Adamantis Postat 29 maj 2011 Dela Postat 29 maj 2011 Ämnar att bygga en enkel biopelletsreaktor till nya projektet. Mål: billigt, enkelt och effektivt. Initialt var jag inne på att använda en större PET-flaska och likt en vattenpipa ha ett rör som går ner till botten med utströmning och vid toppen av flaskan ha ett hål som släpper ut vattnet. Petflaska må vara billigt men då jag hittade ett partikelfilter hemma ska jag testa det.http://www.nimaab.se/se/articleimage.php?id=6273ℑ=1403863&fullwidth=0&fullheight=0Tanken är att ta bort filterpatronen och istället sätta ett smalt PVC rör. Ju smalare röret är desto kraftigare utströmmning blir det. Vad jag har förstått från andra trådar har folk problem med att flödet är för lågt trots tämligen kraftiga pumpar och pelletsen kakar ihop sig. Här tänker jag mig alltså att det smalare röret eller reducering i slutet av röret kommer göra susen.Initialt kommer jag att testa att röret går ner direkt till botten utan något galler, nät eller vadd. Med lite tur far inte pelletsen ut genom filtrets utblås. Om detta inte är fallet tänker jag mig att man längst upp på röret sätter en perforerad och cirkulär plastplatta med lite myggnät.Skulle det finnas någon anledning att ha en sådan platta i botten? Jag tänker mig att det är optimalt om man helt enkelt trycker ner röret i botten bland alla pellets då det skapar maximal turbulens, i jämförelse med att vattnenströmmen skulle slå mot botten för att sedan mycket långsammare stiga genom filtrets grövre diameter genom bottenplattan. När man för ner röret i pelletsen kommer röret fyllas något av pelletsen men de far ut så fort flödet kommer på, förutsatt att man har tillräckligt mellanrum mellan botten och rörmynning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 29 maj 2011 Dela Postat 29 maj 2011 Jag skulle vända flaskan upp och ned för att få bättre virvel längst ned. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Adamantis Postat 29 maj 2011 Författare Dela Postat 29 maj 2011 Fast nu blir det inte flaska utan partikelfilter:http://www.nimaab.se/se/articleimage.php?id=6273ℑ=1403863&fullwidth=0&fullheight=0Menar du att denna skall vändas eller syftade du på PET:en? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 29 maj 2011 Dela Postat 29 maj 2011 Jag har något liknande här hemma, som jag pelat lite med. Aldrig är man nöjd. Men jag har konstaterat att den uppenbara flaskhalsen är anslutningarna till filterhuset. Efter att man skruvat i lämplig anslutning är man nere i en ganska klen innerdiameter, och det dödar flödet effektivt. Lösningen? Borr, och gängsnitt, eller borr, och limma rörstump. Jag har inte kommit så långt än, letar efter "rätt" borr. Siktar på 25mm's för stunden, så får jag se vad det blir av det. (I så fall blir det limning av rör.)B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ragman Postat 29 maj 2011 Dela Postat 29 maj 2011 Jag har något liknande här hemma, som jag pelat lite med. Aldrig är man nöjd. Men jag har konstaterat att den uppenbara flaskhalsen är anslutningarna till filterhuset. Efter att man skruvat i lämplig anslutning är man nere i en ganska klen innerdiameter, och det dödar flödet effektivt. Lösningen? Borr, och gängsnitt, eller borr, och limma rörstump. Jag har inte kommit så långt än, letar efter "rätt" borr. Siktar på 25mm's för stunden, så får jag se vad det blir av det. (I så fall blir det limning av rör.)B!rustas filter har stort hål. jag mekade ihop ett sådant och det funkar klockrent.köpte sen en plastkoppling på bauhaus för dammarhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38250&page=2 finns bild här Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
henke_f Postat 19 september 2011 Dela Postat 19 september 2011 Hej varför bygga när ni kan köpa av mig till helt oslagbara priser! 320kr helt nytt Bara att höra av sig för bilder!! Mvh henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mejsel Postat 19 september 2011 Dela Postat 19 september 2011 1,5 liters PET uppåner. Anslutning till pumpen i ett U i botten så det inte kommer in pellets i pumpen vid ev. strömavbrott.Har byggt många och just själva konformen i flaskan ger det bästa flödet på pelletsen. 1000-1400L flöde / 500gram pellets funkar bra för flaska. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Perk Postat 20 september 2011 Dela Postat 20 september 2011 Har skickat PM men inte fått nåt svar...Hej varför bygga när ni kan köpa av mig till helt oslagbara priser! 320kr helt nytt Bara att höra av sig för bilder!! Mvh henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 20 september 2011 Dela Postat 20 september 2011 Den ser ut såhär. Köpte en på vår saltträff i linköping! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 24 september 2011 Dela Postat 24 september 2011 Om du skall köra biopellets i den bör du ta bort de blå filtermattorna... De sätter igen ganska fort annars. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 24 september 2011 Dela Postat 24 september 2011 Jag vet inte ännu vad jag ska ha den till! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 24 september 2011 Dela Postat 24 september 2011 Skulle man dumpa dom blå mattorna känns inte som den vita bottenplattan kan hindra pellets från att falla ner i botten , första tanken efter att sett reaktorn..TROR att man hade behövt bättre platta där samt en i toppen också.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.