Husvagn Postat 12 augusti 2011 Dela Postat 12 augusti 2011 Hej! Nu är det så att jag har varit iväg i ca. en vecka och då haft 50kg LS, några sniglar, några eremiter och en putsarräka i en tunna med vatten och cirkulation i den i väntan på uppstart av karet. En kompis till mig som har gått här hemma om dagarna för att mata mina sötvattensfiskar har hört att det har klickat från tunnan och nu när jag kom hem stod jag en stund och lös ner bland stenen såg jag en liten röd-vit-randig(Randig på "bredden", sida till sida) räka på ca. 3-4cm(svårt o se riktigt genom vattnet) som "gungade" fram över en sten med stjärten rätt uppåt, höll på o få upp den i en håv men han smet i sista sekund så det är nog inte omöjligt o fånga den..Har kollat igenom lite trådar om pistolräkor och mantisräkor men inte hittat någon bild eller beskrivning på hur dom ser ut som små. Någon som har några aningar om vad det kan va?Är ju inte säkert det är den krabaten jag såg som har gjort ljuden, kan ju vara 2 olika.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 augusti 2011 Dela Postat 12 augusti 2011 Sök bilder på Rhynchocinetes durbanensis som ofta gungar med baken upp eller Lysmata kuekenthali som är klart tvärrandig. Det finns också några Alpheus pistoler som är tvärrandiga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Husvagn Postat 12 augusti 2011 Författare Dela Postat 12 augusti 2011 Lyckades håva upp den busen! Kass bild här, men man ser iaf. färgerna(värt att notera att den har varit i en tunna utan ljus) och lite av mönstret, det var mer prickar än ränder, eller ränder av prickar. Ska försöka få en ordentlig bild på den.Också va den förresten mer ca. 2 cm lång.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 12 augusti 2011 Dela Postat 12 augusti 2011 Klickat och rödvitrandig - finns en pistolräka som ser ut så här. Var glad att du fått ett sådant exemplar. denna räka blir heller inte så stor.MVH LasseSåg bilden nu - det är en pistolräka av den typ jag skrev. Behåll den du - en härlig krabat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sunny Postat 12 augusti 2011 Dela Postat 12 augusti 2011 Tycker det ser ut som en Thor abonensis ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 12 augusti 2011 Dela Postat 12 augusti 2011 Lite svårt att se på bilden, men det skulle kunna vara Thor amboniensis - fast den blir max 18mm - i övrigt stämmer rumpvickandet bra! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 12 augusti 2011 Dela Postat 12 augusti 2011 Thor amboniensis är mer fläckig tycker jag. Tycker bilden liknar en A. randali som sträcker ut bägge klorna - men jag börjar ju se lite sämre nu på ålderns höst.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 12 augusti 2011 Dela Postat 12 augusti 2011 Du ser ju bättre än mig iaf - jag ser inte ens några klor....eller har du en 32" skärm till datorn? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Husvagn Postat 12 augusti 2011 Författare Dela Postat 12 augusti 2011 En Thor amboinensis är det! Alltså OK o slänga i han i tunnan igen?Lite sjukt va det allt att jag stod o lyste i tunnan nyss, och tror ni inte jag hittar en Rhynchocinetes durbanensis också? Denna lyckades jag inte fånga, men jag är 110% på att det är en sån, den var ca. 5 cm lång och väldigt klart färgad..Men kan det va någon av dessa två som knäpper?Tackar för snabba svar! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Husvagn Postat 12 augusti 2011 Författare Dela Postat 12 augusti 2011 Lite bättre bild på den fångade, han står med stjärten i vädret hela tiden, utan tvekan en Thor abonensis, tycker jag? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 augusti 2011 Dela Postat 12 augusti 2011 Skulle det vara en randalli har du dragit en vinstlott. Den är snygg och går ihop med de flesta symbiossmörbultarna. Men de brukar inte vicka på baken.Edit: Det är en Thor amboinensis. Nu när jag ser den sista bilden. Det är också en symbiosräka men med anemoner.Läs här: http://www.thecephalopodpage.org/MarineInvertebrateZoology/Thoramboinensis.html Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 12 augusti 2011 Dela Postat 12 augusti 2011 Du ser ju bättre än mig iaf - jag ser inte ens några klor....eller har du en 32" skärm till datorn?Från min 50" ser den helt klart ut som en Thor abonensis Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Husvagn Postat 12 augusti 2011 Författare Dela Postat 12 augusti 2011 Tack för hjälpen, även om problemet med knäppandet kvarstår..Hittade nån form av parasit(?) på en snigel också, googlade lite snabbt men hittade inget, någon som vet om detta är något att bry sig om? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
turboadde Postat 12 augusti 2011 Dela Postat 12 augusti 2011 Värsta guldgruvan.Har du köpt begagnad sten? Annars har du ju fått värsta tur stenarna . Nej ingen av dom ska knäppa så du har nog något mer därnere i tunnan.Kolla dock upp om det är en camel shrimp eller peppermint shrimp den sista du hitta. camel shrimp har jag hört lite mindre bra om, kommer inte ihåg vad det var bara (har för mig dom åt på koraller eller nått). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 13 augusti 2011 Dela Postat 13 augusti 2011 Ja nu syns det bättre på andra bilden - och jag får ge mig. vad jag trodde var klor var antagligen stjärten. Den randali jag har brukar nämligen sträcka ut sig med klorna frammåt och det är inte så stor skillnad mellan "pistol"klon och den vanliga klon så det ser ut som två streck. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Husvagn Postat 13 augusti 2011 Författare Dela Postat 13 augusti 2011 Begagnad sten! Säljaren nämnde dock inget om dessa små rackare.. Köpte 4 eremiter och några sniglar som kom från deepoceanshop nu i veckan, men dom lär ju inte kommit med det..stenen åker förhoppningsvis i karet på måndag, ska se om man kan få en närmare titt på den sistnämnda då. Camel och peppermint var ju slående lika så jag antar att det inte är så lätt o se skillnad på dom? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 augusti 2011 Dela Postat 13 augusti 2011 Det är mycket klarare färger på kamelräkan. Det finns två arter uritai och durbanensis och det kanske kan vara förklaringen till mina goda erfarenheter med dem. Andra har haft problem med att de äter korallpolyper men hos mig har det varit lugnt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 13 augusti 2011 Dela Postat 13 augusti 2011 durbaniensis brukar ju inte vara reefsafe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Robbyn Postat 13 augusti 2011 Dela Postat 13 augusti 2011 Lite bättre bild på den fångade, han står med stjärten i vädret hela tiden, utan tvekan en Thor abonensis, tycker jag?Den där lilla saken vet jag vart han kommer ifrån.. Var inblandad tillsammans med en annan rackare i din DO beställning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Husvagn Postat 14 augusti 2011 Författare Dela Postat 14 augusti 2011 Tur man har koll ja... Haha, det va ju lätt förklarat!Och den heter Ehynchocinetes durbanensis uritai ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.