Gå till innehåll

Tunze pumpar i undersökning


nike83

Rekommenderade inlägg

Hade varit intressant att veta om det är nån skillnad i kvalliteen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var det jag skulle kolla ja - genom att använda andra :) De gamla från Klasse har vi haft en som gått sönder på jobbet (kört ett antal under två år i en ganska så tuff miljö). De nya från Kjell & Co verkar bättre - inte alls så varma under drift.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har haft några reklamationer psx till 6055/6105 på pumpar som såldes i slutet på 2009/början på 2010, men sedan har det inte varit några problem - i förhållande till antal sålda pumpar så känns det som marginellt.

Tunze har dessutom snäll bytt ut de defekta nätdelarna.

Korallia hade också mycket problem när serien släpptes, vi säljer inte dessa längre så jag har ingen koll på hur det funkar nu - men rent prestandamässigt tror jag det är hugget som stucket vilka man väljer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har haft några reklamationer psx till 6055/6105 på pumpar som såldes i slutet på 2009/början på 2010, men sedan har det inte varit några problem - i förhållande till antal sålda pumpar så känns det som marginellt.

Tunze har dessutom snäll bytt ut de defekta nätdelarna.

Korallia hade också mycket problem när serien släpptes, vi säljer inte dessa längre så jag har ingen koll på hur det funkar nu - men rent prestandamässigt tror jag det är hugget som stucket vilka man väljer

Mina var inköpta hösten 2008 och startade hösten 2009 och 3 av 3 känns inte så där hugget som stucket faktiskt. Första gick sönder efter garantitiden men efter ungefär ett halvårs till ett års drift. De två sista gick för en månad sedan och båda samma vecka.

Korallia har jag inte provat av de styrbara modellerna men det är möjligt att det är samma där - det vet jag inte. Den svaga punkten är som alltid elektroniken i AC/DC omvandlarna och man skall nog tänka sig för när man placerar dem. Så fritt och så mycket kylning som möjligt. Mina står i ett ventilerat skåp men värmen kan ändå ha påverkat. Jag tror inte iofs att mina nya aggregat är bättre, det troliga är att det i stort sett är samma tillverkare :) men de är av nyare modell och förhoppningsvis förbättrade, känns faktiskt inte riktigt så varma.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koralias styrbara har en mer konservativ teknik i pumpen som är en 12 voltsversion av den vanliga 230 voltspumpen.

Den får sin ström av en växelriktigare som lämnar 12 volt växelspänning av varierande frekvens = pumphastighet.

En fördel med Koralias lösning är att växelriktaren kan lämna enstaka pulser till pumpen så att den går ( jag tror) ett halvt varv i minuten när den "står still".

Det gör att fiskar som kryper in i pumpen när den står still snabbt hoppar ut igen och inte blir mosade när pumpen går igång igen. (Food timer)

Tunzes pumpar har en borstlös DCmotor som inte startar säkert om den får för låg spänning. (Det är därför fläktarna i datorer tar sats när man startar datorn för att sedan varva ned).

Växelriktaren till Koralia är mycket dyr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har känslan av att det var tidiga serier som hade problem utav Tunzes psx, precis i vevan när de gick från ringkärnor till switchade aggregat - senaste året känns inte som om det varit några problem - men det kanske är andra som har annan erfarenhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klasse har ändrat produktsortiment - deras nya går bara upp till 22 V. Däremot har Kjell & Co några som funkar Detta för de större och denna för de mindre. Nu har jag inte kört dessa så länge så jag vet inte hållbarheten. En av Klasses gamla har dock funkat i 1 år (orginalet höll ett år).

MVH Lasse

Någon vänlig själ som vet om någon av dessa ac/dc omvandlare från kjell o co funkar till en Vortech mp 10w. Lyckades med konststycket att tappa min nya 60 w dimbara cree ledramp i vattnet, få en sjuhelvetes stöt, sumpen svämma över och jag fick ett ryggskott:) Ja, och så paja omvandlaren också... Hur otroligt det än låter så provade jag rampen idag för skojs skull (Olyckan hände igår) och ca hälften av ledsen fungerar. Den låg väl i vattnet minst en minut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte vad Vortech kräver men du skall titta på volt, hur många Amper pumpen kräver vid den voltsyrkan samt hur polerna är vända. Med dessa AC/DC omvandlare följer det med inställning för 12 till 24 V i 1 volts steg. Olika pluggar och möjlighet att polvända. skriv ner vad som står på din Vortech omvandlare så kan jag kanske svara.

För övrigt gör som Stig säger - jag tappade en hembyggd modul ner i vattnet också - den lös när jag tog upp den och jag lyckades rädda 7 chip av 9.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Ingen erfarenhet av Tunze eller ngn annan streamer heller för den delen, men generellt så är det ofta som sagt tidigare i denna tråd värmen som tar kål på elektroniken. Sätt dessa luftigt till så bör de hålla längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...