Gå till innehåll

Manne's DIY LED planering/bygge


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 191
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Någon timmes slit till.. Är ett aber att få tennet flytande på chipet.. Förtennar lite innan jag monterar det på plats men inte så lätt ändå..

post-3404-14468922316594_thumb.jpg

Dagens två slingor.. Forts följer i helgen.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!

Tips som jag själv fick när jag skulle löda!

Köp lite extre flus tror jag det heter. Dropar man på det så får man bättre kontakt när man löder. Går fortare och ledarna hinner inte bli lika varma. Köp inte nått billigt lödten för det är inte så bra.

Mvh johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tennet de förtennat med är antagligen vanligt blyfritt, och kräver högre temp för att smälta än 'vanligt' lödtenn. Högre värme, och ett tenn med mycket bly i är ett sätt att få det mer lättarbetat. Det finns även specialtenn just för att använda till sådant här, fast exakt vad det heter, eller var man får tag på det, vet jag inte. Det blandar sig med ytskiktet på det blyfria och sänker drastiskt smältpunkten. Extra flussmedel borde bara hjälpa mot oxid som hindrar tennet från att flyta ut på ytan, fast iom att det är flytande hjälper det kanske till med värmetillförseln. I så fall borde grundskoletipset med en liten droppe lödtenn på spetsen fungera lika bra.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen någon som delar mitt problem :-) Det är en pina att få upp värmen så tennet smälter. Och då är dioden svinvarm...

Visst blir den svinvarm, dock övertygad att det inte är något problem. Tar duktigt med tid bara, så det går väldigt långsamt framåt.

Mvh Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!

Tips som jag själv fick när jag skulle löda!

Köp lite extre flus tror jag det heter. Dropar man på det så får man bättre kontakt när man löder. Går fortare och ledarna hinner inte bli lika varma. Köp inte nått billigt lödten för det är inte så bra.

Mvh johan

Jag gjorde så att jag köpte lödten med 40% flussmedel i en kanal i mitten på tennet... Så tror allt flyter ihop bara det blir varmt nog.

Mvh Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tennet de förtennat med är antagligen vanligt blyfritt, och kräver högre temp för att smälta än 'vanligt' lödtenn. Högre värme, och ett tenn med mycket bly i är ett sätt att få det mer lättarbetat. Det finns även specialtenn just för att använda till sådant här, fast exakt vad det heter, eller var man får tag på det, vet jag inte. Det blandar sig med ytskiktet på det blyfria och sänker drastiskt smältpunkten. Extra flussmedel borde bara hjälpa mot oxid som hindrar tennet från att flyta ut på ytan, fast iom att det är flytande hjälper det kanske till med värmetillförseln. I så fall borde grundskoletipset med en liten droppe lödtenn på spetsen fungera lika bra.

B!

Jag gör så nu att jag lägger lite extra lödten på just dom två kontaktytor som jag ska använda innan jag sätter chipet på plats på flänsen, går lite bättre men tar en himla lång tid att bara få till en sträng på 12. O då har jag ändå min kjelloco lödkolv på 350+ i temp.

Mvh Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tar lite lödpasta (flushmedel) (den vita flaskan hos Klasse) så skall du se på dunder när det gäller utflytning av tennet. De kombinerade funkar inte lika bra tycker jag. Nu har jag iofs bara lött 10 wattare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tar lite lödpasta (flushmedel) (den vita flaskan hos Klasse) så skall du se på dunder när det gäller utflytning av tennet. De kombinerade funkar inte lika bra tycker jag. Nu har jag iofs bara lött 10 wattare.

MVH Lasse

10w chipen var super enkla att lödda, absolut inga problem, 3w är betydligt värre med. Då lödpunkten är på själva stjärnan, som äter upp all värme ner i flänsen

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske har fel, men det känns som om vi pratar om två olika problem. Det ena är det blyfria tennets höga smältpunkt. Det andra är oxid. Flussmedel hjälper med värmeöverföringen, om man inte har för vana att sätta en droppe tenn på lödkolvens spets, men dess primära funktion är att ta bort oxiden, vilket alltså är det andra problemet. Rätt lösning på det första problemet är teknik, och rätt utrustning. Sen hjälper det så klart inte att det som ska lödas av nödvändighet är utformat så att det leder bort värmen fort...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Löddar jag på ett löst chip så är det inga problem att få det befintliga tennet att flyta.. , då gjorde jag så att jag la till lite från mitt ten , sen på med chipet på själva flänsen o skruva fast den.. Då funkar det relativt bra med en lödstation på 350-400 grader sen efter det.

Mvh Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör i och för sig med gammaldags lödtenn men har inga problem med att löda monterade Cree. Lödkolven står på 330 grader. Ett tips är att använda grövre lödspetsar när kolven inte vill räcka till. Kjell har satser med olika grova spetsar t.ex 40257. Men jag fixar det genom att använda sidan av lödspetsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det väl är färdigt så får jag verkligen hoppas att det blir bra..

Jobbade lite idag på morgonen.. Slut på artic 2 komponent limmet.. Surt då det inte finns bara sådär här omkring.. I värsta fall får jag beställa hem det löjligt nog..

Första flänsen är klar LED mässigt nu.. Nu är det design o fläkt mm..

Har inte hittat någon driver låda ännu.. Verkar inte vara helt lätt o hitta en lämplig sådan.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på en större spridning med 10W'arna utan linser, sen att köra med på de små kommer säkert att funka bra.

Jag postar limmet i eftermiddag, får se om det letar sig upp tills imorrn.

Planen mest med linser är att jag kan hänga den lite högre upp o ändå få bra PAR med lite tur..

Tackar för limmet ju snabbare desto bättre.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...