Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

Och varför detta? Vad ger det för resultat?

MVH Lasse

Ja precis som freddi36 skrev så har jag läst på flera ställen att bibollarna ska vara nitratökare. Hur det hela går till är jag dock inte insatt på men med tanke på att jag läst det på några forum (även här någonstans) samt en engelsk forumsida så kan det ju vara så. Man kan ju alltid testa och se ifall biobollarna kan ge ökat nitrat.

Fick du någonsin problem med nitrat i ditt hotell Lasse, och använde du biobollar? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

nu efter att ha läst mer tycker (även) jag att det här med en massa tillsatser blir för krångligt. läste vidare och tittade lite närmare på biopellets. tror ni jag kan bygga en liten reaktor av en burk som jag kan ha i sumpen/filterfacken?

har sett några DIY reaktorer. en burk med två rör genom locket. ett som nästan går enda vägen ner till botten i burken. (bara 1 cm eller två åvanför botten så vattnet kan komma ut) och det andra går bara en liten bit genom locket. sen har man ett raster(?) eller filtermatta för det korta röret så pelletsen inte åker ut.

en pump till det långa röret och pellets i burken och så har man en reaktor? :)

när jag va hemma hos alofstrand och köpte och bytte fraggar sa han att han hade byggt en biopellets reaktor till ett kar i samma utförande och storlek som mitt så det bör ju funka. eller?

ska även kolla nitraten i kranvattnet och ta ut biobollarna och se om det gör någon skillnad :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu efter att ha läst mer tycker (även) jag att det här med en massa tillsatser blir för krångligt. läste vidare och tittade lite närmare på biopellets. tror ni jag kan bygga en liten reaktor av en burk som jag kan ha i sumpen/filterfacken?

har sett några DIY reaktorer. en burk med två rör genom locket. ett som nästan går enda vägen ner till botten i burken. (bara 1 cm eller två åvanför botten så vattnet kan komma ut) och det andra går bara en liten bit genom locket. sen har man ett raster(?) eller filtermatta för det korta röret så pelletsen inte åker ut.

en pump till det långa röret och pellets i burken och så har man en reaktor? :)

när jag va hemma hos alofstrand och köpte och bytte fraggar sa han att han hade byggt en biopellets reaktor till ett kar i samma utförande och storlek som mitt så det bör ju funka. eller?

ska även kolla nitraten i kranvattnet och ta ut biobollarna och se om det gör någon skillnad :)

Följande tråd på zoopet sammanfattar dock biobollar som en bra del i nitrifikationen OM de placeras på rätt ställe i karet. Jag blir allt mer förvirrad för då borde ju vanlig filtermatta också leda till nitratökning, ifall biobollarna gör det. Jag har iaf inte tänkt att använda biobollar dock har jag klippt isär dem stora kuberna till mindre kuber så att de på lång sikt kommer tt utgöra ett bra filter/sump. Kommer även ha några små ls bitar däri för att snabba på det.

Jag tycker ändå att du kan testa att ta bort biobollarna ett tag för att se om nitratet ökar eller minskar Freddi, för det är ju intressant att se. jag kommer nog inte kunna testa på ett bra tag då jag inte ens startat igång än men när jag väl e igång så kommer det bli lite testa testa med olika saker, om man inte råkar bli lat bara ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ha kvar dem, tänk på att du kan ju få ökad nitrat om du tar bort dem.

Fast skummaren jämnar väl ut det en aning? Sedan med den mängd filtermaterial jag har liggandes plus det som följde med kan nog kompensera en del?

