Gå till innehåll

Manne's DIY LED planering/bygge


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 191
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den är utan vidare skitbra. Nackdelen är att man inte kan göra kurvor för olika sensorer, utan endast för fläktarna. Jag hade velat kunna styra en fläkt med 2, eller fler sensorer, och för varje sensor ange ett värde, och låta det "värsta" alternativet styra fläkten.

Räkna lite på det innan du shoppar bara, jag har fläktar som skulle ta livet av ett sådant nätagg. Bara som en förebyggande åtgärd, det är ju snabbt räknat.

NZXT har jag byggt med till vänner som varit för snåla för "the real thing" och de är helt enkelt inte lika flexibla. Jag är inte nöjd, så jag kan inte rekommendera dem, men det bör sägas, de fungerar, om man arbetar sig runt deras tillkortakommanden.

B!

Noctua 120mm är tanken.. Fyra st. Den som är turbin varianten med nio blad.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det nog lugnt, runt 1w st. (0,09A, om jag minns rätt?) Jag har ett par Delta 120mm's på 30w st,(2.45A) och ett par sådana kan ju vara lite för mycket för ett mindre nätagg.

B!

Du har rätt.. Sifforna stämmer bra om jag mins rätt..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är duktigt sugen på att sätta dremelen i flänsarna nu.. Har överhandsfräs tillsattsen till min dremel så jag planerar o använda den som borrmaskin.. Återigen bara tankar då jag ännu inte provat o borra ännu..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Max 50mm (3w) mellan. Men gärna mindre om man ska ha linser..

Mest för man inte ska få färgskiftning i akvariumet.. (Vissa kanske inte bryr sig om det, men jag får iallafall huvudvärk)

Och sätter du några 10w strategiskt placerade så borde man få bort det helt.

Håller själv på att bygga ny led-ramp på 450-600w med blandade 3w och 10w led med egna designade drivsteg.

Så jag har tänkt något likt detta men, ska testa innan för att se hur det blir (Likt en bikupa)

10w vit och blå i mitten blandade 3w runt om..Man får kompensera med fler blåa på en sida och vita på andra.

post-1975-14468922292953_thumb.jpg

/Nissen

post-1975-14468922292879_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är att prova en hörna och se...

Maxspect har väl något liknade det ?

(vilka mått ska du ha mellan 10w och vad har maxsp..??)

Problemet kommer efter hur högt den hänger + djupet i akvariumet...(Färgskiftningar)

Det roliga är att ingen klagar på det... Läser man runt i forumen så hörs det inte mycket.(Färgskiftningar)

Vissa tycker tom att det ser snyggt ut. Men smaken är som baken. :smiley9:

Jag drog på med 36st 10w till mitt:) (Men mitt nya akvarium ska var 800mm högt)

/nissen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova o prova.. Planen är att mäta in o rita dit alla borrhål o sen borra borra och åter borra.. Mellan 10w ca en dm, varannan vit resp blå. Då skulle jag kunna lägga en 3w emellan varje 10w om jag vill.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever inga större problem med färgskiftningarna men jag har ju gjort affär av dem. Jag startar mina 9 st royal blue som är spridda ut längs hela karet kl 08:00. Det tar 5 timmar att dimma upp till fullt. Det ger en blå grundfärg till hela akvariet som sakta blir intensivare. Sedan börjar jag dimma upp de 6 vita chipen på den högra modulen - också en långsam dimning 1 timme senare är det mittenmodulens tur och ytterligare en timme senare så börjar vänstermodulen dimma upp. Vid 17 tiden har jag full styrka i hela akvariet och 19:30 börjar allt gå ner igen men då snabbare. Det blir faktiskt en väldig härlig känsla när man har så markerade zoner av olika färgtemperaturer som jag har. När jag kör för fullt eller bara det blå så finns inga skiftningar. 10- wattarna har en ganska bra spridning så nio blåa chip placerad på 3 st 25 cm moduler med ca 10 cm mellan varje modul ger en jämn spridning.

Istället för att ha varannan blå och varannan vit med 10 wattarna så hade jag nog valt två längsgående rader med blå resp vita. Och då kanske haft ett CC på 15 istället för 100

Testade nu mina fläktar vad de klarar när det gäller % fart. De startar inte innan PWM säger ca 15 % men när de är igång och frekvensen minskar så kryper de ner till ca 7-8 % innan de stannar

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade nu mina fläktar vad de klarar när det gäller % fart. De startar inte innan PWM säger ca 15 % men när de är igång och frekvensen minskar så kryper de ner till ca 7-8 % innan de stannar
Aktivera "blockage recognition" under "extended settings" så borde de hoppa igång tidigare, fast då får du ett par sekunder på fullvarv, och sen droppar den till den önskade effekten. Fast när man jobbar mot kurva, eller target temp, borde det inte vara mycket av ett problem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vill alltså att jag sätter en vit o en blå 10w i djupled snarare än längsmed.. Låter ganska vettigt egentligen när man tänker efter , ska klura ut ett papper i storlek med en fläns o börja rita en del. Mycket bra tips..

