Gå till innehåll

Bygger eget stativ - håller det?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag håller som bäst på att bygga ett stativ till mitt 412 liters akvarium (150x55x50). Tanken är att ha två staplar med 20 cm breda leca-block i varje ända. Ovanpå lägger jag 70x45-reglar på högkant sida vid sida, och ovanpå det 10 mm MDF + frigolit. Det fria spannet mellan leca-blocken blir således 110 cm. Min idé är att kunna klara mig utan mellanstötta. Det borde väl hålla, eller... smiley4.gif

Under detta har jag 60 cm fritt i höjd för sump, inkl skummare mm.

2005-01-18_214520_PICT0003_1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett spann på 110 är rätt långt. Ställningen håller för vikten - det är akvariet som snarare ligger i farozonen.

Visserligen är det rätt många reglar men en viss nedböjning blir det och då blir belastningen på akvariet rätt stort. Med rätt glastjocklek får du karet att "bära sig själv", så jag skulle råda dig att fråga tillverkaren av akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tips,

Jag har just beställt akvariet på Globfish i Stockholm, om jag minns rätt skulle de ta 12 mm glas. Undrar vad det innebär, låter tjockt...

Jo, lite vingligt är det med lecablocken nu, kanske främst för att jag lagt ett tunt lager frigolit under dem för att jämna ut viktbelastningen mot klinkerplattorna. Frigoliten ska nog bort... Klinkerplattorna är för övrigt lagda mot bottenplattan av betong i källaren. Kanske jag ska ha en vinkelhake fäst mot en regel i den bakomvarande väggen för stabilitetens skull?

Vad betyder det egentligen för hållfastheten om jag har stödreglar i mitten? Räcker det då att stödja de tvåyttersta 70x45-reglarna?

Kommentera gärna smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som glad ingenjör så undrar man lite hur du tänkt att säkra konstuktionen? Är blocken verkligen tillräckligt stabila i sidled? Det krävs ju inte speciellt mycket kraft för att få ett kar på aluställning i gungning. Men en sån ställning klarar ju ganska mycket. Om man får din ställning i gungning (om det nu går...) så kollapsar väl blocken ganska lätt. Har du funderat på några krysstag?

Samma gäller väl för stödreglarna, måste säkras.

Vet en kompis vars kompis akvarium kom på "glid" på just såna block.... men det finns ju många andra som kör med det så det funkar ju. Tyngden är inte problemet utan stabiliteten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle helt klart sätta en pelare i mitten också ! Jag tror att trä't kommer att "fjädra undan" i mittenannars så småningom... Vingligheten i sidledtror jag är ett mindre problem. Vad man skulle kunna göra, är ju annars attsätta ngt sorts bakstycke på bänken som skulle hindra den från att vingla i sidled....

Jag antar att det blir trångt för sumpen med en pelare i mitten också ?

Själv har jag byggt europas stabilaste bänk med Lecablock.... smiley4.gif

Mvh/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid kul med glada tips! smiley1.gif

Jag ska helt klart göra något för stabiliteten i sidled. Jag har flera tips som jag kan ta tillvara nu:

- Vikelhake mot väggen

- Någon form av krysstag (finns det stag av metall att köpa?)

- Någonting, t.ex. metallbleck/regel, som håller ihop lecablocken på insidan så att de stannar ovanför varandra

Finns det något fiffigt sätt att göra en mittstötta längst fram demonterbar, så att jag enkelt kan plocka in och ur sumpen?

Jag har också tänkt mig att bygga en vattentät "balja" under sumpen, typ att klä insidan med masonite och läga våtrumsspärr på den (och måla ovanpå det). Funderingar¨på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krysstag finns på IKEA, se till att hitta ett par lättbetongplugg att fästa skruven i. Ta en plywoodskiva, gärna lite tjockare istället för en 10mm MDF och skruva fast alla reglarna i den så blir det stabilt. Om du ställer en pelare med Leca (70mm bred)i mitten i bakkant och byter ut den främre regeln mot en som är lite högre tex. 110x45 så blir det också lite stabilare. En annan idé är att flytta in pelarna lite mot mitten för att minska det fria spannet.

