Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ta fram vaggan!

MVH Lasse

så kul! kul att dom plivit ett par, den lilla är ju ganska ny i karet :)

när den lilla vibrerar ger den stora den lilla en liten puff/bett. sen nafsar dom på varandra lite och sen börjar dom om igen eller så slutar dom för stunden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var och köpte nytt salt idag på ZG. skulle köpa en 4kg InstantOcean men dom hade bara 2kg så jag köpte 2st 2kg. vill testa saltet så därför köpte jag inte mer.

8kg tyckte jag var för mycket för att testa och 2 kg för lite :)

blandar just nu kallt vatten för att sen imogon blanda i saltet. så imorgon eftermiddag blir det att testa det nyblandade vattnet :)

matade även mina LPS:er nu ikväll.

Trachyphyllian åt bra som vanligt, Fungian med. Favian fick bara lite mat på 3-4 polyper för putsarräkan tog resten. clownerna var också riktigt jobbiga idag. honan såg ut som en ballong så mycket mat som hon tog från korallerna :(

mina Euphyllior vil aldrig äta när jag matar dom. vet inte varför...

varken Favian eller Trachyphyllian visar sina tentakler när jag matar dom. vad kan det bero på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick ett paket idag av Dimorb här på SG :)

en fragg zooanthus och en två "huvad" Caulastrea Curvata. den är grönare än grön ;)

"zoo´sen" håller på att öppna sig nu. så spännande! jag vet ju hur dom ser ut men inte i IRL :)

Caulastrean hade ett litet sår på den ena polypen men det läker av sig själv väl? tycker den är jättefin så jag vill att den får det så bra som möjligt :)

ska börja mata den sen när den aklimatiserat sig så den växer fortare. vill absolut att den ska bli större och få fler huvuden/polyper :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom nya korallerna ser ut till att må bra :) alla är fult öppnade.

minns ni den lilla omstjärnan som jag fick med på en korall?

den har både växt mycket och förökat sig. för någon dag sedan såg jag två stycken samtidigt. dom är ganska stora också. säker 2-3 gånger större än när jag fick den :)

riktigt roliga varelser.

dom sitter i någon spricka och har sina armar ute i vattnet för att leta mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
lite svårt att säga ännu. jag har bara bytt vatten med enbart det 1 gång. annars har jag blandat upp det med det sista av RS coralpro som nu är slut.

jag kan tycka att Mg värdet var lite lågt. 1200 tror jag det var i blandat vatten. (kranvatten)

Yep, förstod nästan att det var nåt sånt. Står det på förpackningen om hur mycket mg borde bli med rätt andel salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

ska byta vatten på söndag. då blir det tester av vattnet eftersom jag har bytt med IO några gånger nu. nu bör jag väl se skillnad?

drog bort en discosomia idag som höll på att bränna min acro. den satt så jäkla djupt in i stenen! blev inte mycket kvar av stackarn men jag tror han kommer igen. nu är den i ett glas med sand så den fästa sig igen.

acron har fått en grön ton. när jag köpte den så var den brun med ljusa/lilaaktiga toppar. sen blev den helt brun. nu har den som sagt fått en grön ton. fint i blåljuset.

kan det bero på att jag har börjat göra större VB sen en tid? nitraten har gått ner till ca 5-8, mot innan 10-15.

min montipora "kirsch" (tror jag det är) har börjat växa ut på stenen. den är också fin i blåljuset med sina rosa polyper mot kritvit skelett.

montipora hoffmeisterin har också vuxit en del. nu är snart dom två små kolonierna en. några mm till så har dom växt samman.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5907-14468923465813_thumb.jpg

var i lördags hemma hos Jimmy (Laggeman) och köpte några Acans. köpte även en Pavona decussata fragg.

dom har redan ätit bra. redan andra kvällen hade dom tentaklerna långt ute så dom fick lite räkbitar (pratar om Acanthastreorna)

(jag vet att en av polyperna på den vänstra kolonin är väldigt skadad och kommer inte att klara sig)

post-5907-14468923466076_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

acanthastreorna ser mycket finare ut idag än på bilderna åvan som är en vecka gammla. dom är mer uppblåsta nu :) ser ut till att må bra.

gjorde lite tester idag.

Ca: 400 ppm

Kh: 7,7

Mg: 1170 ppm :( :(

ganska missnöjd med Mg värdet.. det kan bero på att det är vattenbytesdag imorgon men när jag testat före och efter VB för någon vecka sedan har det varit ungefär det samma. ca 1300 pmm.

har ca 2 kg kvar av IO saltet. när det är slut ska jag testa RC istället och se om det ger högre värden av Mg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

jag är inte alls nöjd med IO-saltet. för låga värden av allt.