Annars, om TS gör ett litet test och det visar sig vara som du säger så är det väl bara att traska till en butik och införskaffa en bunt med biobollar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitraten är en följd av nitrifikationen där ammonium (som utsöndras av fiskarna gälar bland annat) förvandlas via nitrit till nitrat. Mängden nitrat som bildas är då beroende av hur mycket som matas och bara av det och inte av vilket biofiltermaterial man använder (LS, svamp, biobollar eller annat). Sker inte nitrifikationen, dvs man inte har tillräcklig kapacitet i den biologiska systemet så anrikas det ammonium i vattnet. I saltvatten med sitt höga pH så kommer mellan 5 - 15 % ligga i den farliga ammoniakformen. Ammoniak är en gas och man kan därför med mycket kraftig skummning eller luftning ta en genväg och minska kravet på nitrifikation lufta ut gasformen och minska nitrifikationen och därmed produktionen av nitrat. I de små skummare som används i Clownhotell och nanoakvarium är denna bortföring av kväve ganska minimal och man måste förlita sig på nitrifikationen. Litar man bara på att den levande stenen skall sköta detta så biter man sig själv i tummen. Levande sten är ett dåligt medium för nitrifikation trots det som ibland sägs. Man får därför lätt varierande nivåer av ammonium/ammoniak i karet och det är för mig en utomordentlig grogrund för alger som har väldigt lätt att utnyttja ammonium som kvävekälla. Detta är ganska välkänt inom växtakvaristiken. Ett bra biofilter är för mig a och o i ett nano. Det borgar för stabilitet och att man inte får dagliga ammoniumtoppar i akvariet. Ammoniumtoppar som kan bilda farlig ammoniak eller för den delen trigga algutbrott Jag har alltid använd biofilter - madrasser eller biobollar i akvarier upp mot 130 liter utan skummare. I mitt stora kör jag både skummare och biofilter i form av biobollar. När man kör nano så är det bästa vapnet man har - vattenbyte. Du kan utan problem byta 20 liter på ditt clownhotell 2 - 3 gånger i veckan för att få ner nitraten om du nu tror att det är det som ställer till problem. Skulle det nu inte vara nitraten utan bristen av något ämne eller för mycket av något annat så fixar vattenbytena det också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitraten är en följd av nitrifikationen där ammonium (som utsöndras av fiskarna gälar bland annat) förvandlas via nitrit till nitrat. Mängden nitrat som bildas är då beroende av hur mycket som matas och bara av det och inte av vilket biofiltermaterial man använder (LS, svamp, biobollar eller annat). Sker inte nitrifikationen, dvs man inte har tillräcklig kapacitet i den biologiska systemet så anrikas det ammonium i vattnet. I saltvatten med sitt höga pH så kommer mellan 5 - 15 % ligga i den farliga ammoniakformen. Ammoniak är en gas och man kan därför med mycket kraftig skummning eller luftning ta en genväg och minska kravet på nitrifikation lufta ut gasformen och minska nitrifikationen och därmed produktionen av nitrat. I de små skummare som används i Clownhotell och nanoakvarium är denna bortföring av kväve ganska minimal och man måste förlita sig på nitrifikationen. Litar man bara på att den levande stenen skall sköta detta så biter man sig själv i tummen. Levande sten är ett dåligt medium för nitrifikation trots det som ibland sägs. Man får därför lätt varierande nivåer av ammonium/ammoniak i karet och det är för mig en utomordentlig grogrund för alger som har väldigt lätt att utnyttja ammonium som kvävekälla. Detta är ganska välkänt inom växtakvaristiken. Ett bra biofilter är för mig a och o i ett nano. Det borgar för stabilitet och att man inte får dagliga ammoniumtoppar i akvariet. Ammoniumtoppar som kan bilda farlig ammoniak eller för den delen trigga algutbrott Jag har alltid använd biofilter - madrasser eller biobollar i akvarier upp mot 130 liter utan skummare. I mitt stora kör jag både skummare och biofilter i form av biobollar. När man kör nano så är det bästa vapnet man har - vattenbyte. Du kan utan problem byta 20 liter på ditt clownhotell 2 - 3 gånger i veckan för att få ner nitraten om du nu tror att det är det som ställer till problem. Skulle det nu inte vara nitraten utan bristen av något ämne eller för mycket av något annat så fixar vattenbytena det också.

MVH Lasse

Tack för ett väldigt bra klargörande. Man behöver fräscha upp minnet ibland och då är det bra att det finns folk som har orken, kunskapen och viljan att printa ned allt :D Filtermaterial/matta kommer jag köra med till en början+Ls+skummare+standardpumparna till hotellen (ganska bra tryck i dem, bättre än jag trodde) med vattenbyte på 10 l/vecka. Biobollar har ju trots allt samma funtion som filtermatta. Jag kommer dock inte starta mitt hotell förrän efter jul så jag kommer nog hinna läsa en hel del om det men just nu känns mitt väl ganska bra. :)

Efter detta så kanske det meför en eventuell risk för TS att ta bor biobollarna. Ammonium, ammoniak och nitrit är trots allt ingenting att leka med. Visst var det så Lasse att du hade skrivit någonstans, om det var på zoopet kanske, att nitrit nästan inte exsisterar i saltvattensakvarier eller hur det nu var?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack Lasse för innlägget åvan :) det förklarar en del.

då ska jag börja med att göra dubbelt så många vattenbyten. dvs byta 10 liter två gånger i veckan eller 20 liter 1 gång och se vad som händer. sen kanske jag börjar göra lite större. får se och ta det lungt så korallerna kan vänja sig :)

hur ofta brukar ni göra rent filtersvanmaparna?

jag ska också köpa mer filtersvamp så jag får ett större biologiskt filter men hur ofta gör man rent dom?

