Gå till innehåll

DIY biopelletsreaktor


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Ämnar att bygga en enkel biopelletsreaktor till nya projektet. Mål: billigt, enkelt och effektivt. Initialt var jag inne på att använda en större PET-flaska och likt en vattenpipa ha ett rör som går ner till botten med utströmning och vid toppen av flaskan ha ett hål som släpper ut vattnet. Petflaska må vara billigt men då jag hittade ett partikelfilter hemma ska jag testa det.

articleimage.php?id=6273ℑ=1403863&fullwidth=0&fullheight=0

http://www.nimaab.se/se/articleimage.php?id=6273ℑ=1403863&fullwidth=0&fullheight=0

Tanken är att ta bort filterpatronen och istället sätta ett smalt PVC rör. Ju smalare röret är desto kraftigare utströmmning blir det. Vad jag har förstått från andra trådar har folk problem med att flödet är för lågt trots tämligen kraftiga pumpar och pelletsen kakar ihop sig. Här tänker jag mig alltså att det smalare röret eller reducering i slutet av röret kommer göra susen.

Initialt kommer jag att testa att röret går ner direkt till botten utan något galler, nät eller vadd. Med lite tur far inte pelletsen ut genom filtrets utblås. Om detta inte är fallet tänker jag mig att man längst upp på röret sätter en perforerad och cirkulär plastplatta med lite myggnät.

Skulle det finnas någon anledning att ha en sådan platta i botten? Jag tänker mig att det är optimalt om man helt enkelt trycker ner röret i botten bland alla pellets då det skapar maximal turbulens, i jämförelse med att vattnenströmmen skulle slå mot botten för att sedan mycket långsammare stiga genom filtrets grövre diameter genom bottenplattan. När man för ner röret i pelletsen kommer röret fyllas något av pelletsen men de far ut så fort flödet kommer på, förutsatt att man har tillräckligt mellanrum mellan botten och rörmynning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har något liknande här hemma, som jag pelat lite med. Aldrig är man nöjd. Men jag har konstaterat att den uppenbara flaskhalsen är anslutningarna till filterhuset. Efter att man skruvat i lämplig anslutning är man nere i en ganska klen innerdiameter, och det dödar flödet effektivt. Lösningen? Borr, och gängsnitt, eller borr, och limma rörstump. Jag har inte kommit så långt än, letar efter "rätt" borr. Siktar på 25mm's för stunden, så får jag se vad det blir av det. (I så fall blir det limning av rör.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har något liknande här hemma, som jag pelat lite med. Aldrig är man nöjd. Men jag har konstaterat att den uppenbara flaskhalsen är anslutningarna till filterhuset. Efter att man skruvat i lämplig anslutning är man nere i en ganska klen innerdiameter, och det dödar flödet effektivt. Lösningen? Borr, och gängsnitt, eller borr, och limma rörstump. Jag har inte kommit så långt än, letar efter "rätt" borr. Siktar på 25mm's för stunden, så får jag se vad det blir av det. (I så fall blir det limning av rör.)

B!

rustas filter har stort hål. jag mekade ihop ett sådant och det funkar klockrent.

köpte sen en plastkoppling på bauhaus för dammar

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38250&page=2 finns bild här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

1,5 liters PET uppåner. Anslutning till pumpen i ett U i botten så det inte kommer in pellets i pumpen vid ev. strömavbrott.

Har byggt många och just själva konformen i flaskan ger det bästa flödet på pelletsen. 1000-1400L flöde / 500gram pellets funkar bra för flaska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...