Gå till innehåll

Hur mycket LS?


Tobias

Rekommenderade inlägg

Funderade lite kring det där, Ls är ju inte precis alltid så som man vill ha dem, någon som testat dela? kanske låter sjukt men undrar. 10Kilo, okej, då kör ja med 11 för att va säker smiley37.gif mitt mål är väll som de flesta nån Clownis! Sedan har jag ca sju kilo korallsand som ja plockade i thailand/phuket för nån månad sen som ja funderar på, men kanske skippar DSB..tänker att de kan onödigt testa om de är svårt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju bra att det gick såga, men förstår att det måste vart riktigt trögt smiley37.gif tog ni upp den liksom på en planka å ba börja såga eller hur gjorde ni???

Okej, jag kör med mer vattenbyten då! om man känner kontroll över karet nån gång i framtiden kanske ja kan testa DSB, har ju sanden kvar och tålamod är väll ett vanligt ord i dessa samanhang smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju bra att det gick såga, men förstår att det måste vart riktigt trögt smiley37.gif tog ni upp den liksom på en planka å ba börja såga eller hur gjorde ni???

Inte riktigt så snyggt och smidigt tyvärr...

Jag lyfte stenen ur akvariet och lät det mesta vattnet rinna av. Flyttade stenen alldeles för tidigt över akvariekanten och lät en halvliter rinna ner på golvet och över mina byxor. Lade stenen på en plexskiva på golvet. Började såga med en för fintandad såg, bytte den mot en vanlig fogsvans och upptäckte att stenen gled jättebra mot underlaget. Slabbade ner mig och golvet med små bitar sten och den klet av malen sten och saltvatten som bildades. Lade tillbaka de två stenhalvorna i karet och glömde då att skölja sågarna som började rosta inom en minut.

Jag skulle kanske inte göra exakt likadant nästa gång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill nog ändå hävda att 10% Ls är åt h-e för lite,men det är ju i typ "Berlin modellen" med bara Ls och skummare.Kör man andra typer av biofilter - wet/dry trickle-sandfilter-biobollar etc,så ändras ju förhållandena.

Arie,varför inte Ls i nano,förutom utrymmesskäl?

Fast det är förstås så också,att 1 kg sten kan rätt olika volym beroende på varifrån den kommer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det är svårt med andra saker än enstaka fiskar och lägre djur i ett så pass litet kar så borde jag gott kunna ta lite mer än 10% LS. Får ju se det som ett större filter ist, vilket bara är bra iof..men kanske inte det roligaste i längden.. smiley18.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tio centimeter sand i botten på ett 30 cm högt akvarium tycker jag är estetiskt helt fel.

Bara tanken på en DSB i ett ostabilt Nano..

En av fördelarna med Nano är ju att börjar vattnet verka lurigt tar man fram dunken med färdigt vatten ur garderoben, letar rätt på vad som dött och byter sedan det mesta vattnet.

Jag började mitt 32 liter nano med 7,5 kilo sten och köpte sedan till 1,5 till så att inredningen blev snyggare. 9 Kgi 32 liter alltså.

Började med en Minijet 606 på botten men insuget slaggar igen för fort så jag byter till två Aquael cirkulator 350. Pytteliten pump med relativt stort insugsfilter. En har jag nu men det är för lite så det blir en till.

Bra cirkulation så funkar LS:en bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara det att det kan vara svårt att få sandbädden att sköta sig själv så att säga, för det är nog det som trotts allt är meningen med en fungerande dsb, systemet behöver inte skötsel. Rengör, slamsuger du din då eller? Haft den kort, länge? Klart att man kan ha bra balans å sen få allt att fungera direkt, vilket du kanske lyckats med dina 7cm smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB är bra i stora akvarier med stabila förhållanden för att bland annat ta hand om nitrat.

I ett Nano är risken stor att Dsb:n störtar och innehåller så mycket djur att den förgiftar resten. Du får inte ut all näring som lagrats i DSB:n med ett vattenbyte men har du ett sandskikt på max en cm fixar du det mesta.

Hur garanterar du till exempel temperaturen i en Nano DSB när du inte har en sump under som håller värmen?

Skillnaden är helt enkelt att du måste räkna med att ett Nano kan störta och att du skall kunna fixa det. Ett stort akvarium skall inte störta, men det finns för många som slutat med salt av den anledningen.

Byter du 5% vatten i veckan i ett Nano (Det bör du ha råd med) behöver du inte fundera på höjda nitrat och fosfatvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara det att det kan vara svårt att få sandbädden att sköta sig själv så att säga, för det är nog det som trotts allt är meningen med en fungerande dsb, systemet behöver inte skötsel. Rengör, slamsuger du din då eller? Haft den kort, länge? Klart att man kan ha bra balans å sen få allt att fungera direkt, vilket du kanske lyckats med dina 7cm smiley1.gif

har haft sanden sen start för 2,5 månader sen.. har aldrigt rört i den.. först vart det ett skickt som va som cement. men efter nån vecka så försvann det å nu e den ganska vit å lös igen... så tiden får väl visa om det funkar eller inte.. värdena e än så länge helt ok.. lite högt KH men annars bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen start alltså..låter ju bra! Får se om jag faktiskt testar i mitt 60L smiley1.gif

Men nu klurar jag på uppbyggnaden av grunden i karet..Ls/bakrund..osv

lite småroligt faktiskt, finns ju så många olika sätt att få karet att se olika ut smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...