Gå till innehåll

Tunze pumpar i undersökning


nike83

Rekommenderade inlägg

dock verkar Tunze inte riktigt ange de rätta flödena : http://reefbuilders.com/2011/07/13/propeller-pump-study-reveals-big-differences-flow-ratings-actual-output/ skiljer ganska så mycket vad Tunze anger och vad det verkliga flödet är..... dock var det inte 6045 som testades, fast de lär ha använt samma test för att få fram sina flöden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt handlar ju om hur det mäts en vanlig pump har ju kraftigare utblås eftersom mer vatten ska passera mondre utlopp en stream har ju större utlopp känns därför svagare... tunze har ju rätt litet utblås för o vara stream.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel, läs igenom texten efter testet igen och även kommentarerna så ser du att Tunze faktiskt medgav resultatet efter att ha gjort samma test.

Based on these results, Tunze conducted its own independent tests on the Tunze pumps and have confirmed our results. On further discussion with Tunze we do not feel the errors were deliberate attempts to mislead, but rather their misguided faith in theoretical calculations that often do not translate well into real world application and use. In light of these finding Tunze is working to remedy the situation.

Har man ingen möjlighet att köpa sin egen testutrustning så är det ju bra om man kan låna denna från en av de som låter sig testas. Man kan kanske inte mäta flödet på allt för många olika sätt så även om det inte är exakt enligt de värdena i tabellen så är det kanske ändå en fingervisning om hur det står till olika fabrikat och märkningar emellan.

Test eller ej så är jag väldigt nöjd med både Tunze och EcoTech. Koralia har jag aldrig testat tyvärr. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel, läs igenom texten efter testet igen och även kommentarerna så ser du att Tunze faktiskt medgav resultatet efter att ha gjort samma test.

Har man ingen möjlighet att köpa sin egen testutrustning så är det ju bra om man kan låna denna från en av de som låter sig testas. Man kan kanske inte mäta flödet på allt för många olika sätt så även om det inte är exakt enligt de värdena i tabellen så är det kanske ändå en fingervisning om hur det står till olika fabrikat och märkningar emellan.

Test eller ej så är jag väldigt nöjd med både Tunze och EcoTech. Koralia har jag aldrig testat tyvärr. :)

jodå jag läste igenom...

Det verkar som Tunze har gjort teoretiska kalkyler istället för test men det jag menar är att beroende på hur du utformar ett test avgör till viss del resultatet.

Om du anv. utrustningen från en leverantör så kommer det indirekt gynna den leverantören. Om du förstår hur jag menar? Sedan behöver inte resultaten vara "fel" eller "rätt" :)

Ps. Har ingen av pump märkena i drift och har bara använt korallia själv så.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åter igen! Utan att veta hur testarna kommit fram till detta så är ju informationen ganska meningslös. Betänk också att de använde sig av ett av test objektens utrustning lokaler m.m. om vi sen betänker att mätvärdena även diffade där visar ju hur extremt svårt det blir att mäta.

Kommentaren ifrån Tunze är också lite suspekt ur informationsvärde vem sa detta var det en säljrepresentant ifrån usa eller var det en av de högre ingenjörerna?

ps. åter igen jag har inga pumpar ifrån tunze själv.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte hör hemma här men jag har haft 3 styrbara Tunzepumpar igång i två år. Jag har fått byta AC/DC omvandlaren på samtliga 3! Någon mer som har dessa erfarenheter?

MVH Lasse

Har faktiskt hänt mig med. Inte alla tre men en har gått sönder. Det var den gamla modellen med skalan under. Dom nya med kristallerna har funkat bra för mig men dom är inte så gamla än heller. Gick ju på garantin för mig men inte så kul om den pajjar när den gått ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte hör hemma här men jag har haft 3 styrbara Tunzepumpar igång i två år. Jag har fått byta AC/DC omvandlaren på samtliga 3! Någon mer som har dessa erfarenheter?

Två av tre AC/DC-omvandlare från Tunze har gått sönder för mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klasse har ändrat produktsortiment - deras nya går bara upp till 22 V. Däremot har Kjell & Co några som funkar Detta för de större och denna för de mindre. Nu har jag inte kört dessa så länge så jag vet inte hållbarheten. En av Klasses gamla har dock funkat i 1 år (orginalet höll ett år).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klasse har ändrat produktsortiment - deras nya går bara upp till 22 V. Däremot har Kjell & Co några som funkar Detta för de större och denna för de mindre. Nu har jag inte kört dessa så länge så jag vet inte hållbarheten. En av Klasses gamla har dock funkat i 1 år (orginalet höll ett år).

MVH Lasse

kollade bioteds sida, och skillnaden i pris orginal vs kjell & co ligger på en ynka 100-lapp, å då satsar jag hellre på orginal och gynnar nån av handlarna istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollade bioteds sida, och skillnaden i pris orginal vs kjell & co ligger på en ynka 100-lapp, å då satsar jag hellre på orginal och gynnar nån av handlarna istället.

Dock verkar Tunze ha problem med kvaliteten på sina AC/DC omvandlare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

yep håller nog med.

MEN varför går de sönder? kan det ha med ström spikar etc? eller är det helt enkelt sådan kvalitet?

EDIT: Hehe skrev mitt inlägg över en timme sedan, men postade inte.. och nu när jag tryckte iväg, så ser jag Lasses svar redan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollade bioteds sida, och skillnaden i pris orginal vs kjell & co ligger på en ynka 100-lapp, å då satsar jag hellre på orginal och gynnar nån av handlarna istället.

e ju rätt dumt o ersätta med orginalet då dom pajjar hela tiden o verkar va av kass kvalité. bättre o testa annat märke o se om de håller bättre. var ju ganska många som har problem med dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...