Gå till innehåll

Manne's DIY LED planering/bygge


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 191
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

men du skruvar väl chippen? Eller det är nånform av värmeledningspasta du använder?

Har tre borrhål med borrspetsen kvar, så just dom blir limmade, resten sitter med skruv.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått på två L-lister som ska hålla plexit som blir stänkskyddet i detta fall. Detta gör att jag kunde vända den o testköra fyra slingor à 12 chip hälften vita hälften blå , cree.

post-3404-14468922346856_thumb.jpg

Ännu har jag inte haft möjligheten att koppla in dessa

post-3404-14468922346933_thumb.jpg

Har två sådanan som ska stå för 30 vita resp 30 blå 3w chip.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En blid till, det är 75cm mellan rampen och sensorn.

post-3404-14468922347005_thumb.jpg

Det känns inte som det är äckligt mycket ljuse men apogeen visar över 400 så pass långt ner och då återstår det över 100w LED som inte är igång på denna fläns.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du jämföra vad du har under MH:n vid vattenytan och vad du har på samma höjd med LED rampen?

MVH Lasse

Kan göra det imorgon , nu har mhn redan släckts i stora karet, 29,1 visar tempen. :(

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är själv lite sugen att testa på att bygga något eget till min kub, men funderar på blir det billigare att göra själv eller är det jobbet med det som är det roliga?

Är det svårt att göra för någon som inte är något vidare händig/nybörjare på både el och teknik???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är själv lite sugen att testa på att bygga något eget till min kub, men funderar på blir det billigare att göra själv eller är det jobbet med det som är det roliga?

Är det svårt att göra för någon som inte är något vidare händig/nybörjare på både el och teknik???

I mitt fall så vill jag själv styra den yta (fläns) som skulle till.. I mitt fall , ju större desto mer orkar den med utan extra fläkt kylning. Måtten passar mitt kar hoppas jag givetvis på också.. Har ju inte kunnat testköra en hel fläns ännu. Sen givetvis kul o bygga själv.. Priset.. Hänger på vad man jämnför med.. Men billigt blir det sällan totalt sett i många fall..

Ledkitten på tex rapidled.com tycker jag är "billiga" men det blir allt plock runt om sen som tillkommer.

Sen gillar jag den slimmade designen man kan få till med en LED lampa.

Svårt eller lätt.. Det hänger på hur man vill få till slutresultatet.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall så tror jag det blir billigare.. Jag har ju ingen spegel plexi. Kör med vanlig plexi som stänkskydd för min del.

Ragman , vad jämnför du med när du säger mycket dyrare ?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det blir mycket dyrare o bygga själv. men man får det som man vill ha det . all kringutrustning o tillbehör är ju skitdyrt. bara små alubitar kostar ju skjortan :(. 400 riksdaler för spegelplexi osv.

Nja, jag räknade lite på det nu och det blev billigare för mig att bygga själv. Men jag tror "break even" ligger nånstans kring 200W - under blir det nog dyrare. Sen beror det även på vilka LED:ar man använder. Mina 10W:are som jag använt är rätt kostnadseffektiva att köpa och jobba med.

Jag jämför då med 300W LED ramper. Sen har jag haft tur med låg dollar och av nån anledning ett Tullverk som inte beskattat mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är jäkligt sugen men väldig fundersam om man klarar av ett sådant projekt eller inte men det är väl bara att läsa igenom alla trådar som finns för att se om om det är genomförbart. En fråga vilka typ av led lampor och hur många skulle ni rekommendera till ett 70*70*70 akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall så tror jag det blir billigare.. Jag har ju ingen spegel plexi. Kör med vanlig plexi som stänkskydd för min del.

Ragman , vad jämnför du med när du säger mycket dyrare ?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

tja jag jämför med tex maxspect o keyled. problemet för oss hemma fixare är ju att materialet vi behöver blir så jäkla dyrt , tex låda till drivers 200kr småbitar med alu 150 kr spegelplexi 400kr tull o skit på sakerna från utlandet drog upp priset med nästan en tusing för mig. keyleden 165w kostade ju 4500 kanske, och det e jag nog över i pris nu på 120w hemmabygge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min 300W rigg har jag betalt (inkl frakt och tull i dom fall det blev tull):

Kylfläns: 790:-

Drivare: 1200:-

LEDar: 1950:-

Övrigt: 1000:-

Summa totalt: 4940:-

Krona per watt: 16,40 kr

Om jag jämför med Maxspect Semi 230W (jag kör min rigg på ca 260-270W just nu)

Summa totalt: 6000:- (tror inte det går att hitta så mycket billigare)

Krona per watt: 26 kr

Men som sagt, jag tror att break even går nånstans kring 200W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har räknat ut att min 114w med cree xpe & xpg dioder kostat under 2900, och då har jag lagt till 300 för "övrigt" smått som jag eventuellt hade hemma eller glömt bort.

Det som inte är inräknat är tiden det tar att sätta ihop de hela, det tar nämligen några timmar speciellt om man skall borra o gänga.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte riktigt med den mätare du har men den Stig byggt åt mig så ger den ett för högt värde med MH på grund av att den även är känslig i IR området och IR strålningen är ju kraftig på MH. Håll handen under så känner du kraften av IR strålningen (värme). Det viktiga är att du gör mätningar på olika nivåer i vattnet under MH så du har en referens. Sedan tror jag att när man kör med mycket blåljus så inverkar det mer på korallerna än vad PAR-värdet säger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst mig till att apogeen missar en del när det är mycket blått ca 10-20% ska man kunna lägga till i ett sådant läge på själva värdet.

Men ganska kul o ha lite koll sen ser man ju hur korallerna beter sig. Ska bli kul den dagen jag kan provköra över karet.. Men det dröjer ett tag till.. mycket att göra runtom innan man ens kan prova.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med lite tur så har laggemans termolim hittat hem till mig så jag kan jobba vidare lite ikväll.. 20st 1A rör säkringar är inköpta idag av sambon så strängarna håller till o bli verklighet.. Det är bara en driverlåda som ligger på inköpslistan just nu.. Beställt lite upphängningskit från rapidled idag så kommer det kanske lagom med lite tur.. Gäller att allt rullar på nu..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Alla chip är klara på båda ramperna, har gjort kortslutningstest samt provtänt varje chip med multimetern så inget är galet så sätt.. Har även tagit en driver för en sträng o testat alla strängar en o en.. Allt funkat fint.

Nästa steg är väl o testa med en stor driver , men det kräver sina 10 sladd bitar för bara en driver.. Kommande driverkabel finns inte hemma ännu. Men det finns o göra ändå.

Mvh Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Ändrat av _Manne_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...