Är PWM styrning på fläktarna "bättre" än vanliga klassiska tre stifts fläktar ? Råkar ha två fläktar från noctua som har legat en längre tid nu som jag tänkte komplitera med två likadana, men dom är inte PWM vad jag vet.. Kanske inte spelar någon roll.?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse:

Upplever du att fläktarna faktiskt påverkar flänsens temp redan vid 15% eller det känns som en droppe i havet ?

Mina flänsar är inte små nu när man har dom hemma fysiskt :) :) :)

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MrB

Om du nu pysslar lite med prylar så vilka fläktar skulle du välja ? , min tanke är att blåsa på flänsen med fläkten ev, inte suga som maxspect OM det nu är bättre , återstår o testa.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av _Manne_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fläktarna behöver inte vara anpassade till PWM - det räcker gott med gamla både 2 och 3 stift. PWM går ut på att det skickas korta (eller längre) spänningspulser till fläktarna. Se här.

Ett exempel är nu en driver som jag fått hem och provat. Den skickar en PWM signal till LED-chipen men den PWM signalen styrs i sin tur av en 1-10 V styrsignal som i drivern görs om till en PWM-signal. Jag har testat den på en 30 wattare och kommer betydligt längre ner i ljusstyrka jämfört med mina vanliga 5-900 mA styrningar. Jag kommer inte till en så mjuk övergång till mörker som du vill ha Manne men jag börjar tro att det är omöjligt med LED. Jag mätte under nerdimningen och jag tror att det är så enkelt att eftersom strömstyrningen också påverkar på spänningen så rätt som det är så kommer man under forward voltage på chippet och då klipper det bara. FV blir iofs lägre vid lägre strömstyrkor men det är en gräns - på 30 wattaren verkar gränsen för FV vara kring 19,8 V.

