Gå till innehåll

Mina erfarenheter av Red Sea's nya Kalium test


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Var ute hos bioted igår och såg att han hade fått in Red Seas nya Kalium test. Då den är helt ny på marknaden tänkte jag att jag kunde dokumentera ner lite och säga vad jag tyckte om den jämnfört med Korallen Zuchts.

Intrycket: Väldigt proffsigt paket måste jag säga, när man väl öppnar boxen får man en liten överaskning, en liten plastlåda med allt i. På platslådan står det tydligt vad det är för något. Tror alla vet hur tex saliferts testlådor blir efter en 20-30 tester.

Även när man öppnar upp blir man positivt överraskad, flaskorna är av glas och inte plast, med skruvlock så man slipper läckor och en riktigt smidig sak för att dosera som red sea tagit fram (bilder kommer lite längre ner).

Testandet: Så, då kommer vi till det intressanta, själva testandet... Till att börja med så blev jag väldigt förvirrad, när man öppnar upp häftet som följer med med instruktioner på lite olika språk så är det första testet för testa Iodine, förvirrad över att jag inte hade rätt flaskor etc såg jag sedan misstaget och gick vidare med testet.

Testet består av 4 olika flaskor som man droppar fram och tillbaka, instruktionerna är väldigt klara och tydliga. Dock blev jag lite förvånad när den ville att jag skulle ha 3ml Osmos vatten. Jag gjorde två testet totalt 4 gånger, en gång med nyblandat salt, två gånger med mitt akvariumvatten och en gång för att testa med kranvatten istället för osmos.

Alla tre tester jag gjorde "by the book" dvs två testerna i med mitt vanliga vatten samt testet med nyblandat vatten hamnade där jag trodde de skulle göra, testet med kranvatten gick inte alls, sa att kaliumet var över 480 (har man kalium i kranvatten?).

Hur som, testet verkar kräva att du har en osmos tillgänglig för att man skall kunna göra testet.

En snabb sammanfattning på testet

2ml akvarievatten + 3ml osmos vatten

Häll i några droppar av flaska A, skaka om

Häll i några droppar flaska B, skaka om

Vänta 10minuter

Häll vätskan genom ett filter (tar ~5minuter för att tillräckligt skall gå igenom

Ta 3ml av vätskan som runnit igenom i den andra flaskan man får med.

Häll i några droppar i vattnet, skaka om

Skruva på Red Seas doser sak på den andra flaskan

mät upp 0.5ml vätska från flaska D, droppa en droppe i taget tills vätskan går från lila till blå (det syns tydligt).

Kolla hur mycket som är kvar av vätskan i sprutan

jämnför med en liten inplastad lapp i paketet så har du ditt kalium värde

Totalt tog testet ~16-18 minuter men under ~15minuter av den tiden kan man göra annat.

För att sammanfatta, själva testandet är lite bökigare, men fruktansvärt mycket lättare att få ut resultaten. Testet har ett pris på runt 350kr, men det är ungefär samma som alla andra kaliumtester på marknaden så man kan inte klaga så mycket över det.

9/10 sätter jag som betyg, enda riktiga negativa är hur länge det tar att utföra testet.

hade från början tänkt skicka bilder på skillnaden på färg men kameran fick inte till det riktigt, så skickar med en video från Red Sea där de går igenom hela testet.

Behöver ni ett kalium test rekomenderas denna varmt!

Hör av er om ni har några frågor!

Ändrat av Reuben
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för genomgången!

Kan detta vara produkten som kastar lite ljus i dessa ständiga kaliumdoseringsdiskussioner? Nu förefaller det ju gå att mäta kalium ordentligt. Det vore kul att testa produkten med en standard, t ex genom att höja kaliumhalten med 20 mg/l (cirka 5% av normalhalten) på akvarievatten och se om det går att mäta höjningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

har man kaliumbrist så färgar den inte om till blått utan stanar lila, Jag vet inte om du använt saliferts Calium / magnesium tester tidigare men är väldigt likt dem.

Tyvärr har jag ingen referensvätska som jag kan mäta mot, men tänkte ge mig på ett försök med detta : https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?36264-DIY-kaliumtillsats-med-Seltin/page2&highlight=klumpf%F6rebyggande+medel och se om jag ser något. Återkommer om några dagar med resultat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hade du för mätvärde i karet ,högt för att kranvatten inte fungerar , lågt så man inser att kranvatten inte fungerar?

Skulle det fungera med destillerat vatten för de som ej har osmos?

förstår inte riktigt frågan, men i I mitt kar har jag 370ppm kalium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...