Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

• Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Nästa vilken Ica butik som helst brukar ha det :)

Loctite, en liten grå/vit flaska.

Är du nojig så undvik den som heter "flex" då den enligt vissa kan innehålla skadliga saker, det som gör den lite "flex"ibel.

Postat

Kan detta vara glasrosor?

post-6103-14468923785731_thumb.jpg

Sen får jag snart ta fram rakhyvlen till denna stenen :)

post-6103-1446892378591_thumb.jpg

Iövrigt tuffar det på bra nu och dom stora algproblemen är helt borta. Koraller och djur verkar tycka det är trevligt iallafall. Räkorna är mycket mer framme nu och idag när jag fixade lite i karet så var puttsräkan tom framme och puttsade på mina fingrar.

Postat

Tack Muha. Jag googlade lite på glasrosor men blev lite osäker om det var sådanna.

Några mer algätare skulle nog vara bra. Några tipps på vad man kan ha i för några?

Postat

Tyvärr nog så har du ju redan 1st blennid annars finns det en som är riktigt grym algätare bland dem Salarias fasciatus. Sjöborre funkar ju oxå bra :)

Kirurger är ju tyvärr lite för stora för ditt kar.

Postat

Ja en gul kirurg skulle jag vilja ha men frågan är hur snabbt den skulle växa ur mitt akvarium. Men Sjöborre kunde ju vara något kanske.

Postat

En glasros tar man inte miste på den dan det kommer, i promise :D

Tror nog att köper du en ganska liten flavecens så tar det 1-2 år innan den blir för stor, om inte ännu längre.

Postat

Ok hoppas jag slipper upptäcka hur glasrosorna ser ut då ^^

Känns sådär att skaffa en fisk som jag bara kommer kunna ha i något år innan jag måste göra mig av med den. Finns det mindre fiskar som äter alger? Tycker det är så attans svårt att leta runt på reeflex.

Postat

Men Mathias, du kommer väl ändå uppgradera till ett kar i Rickes storlek inom 2 år? :skrattar: Det där med algätare är lite svårt. De bästa algätarna i fiskväg är kirurger och kaninfiskar enligt min erfarenhet, men dvärgkejsare äter också en del alger. Dvärgkejsare äter väldigt mycket annat också som svampar och vissa plockar lite på koraller. Vill du inte ha en fisk så fyll på med sniglar, eremitkräftor och kanske en sjöborre.

Postat

Nja Fredrik kanske inte så stort :) Men visst det troliga är väll att man kanske skaffar ett lite större senare så frågan är om det skulle funka med en gul kirurg iallafall om man skaffar en liten.

• 3 veckor senare...
Postat

Här tuffar baljan på och algerna frodas :) Får nog snart ta tag i att skaffa en algätare tror jag. Pratade med Kalmar akvarieaffär idag och dom hade en gul kirurg och en liten segelfenskirurg hemma. Synd att segelfenskirurgerna blir så hiskeligt stora för dom är riktigt fina. Får nog bli en runda dit imorgon och kolla lite iallafall.

Sen en fråga. I saltvattenskemi för dummies står det att rekomenderat Mg är mellan 1250-1350 men här går det ner till 1200 ca endligt mitt test mellan vattenbyten som jag gör en gång i veckan. Hur alvarligt är det att hamna på det värdet?

Postat

Hur lång tid skulle det ta för en liten segelfenskirurg att växa ur mitt akvarium? Kan inte riktigt släppa tanken på en sådan efter att ha kollat på den i affären igår :) Och hur stort akvarium skulle den behöva sen.

Postat

Zebrasoma veliferum blir i naturen uppåt 40 cm dvs. en stor kirurgfisk.

Lämpligare är Z. xanthurum, Z. flavescens eller Z.scopas om du är ute efter en Zebrasoma art.

Dessa blir runt 20 cm fullvuxna.

Annars är det väl så att fiskar anpassar sig efter utrymmet och växer därefter.

Postat

Ja den blir nog lite väl stor. Men det är något visst med den fisken får väll spara den tills jag skaffar ett större akvarium.

Av dom andra du nämner är det bara Z. flavescens jag har kollat på i verkligheten.

Fiskval är ett elende :)

Postat

Annars är det väl så att fiskar anpassar sig efter utrymmet och växer därefter.

Ånä, en myt med modifikation snarare..den kanske slutar växa men det beror ju i så fall på att den mår skit fysiskt.

Postat

Nya frågor :) Nu tyckte tydligen min Eldräka att det var dax att byta kostym så frågan är om man ska försöka få upp det gamla skalet eller låta det ligga kvar? Det ligger rätt bökigt till inne bland stenarna nämligen.

Postat

Sådär då hänger det två påsar i akvariet på inkoppling. I den ena är det en sjöborre av något slag. Var inte den jag beställde men det går nog bra iallafall :) Och i den andra är det en Valenciennea puellaris som ska hålla sanden vit och fin.

• Skapa Ny...