Gå till innehåll

Skiträka i tunnan?


Husvagn

Rekommenderade inlägg

Hej! Nu är det så att jag har varit iväg i ca. en vecka och då haft 50kg LS, några sniglar, några eremiter och en putsarräka i en tunna med vatten och cirkulation i den i väntan på uppstart av karet.

En kompis till mig som har gått här hemma om dagarna för att mata mina sötvattensfiskar har hört att det har klickat från tunnan och nu när jag kom hem stod jag en stund och lös ner bland stenen såg jag en liten röd-vit-randig(Randig på "bredden", sida till sida) räka på ca. 3-4cm(svårt o se riktigt genom vattnet) som "gungade" fram över en sten med stjärten rätt uppåt, höll på o få upp den i en håv men han smet i sista sekund så det är nog inte omöjligt o fånga den..

Har kollat igenom lite trådar om pistolräkor och mantisräkor men inte hittat någon bild eller beskrivning på hur dom ser ut som små.

Någon som har några aningar om vad det kan va?

Är ju inte säkert det är den krabaten jag såg som har gjort ljuden, kan ju vara 2 olika..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckades håva upp den busen! Kass bild här, men man ser iaf. färgerna(värt att notera att den har varit i en tunna utan ljus) och lite av mönstret, det var mer prickar än ränder, eller ränder av prickar. Ska försöka få en ordentlig bild på den.

Också va den förresten mer ca. 2 cm lång..

post-6053-1446892262069_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Thor amboinensis är det! Alltså OK o slänga i han i tunnan igen?

Lite sjukt va det allt att jag stod o lyste i tunnan nyss, och tror ni inte jag hittar en Rhynchocinetes durbanensis också? Denna lyckades jag inte fånga, men jag är 110% på att det är en sån, den var ca. 5 cm lång och väldigt klart färgad..

Men kan det va någon av dessa två som knäpper?

Tackar för snabba svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det vara en randalli har du dragit en vinstlott. Den är snygg och går ihop med de flesta symbiossmörbultarna. Men de brukar inte vicka på baken.

Edit: Det är en Thor amboinensis. Nu när jag ser den sista bilden. Det är också en symbiosräka men med anemoner.

Läs här: http://www.thecephalopodpage.org/MarineInvertebrateZoology/Thoramboinensis.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värsta guldgruvan.

Har du köpt begagnad sten? Annars har du ju fått värsta tur stenarna ;). Nej ingen av dom ska knäppa så du har nog något mer därnere i tunnan.

Kolla dock upp om det är en camel shrimp eller peppermint shrimp den sista du hitta. camel shrimp har jag hört lite mindre bra om, kommer inte ihåg vad det var bara (har för mig dom åt på koraller eller nått).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu syns det bättre på andra bilden - och jag får ge mig. vad jag trodde var klor var antagligen stjärten. Den randali jag har brukar nämligen sträcka ut sig med klorna frammåt och det är inte så stor skillnad mellan "pistol"klon och den vanliga klon så det ser ut som två streck.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Begagnad sten! Säljaren nämnde dock inget om dessa små rackare.. Köpte 4 eremiter och några sniglar som kom från deepoceanshop nu i veckan, men dom lär ju inte kommit med det..

stenen åker förhoppningsvis i karet på måndag, ska se om man kan få en närmare titt på den sistnämnda då. Camel och peppermint var ju slående lika så jag antar att det inte är så lätt o se skillnad på dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bättre bild på den fångade, han står med stjärten i vädret hela tiden, utan tvekan en Thor abonensis, tycker jag?

Den där lilla saken vet jag vart han kommer ifrån.. Var inblandad tillsammans med en annan rackare i din DO beställning ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...