en sista fråga om någon vet :) imorgon ska jag åka runt till lite olika affärer och undrar om någon vet om zoogiganten i Lomma har kvar några av sina fina Trachyphyllior som dom fick in för ett tag sedan? blåa, lila, rosa, röda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack Lasse för innlägget åvan :) det förklarar en del.

då ska jag börja med att göra dubbelt så många vattenbyten. dvs byta 10 liter två gånger i veckan eller 20 liter 1 gång och se vad som händer. sen kanske jag börjar göra lite större. får se och ta det lungt så korallerna kan vänja sig :)

hur ofta brukar ni göra rent filtersvanmaparna?

jag ska också köpa mer filtersvamp så jag får ett större biologiskt filter men hur ofta gör man rent dom?

en sista fråga om någon vet :) imorgon ska jag åka runt till lite olika affärer och undrar om någon vet om zoogiganten i Lomma har kvar några av sina fina Trachyphyllior som dom fick in för ett tag sedan? blåa, lila, rosa, röda.

Hur många fiskar fiskar har du just nu? Tänkte om det kan ha påverkat nitrathöjningen den senaste tiden om du skaffat dig någon ny liten krabat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 2 clowner och 1 okinawae gobie. och en putsarräka. jag har haft alla ganska länge.

jag tror det kan va lite som Lassa skriver att jag gör för små vattenbyten. mitt lilla kar hinner inte ta hand om allt själv så jag får nog hjälpa det lite genom större vattenbyten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 2 clowner och 1 okinawae gobie. och en putsarräka. jag har haft alla ganska länge.

jag tror det kan va lite som Lassa skriver att jag gör för små vattenbyten. mitt lilla kar hinner inte ta hand om allt själv så jag får nog hjälpa det lite genom större vattenbyten :)

Ok men du skulle köra på 20 l/ vecka? För då kanske jag ska köra på det ifrån början för att vara på säkra sidan.

Filtersvamparna beror väl på hur fort de kleggar igen, men allt mellan en gång i veckan till en gång i månaden, beroende på belastningen då ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo - nitrit existerar i saltvatten också det skall gudarna veta - däremot är det inte på långa. långa vägar så giftigt i en kloridrik miljö som saltvatten som det är i sötvatten.

MVH Lasse.

Hmm. För jag tror du skrev något om det i din tråd på zoopet, att nitritet ska man inte behöva oroa sig för pga det inte är lika stor risk eller vad det va du skrev. Det var några siffror med också men jag kanske var lite otydlig när jag skrev att det nästan inte existerar, för enligt alla tester man sett folk gjort i sina egna trådar här och på andra ställen så finns nitrithalter med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok men du skulle köra på 20 l/ vecka? För då kanske jag ska köra på det ifrån början för att vara på säkra sidan.

Filtersvamparna beror väl på hur fort de kleggar igen, men allt mellan en gång i veckan till en gång i månaden, beroende på belastningen då ;)

den första månaden ska du inte göra några vattenbyten för det är då bakterierna växer till och man vill inte störa det. jag tror att du kan köra på 20L/vecka. jag ska iallafall börja med det nu :)

imorgon ska jag till zoogiganten för att handla slang, filtersvamp, sand, och kanske något annat litet kul. får se vad dom har i korallväg. det börjar bli fullt i det lilla karet ;):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den första månaden ska du inte göra några vattenbyten för det är då bakterierna växer till och man vill inte störa det. jag tror att du kan köra på 20L/vecka. jag ska iallafall börja med det nu :)

imorgon ska jag till zoogiganten för att handla slang, filtersvamp, sand, och kanske något annat litet kul. får se vad dom har i korallväg. det börjar bli fullt i det lilla karet ;):)

Ja, ja brukar alltid vänta drygt en månad med söt också, så det har jag koll på.

Ja det lär bli väldigt lätt fullt för mig med sen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var precis på zoogiganten i Lomma och handlade sand och slang. tog en titt i deras kar som dom enbart har Trachyphyllior och Wellsophyllior i. det skulle jag inte gjort för nu får jag inte bilderna ur huvudet!!

så sjukt fantastiskt fina dom var! röda och lila, gröna och röda, lila och gröna. you name it! fantastiska färgkombinationer. hade det inte varit för prislappen så hade jag inte tvekat en sekund men tråkigt nog hade jag inte råd idag :( får bli att spara en slant för att sen kunna köpa en sån fin.

fråga: ska jag tvätta korallsanden som jag köpte innan jag lägger i den? den släpper inte phosfat och liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det torr sand så bör du tvätta den först, det kommer nog komma upp mängder med bös :-) Om du låter den stå en dag i sötvatten och luktar så vattnet inte luktar dåligt från vattnet så är det nog bara fylla på i karet. Luktar den illa kan det nog vara fördelaktigt att byta vattnet och sköja sanden och fortsätta så tills vattnet slutar lukta illa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...