När det gäller din "balja" så är en lösning att du klipper tillen bit plastmatta och viker upp en kant och sedan ber någon mattläggare svetsa hörnen så har du en perfekt balja som du sedan kan ta ut om det skulle behövas.

Jag gjorde en liten skiss så blir det lättare att se smiley1.gif

2005-01-19_111339_part1.jpg

2005-01-19_111354_part2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar och bockar för alla tips smiley1.gifKul ritning också!

Jag vill gärna behålla det breda spannet om möjligt. Jag tar därför fasta på idén att byta ut den främre regeln mot en kraftigare, och behåller lecablockspelarna där de står idag. På så sätt får jag in en bred sump och osmosvattenbehållare vid sidan av varandra.

Jag har varit på både K-Rauta och Bauhaus med inte sett några 70 mm breda lecablock. Var finns de? Det borde väl duga lika bra med träreglar som står på högkant och sitter ihop i varandra. Någon form av ram runtikring skulle ju också vara bra.

När det gäller baljan borde jag nog kunna silikona ihop fogarna, jag ska ju inte vinna någon skönhetstävling i hur det ser ut bakom sumpen. Jag hade faktiskt inte tänkt att ha någon framsida på baljan, utan istället låta ev. överskottsvatten rinna ut på källargolvet, ungefär som ett diskmaskinsunderlägg funkar. Källargolvet ska tåla vatten i begränsade mängder, syftet med baljan är att jag inte vill att det ska läcka "bakåt" in i väggen bakom och fukta ned träreglarna i den bakomvarande väggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns 70 och 90 bredd. Tycker det borde finnas på vilket byggvaruhus som helst men det kanske inte är så vanligt på lågprisvaruhusen. Fråga personalen annarsfunkar en110x45 stående oxå. Det är en stabil konstruktion så det håller alldeles utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det håller, vill du göra det ännu starkare så kan du flytta ihopp blocken närmare mitten. Vill du göra det stabilare ska du vinkla blocken ca 25 grader så dom bildar ett utdraget V i mitten.

/Konstruktör´n

Håller med föregående talare. Hadde en polare som hade ett akvarium som var 185x50x50 hel glas(8mm glas)på två pelare gjorda av tegel måtten på pelarna var ca 30x30x40 dxbxh med en 22mm spånskiva mellan pelarna! inga reglar eller något annat stagande,har för mig att hans då 3åriga dotter var uppe och klängde på front rutan ett par gångersmiley4.gif! Men det höll. det funkade i 2år iaf sen trötnade han och sållde.

/Lasse.

Ville bara visa hur hållbart ett akvarium faktiskt är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min senaste idé är att ha ett lager stadig Plywood både under och över reglarna. På så sätt blir reglarna inklämda mellan två plywoodskivor och bildar tillsammans ett stadigt "paket". Borde väl vara stadigt, eller...

Gör som du tängt! Det håller!... Se bara till att bänken är rak på alla ledder..

/Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min senaste idé är att ha ett lager stadig Plywood både under och över reglarna. På så sätt blir reglarna inklämda mellan två plywoodskivor och bildar tillsammans ett stadigt "paket". Borde väl vara stadigt, eller...

Borde bli mycket styvt ! Rena rama honeycomb-konstruktionen ! smiley4.gif

Mvh/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 450 liters sötvatten som står på två bockar av 45* 45 furu sedan minst 15 år. En under varje ändeav akvariet under Alu- ramen. Hade två 375 hängande i varje ände i 7- 8 år också utan problem. Villkoret är bara två stolpar och en tvärslå över och skruva fast i väggen. 450 har 10 mm bottenglas och 375:orna 10 mm. Får du möjlighet att titta in hos en grossist någon gång ser du att ställen inte är så märkvärdiga. Två meters akvarier brukar ha ett stöd under mitten men inte 1,5 meters eller mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...