Ca: 380ppm-400ppm

Mg: 1150-1200ppm

Kh: 7

korallerna såg mycket gladare ut med RScoralpro. men av det fick jag avlagringar på allt som var i blandningshinken.

så, jag tänker såhär: det är bara ca 1kg kvar av IO. när jag ska köpa nytt så köper jag RedSeas vanliga salt.

värdena på det saltet är:

Ca: ca 410ppm

Mg: ca 1200ppm

Kh: ca 7.5

om jag använder detta saltet (som jag vet är gjort för osmosvatten igentligen) med kranvatten så adderar jag värdena på saltet med värdena i kranen.

d.v.s:

Ca: 410 + ca 20-30 = ca 440ppm

Mg: 1200 + ? (har glömmt värdet i kranen men ska testa)

Kh: 7,5 + 4-6 = ca 12,5

då blir värdena ju nästan som i RScoralpro om man blandar det med osmosvatten och dessa värdena ska ju va väldigt bra.

(jag utgår från ca 1,023-1,024 salthalt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

liten uppdatering:

alla koraller mår bra och växer. min ena Rhodactis ska dela sig igen. den har börjat att väcka sig över munnen så den delar sig nog snart.

min lilla gorgonia har vuxit en del. det har kommit en ny gren på den.

jag satt och kollade på några gammla bilder och hittade en på Montipora hoffmeisterin när jag precis hade fått den. då hade den max 5 polyper men idag så täcker den nästan hela fraggstenen. man ska inte ge upp bara för att det ser väldigt mörkt ut ;)

bland dom bilderna fanns också några på Favian när den var ny. den har vuxit med några polyper den med och ser ut till att trivas fint.

Montipora "kirsch":en har vuxit ut på stenen och bildat en "fot". nu ska den bara växa lite på höjden också.

ska nog ta några bilder att gämföra med sen :)

sen en fråga: nu har jag ju 2*18W compact rör. sen har jag även ett 11W actinic som jag har på på morgonen och kvällen. tror ni att det skulle göra någon skillnad för korallerna om jag hade det röret på mitt på dagen några timmar också? eller är det så lite skillnad att det varken gör från eller till? om man räknar i % så är det en ökning i W med 34,3%. så det gör kanske någon skillnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gjorde vattenbyte igår. mätade värdena idag och N och P är bra men Ca och Mg är låga. får bli att köpa bättre salt snart.

Ca: 375ppm

Mg: 1170ppm

KH: 10,3

Nitrat: 3-5ppm

PO4: 0

alla mätta med salifert utom Nitrat som är mätt med JBL.

min Trachyphyllia har varit ihopdragen de senaste dagarna. undrar vad det beror på? värdena?

jag har inte gjort något speciellt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tre discosoma "superman" fraggar på uppväxt. dom har tagit sig bra nu den senaste tiden och jag tror jag kan fragga alla totalt fyra st igen i vinter. då om alla fraggar klarar sig kommer jag ha 8 st.

om det blir av kommer jag nog sälja några :) det var några som har frågat.

någon som har något allmännt bra tips på hur man fraggar skivor? (antar att man inte behöver tänka på så mycket då discosoma räknas väl nästan som "bullet-proof")

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trachyphyllian mår bra igen :) den har fått byta plats med Euphyllia glabrescensen. både ser ut till att trivas mycket bättre. jag tror trachyphyllian fick för mycket vattenflöde och euphyllian för lite.

ska försöka komma iväg till ZG i nästa vecka. blev riktigt sugen på en Echinophyllia när jag såg bilderna jag fick på mailen. fantastiska färger, och jag tycker priset var bra också. tror det var 575kr för en som var mellan 10-15cm! om jag köper en kommer jag säkerligen att fragga ner 1/3-2/5 av den för så stor plats har inte jag i mitt "nano"! får bli en större och några mindre lite här och var på stenen isåfall. kanske säljer jag några :)

ska göra vattenbyte senare idag. det blir på bara 10 liter idag gämfört med det vanliga på 15 liter. det för att jag har inte mer salt så äntligen blir det en ny hink. någon som sett om RedSeas nya hinkar av det vanliga saltet säljs? det i den turkosa hinken?-ej CoralPro.

innan ni säger att "det är för osmos vatten":

kopierat innlägg #294

"korallerna såg mycket gladare ut med RScoralpro. men av det fick jag avlagringar på allt som var i blandningshinken.

så, jag tänker såhär: det är bara ca 1kg kvar av IO. när jag ska köpa nytt så köper jag RedSeas vanliga salt.

värdena på det saltet är:

Ca: ca 410ppm

Mg: ca 1200ppm

Kh: ca 7.5

om jag använder detta saltet (som jag vet är gjort för osmosvatten igentligen) med kranvatten så adderar jag värdena på saltet med värdena i kranen.

d.v.s:

Ca: 410 + ca 20-30 = ca 440ppm

Mg: 1200 + ? (har glömmt värdet i kranen men ska testa)

Kh: 7,5 + 4-6 = ca 12,5

då blir värdena ju nästan som i RScoralpro om man blandar det med osmosvatten och dessa värdena ska ju va väldigt bra.

(jag utgår från ca 1,023-1,024 salthalt)"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...