något grönt. kan man ha i Hikari algewafers? det är ju alger och spirulina. tänkte om man kan ha det ifall man inte har nori.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har läst i flera trådar där folk använder sig av vanliga algtabletter av hikarityp för att stödmata ex. snäckor och räkor.

då borde jag kunna ha i några :)

Skippa Surimin, det innehåller lite olika saker som du inte ska ha i karet, rena produkter direkt från havet ska det vara.

japp, hade tänkt göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 turbosnäckor och 1 eremit :)

sen har jag en hel hög med små grön/svart randiga ormstjärnor. utan dom hade mina andra städare inte varit tillräckligt på långa vägar tror jag.

Ska komma ihåg det där med omrstjärnorna tills nästa besök i någon affär. Just nu har ja två eremiter och tre turbosnäckor, då kanske man kan skaffa en sån då :) Får läsa lite om dem då, har inte läst så mycket, det ja g vet är dock att vissa kan gå på koraller och det vill man ju inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blandade ihop smeten nu och det blev ganska bra. gjorde en miss för jag skulle ha skalat räkorna först. nu tog jag dom med skal och allt. nu blev det en del skalrester kvar i smeten längst ner i mixern som jag fick plocka bort för hand.

testmatade med en liten klick i karet och fiskarna gillade det :) fick några härliga reaktioner från de flesta LPS:erna också. caulastrean och achantastreorna slängde ut sina tentakler direkt och trachyphyllian åt när jag la en liten klick på den. ska mata igen ikväll när det blåa ljuset är på och se om jag inte kan få dom andra att äta av sig själva också :)

ingredienserna var: bläckfiskarmar, "squid", musslor, ishavsräkor, ON formula 1, några algtabletter, och vitlöksvatten. totalt blev det nog 4st FinaFisken kakor av det hela. det kommer räcka några månader för mig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ormsöstjärnor kan mycket väl sitta bland koraller, men att de skulle ingå i deras diet har jag aldrig hört talas om. Däremot finns det en grön variant som är känd för att kunna ta småfisk om den blir för hungrig.

Hmm, har läst på en engelsk hemsida att man ska vara aktsam då de kan nafsa och ta några tugg på korallerna, men ja litar på det du säger. Vet ju inte hur mycket den som skrivit på den sidan visste ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gjorde vattenbyte idag och slamsög hela botten då det börjat växa något brunt skit på sanden. får verkligen hoppas att det inte är cyano!

vi ska åka bort nästa vecka så jag tänkte så här: jag gör ett mindre vattenbyte idag (vanliga vattenbytesdagen) och ett mindre på torsdag/fredag innan vi åker på lördagen. då bör väl karet klara sig utan vattenbyte till lördagen efter?

jag har fiskvakt och reptilvakt som kommer hit var dag hela veckan. sötvattensakvarierna matas varannan/vartredje dag. ska ett saltvattensakvarium ha mat var dag eller räcker det med varannan i en vecka?

något annat man bör säga till en fiskvakt? (har såklart berättat allt "basic")

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...