Denna driver är också ställbar till olika fasta strömstyrkor (350, 700, 900, 1050 och 1400) och jag mätte upp vilken den ungefärliga maxströmmen på dessa 30 wattare jag använder och det slutade vid ca 1200 mA. Eftersom min multimeter inte klarar dessa strömstyrkor så gjorde jag som så att jag beräknade ungefärlig strömstyrka med hjälp av dimningen. Hade drivern på 1400 mA - då ger 85 % ca 1200 mA. Sedan mätte jag volten och då fick jag att U*I var ungefär 30 watt. Har man en profilux kan man ändå använda den här drivern och köra max 1200 mA. Det finns en liten lurig inställning som det tog tid innan jag hittade. Mina huvuddrivrar är ju för 0 -10 V och GHL säger att deras styrning är 1-10 V. De har dock lagt in en bra grej, man kan inom vissa ramar ändra inställningen till exempelvis att styra mellan 0-10 V. Den nya dimern styr mellan 1-10 V där 1 är 0. 10 V är 100 %. Låter man styrningen genom att ändra i menyn för 1-10 V till att gå mellan 1-8,65 V så får man som mest ut 85 % av effekten. 100 % på dimningskalan motsvarar då ca 1200 mA. Den driver jag testat nu och tycker är väldigt bra är Hidealites Jolly Maxi. Tyvärr är den väldigt mycket dyrare än de vanliga drivrarna men har kombinationsmöjligheter och passar till GHL:en utan några "tillsatser" är en klar fördel - plus att den omvandlar 1-10 V till en PWM signal. Den ger mest 50 watt men om man kör de sk 10-wattarna på 900 mA så bör man åtminstone på de vita kunna köra 6 st på en driver men väljer man att köra 5 stycken så kan man ju med hjälp av möjligheten att ställa profiluxens högsta styrspänning kunna kör dem nära deras max på 1000 mA.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina flänsar är inte små nu när man har dom hemma fysiskt
Lite beroende på storlek och utformning kan det vara värt att experimentera med olika montage för fläkten. Ett "lock" (shroud) som styr luften kan göra stor skillnad. Så även skitsaker som hur nära kylflänsen ovansida shrouden ligger, om den går ned mot, och slutar mot, flänsarna inne på själva kylflänsen, eller om den fortsätter ut till kanten, osv. Den enklaste varianten är ju en plåt med hål för fläkten, som monteras kloss mot flänsens ovansida. Lätt att producera, ger oftast godtagbart resultat, men kanske inte är optimalt. Beror primärt på hur utspridda värmekällorna är, men formen på kylflänsen, samt total luftmängd flyttad spelar så klart in.
Om du nu pysslar lite med prylar så vilka fläktar skulle du välja ?
Utan att ha sett kylflänsen tror jag inte det spelar någon roll vad du väljer för fläkt. Till täta kylflänsar ställs det högre krav på statiskt tryck, något i stil med Delta PFB1212GHE, eller rent av PFB1212UHE. Men 64 / 66 dBA, är inte speciellt diskret... Till en "standard" kylfläns borde inte Noctua fläktarna ha några problem med att sköta jobbet, med en rimlig ljudnivå. En Noctua kräver inte 4A i startström i heller.
min tanke är att blåsa på flänsen med fläkten ev, inte suga som maxspect OM det nu är bättre , återstår o testa.
Det är bättre, men om det är större än marginalen för felet vid temperaturavläsningen...
Är PWM styrning på fläktarna "bättre" än vanliga klassiska tre stifts fläktar ? Råkar ha två fläktar från noctua som har legat en längre tid nu som jag tänkte komplitera med två likadana, men dom är inte PWM vad jag vet..
Risken finns att jag framstår som besserwisser, messershmitter, eller dyligt. En två, tre, eller fyr "sladdig" fläkt har ett par gemensamma komponenter. Svart sladd, nolla. Röd sladd, drivspänning. Gul sladd, tachometer. (varvtalssignal, pulsar en gång per varv) Blå sladd, PWM styrsignal. Den här är lite mer komplex, men för våra behov i det närmaste meningslös. Man skulle kunna driva fläktar på en konstant 12v källa, (samma som man driver fläktkontrollern på) och ansluta fläktkontrollern via de blå och gula sladdarna enbart. Fördelen är att man kan driva "hur många fläktar som helst" innan BigNG'n inte klarar av att leverera drivspänning längre, exempelvis mer en en av ovanstående Delta fläktar per kanal, men det får som sagt ses som meningslöst för våra behov här. Poängen med "PWM-Fläktar" är att de har ett eget drivsteg som tar PWM signalen från blå sladd, och styr drivspänningen (röd) med. Utan blå sladd inkopplad uppför den sig exakt som en två, eller tre sladdars fläkt.

Jag ber om ursäkt, den sista texten misstänker jag att ingen egentligen hade behövt. Men eftersom jag finner ett visst nöje i att plåga mig själv till att skriva sådana texter blev den publicerad i alla fall. Hoppas det blev någotsånär förståeligt. Kontentan är i alla fall, betala inte extra för "PWM-fläktar", de är helt meningslösa om du inte har en styrkälla, som inte klarar av att stå för drivspänning.

B!

Edit

Ah, just det. Det går inte heller att använda en PWM styrning för exempelvis dioderna som ska kylas, till att styra fläktarnas PWM på en PWM fläkt, då styrsignalen ska ligga mellan 21 & 28 kHz, och max 5.25v (low, alltså "off" i PWM signalen är max 0.8v)

/Edit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, borde inte vara omöjligt, men vore intressant o höra från dom LED ägare som har köperamper som kan dimma, frågan är om deras dimmar hela vägen.

MrB , då blir det två noctua så får man bygga på om det behövs.

Flänsarna är rikigt "flänsar" strax över 80cm långa och 25 breda.. Så första planen är 2 fläktar på djupet som täcker upp 24cm då över mitten på flänsen typ maxspect.

Mvh manne.

Är just nu på Skånes djurpark o har kul med kidsen, men projektet ska snart påbörjas har jag tänkt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har suttit o ritat lite på datorn.. ang hur man ska lägga upp det..

post-3404-14468922296815_thumb.jpg

flänsen är i mått 800*250 ca..

på denna bild är det 32 blå o 32 vita 3w samt 4+4 10w

måttet i sidled är 50cc , medans måttet i djupled är 40.

vad tror ni om detta.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

272 watt på en yta av 2000 cm -> 0,136 watt per kvadratcentimeter. Jag har 90 watt på 250*150 vilket ger 0,24 watt per kvadratcentimeter. Sedan har du kylflänsar direkt på flänsen med en mycket stor yta vilket gör att jag tror det går utmärkt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...