Gå till innehåll

inköp av utrustning


joax

Rekommenderade inlägg

<DIV>Hej !</DIV>

<DIV></DIV>

<DIV>Funderar på att starta ett salt kar. </DIV>

<DIV>Har köpt ett hörnakvarie på 350 liter.</DIV>

<DIV></DIV>

<DIV>Vad skulle jag behöva köpa för att få det att funka ? Har ingen möjlighet att ha sump under.</DIV>

<DIV></DIV>

<DIV>skulle vilja ha ett enkelt salt med några fiskar och levande sten.</DIV>

<DIV></DIV>

<DIV>skulle vilja sätta en skummare över akvariet för det finns inga sidor att hänga denna på. Är det möjligt ? </DIV>

<DIV>Måste man ha mh eller räcker det man vanliga aquvarelle lysrör ?</DIV>

<DIV></DIV>

<DIV></DIV>

<DIV></DIV>

<DIV>Saker jag har är:(hoppas mankan använda något av det.)</DIV>

<DIV>eihem 2252 innerfilter, ytterfilter 2226 , 2 lysrörs ramper med 3 lysrör. </DIV>

<DIV></DIV>

<DIV>Skulle vara väldigt tacksam för svar.</DIV>

<DIV></DIV>

<DIV>MVH Johan</DIV>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara vill ha fisk o levande sten, så räcker det helt klart med en bra skummare. Behövs egentligen inte så mycket mer utrustning. Man kan ju alltid bygga på allteftersom.

Lysen, det är väl i första hand koraller o musslor o liknande som kräver lite speciella ljusförhållanden, för fisk kan du använda dina gamla lysrörsramper om du vill.

Ytterfiltret skulle man väl kunna få användning för på ett eller annat sätt.... tex kan man ju ha ROWAphos i det (fosfatremover) eller nåt liknande.

Angående skummare som skulle hänga ovanför akvariet.. Nån sån har jag nog aldrig sett.. blir nog till att ha en i akvariet ... Du kan ju tex silikona en liten ytavrinningslåda där du kan peta ner en skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det skulle vara tråkigt att trycka in för mycket saker i akvariet.

Men är jag tvungen att ha skummaren i så OK. fördelen med att göra en ytavrinningslåda ? Kan man inte bara ha skummeren i akvariet.

Hur mycket cirkulation vill fiskarna helst ha ?

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bygde en plexiglas låda som jag hadde på en hylla ovanför akvariet. i den hadde jag skummare, doppvärnare och fosfat remover. Klart sämre än att ha det under akvariet med ändå ett hyfsat resultat.

Det går utmärkt att ha skummaren i karet, nackdelen med det kan vara att vissa skummare måste ha en jämn vatten nivå för att fungera bra.

En ytavriningslåda gör att du får iförstahandned ytvattnet (det mest skitga vattnet) till skummaren. Det är många som delar av ett hörn i sina akvarium där domplacerar skummare och annan ful utrustning.

cirkulationan ska vara minst 10x akvarie volymen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uv är nog ett klokt alternativ, speciellt när dusätter i ny fisk. Men under inkörningsperioden behövs den inte lika mycket. Läs om hobbyn så mkt du bara kan, och sen lite till! Nackdelen med att bara försöka lära sig här på SG är att många har olika uppfattningar om vad som funkar! Men överge oss inte, alla vill hjälpa till!smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle vilja ha en ritning/skiss på ytavrinningslåda som sitter i akvariet.

Letar efter en bra salt affär i närheten av Enköping. Var till stockholm idag men blev lite besviken över saknaden av salt fisk.

Vilken eller vilka cirkulationspumpar skall jag köpa ?

Har akvariet på plats och skulle vilja börja handla lite saker.

Så kom gärna med fler förslag.

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Osmos anläggning, vilken modell som helst.

UVC >20 - 30w Märke Hv

En billig pump är MaxiJet! 6 st skulle funka utmärkt! Samt kanske en kraftigare variant kanske en AquaBee 3000 som slår sönder ytan.

En skummare som ska klara >1 000liter! En invändig Tunze skummare kanske modeller över 3130 (Är själv inte hjätte nöjd men de funkar)

Stort lager salt i stort sett vilket märke som helst.

Gör en egen bakgrund så behöver du inte köpa så mycket LS för intrycket.

Skynda långsamt innan du introducerar fisk och köp10 % LS eller så mycket plånboken räcker till.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja gjorde iaf inte som alla sa, LÄS PÅ INNAN... nej nej ja gjorde som ja ville och bråskade på me massa koraller å annat skoj.. kan säga att det blev en ganska dyrt köpt läxa... typ allt dog...smiley11.gif så skynda långsammast

sen så räkna me att de kommer att kosta en hel del pengar =mycke pengar å ganska mycke tid.. man lixom pysslar me karet typ varje da.. iaf ja.

men nu börjar de ordna upp sig även i mitt kar efter många svängar till butiker å väldigt mycke tunnare plånbok smiley4.gif

Lycka till iaf å välkommen till en rolig hobby... om än en dyr sådan smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan man göra egen bakgrund i frigolit som man kan göra till söttvatten ?

Förslag på skummare som sitter invändigt i akvariet.(gärna märke modell)

Några har ju nämts, kom gärna med fler modeller.

Korallrevet i Stockholm har dom mycket fisk ?

Funderar på att åka dit och bli inspererad...

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ

jag hade ett 175 liters hörnakvarie och till det hade jag 7000 l/h exklusive skummarens insug. man rekommenderar pumpkapacitet 10 gånger volymen.

belysningen var 2 rör på 35 vardera (tror jag) hade en del koraller och annat och dem trivdes

en tyst skummare att rekommendera är deltec mc500 eller mce 600 ifall du kommer att ha större kar senare

med lite tålamod kan man fåeheim innerpumpar att vara tysta ett tips är att hänga pumparna på en ögla med sugpropp som i sin tur sitter fast vid glaset. glöm inte att sätta vadd runt insuget ,ettantal fiskar och anemoner kommer annars att sugas in.

har inte egna erfarenheter från tunze pumpar men de verkar tysta,dock är eheim mer robusta och kan fås att vara tysta

att tillverka eget osmosvattensparar båda pengar och tid .(förlänger städningsintervallen)

köp ordentlig med levande sten redan från början Ett tips att spara pengar på är att man efter ett antal månader introducerar torra korallsten[torr sten]i mindre mängder till akvarietoch låta dem kultiveras efter hand.(jag ångrar mig att jag köpte små sten,dem är betydlig svårare att åstadkomma något stabilt med. några stora bamse klossar hade inte skadat) minst 10% avakvarievolym i sten är det minsta start värdet.

och sist men inte minstär inköpet av massor av städare,turbo sniglar,brittlestar, sand sjöstjärna ,borrar och blå benade eremitkräftor att rekommendera

har du ordentlig pumpkapacitet,städare,en bra skummare kan du starta upp akvariet redan från första dagen,det gjorde jag och än idag har jag inte förlorat fisk i sjukdomar

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du ordentlig pumpkapacitet,städare,en bra skummare kan du starta upp akvariet redan från första dagen,det gjorde jag och än idag har jag inte förlorat fisk i sjukdomar

Men det är väl inte något man ska rekommendera en nybörjare? Kanske missuppfattade dig, eller menar du atthan ska köra ner LS fisk etc samtidigt på första dagen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen !!!

Om jag har förtått er rätt så Börjar jag med att fylla vatten och tillsätta salt.

Köpa levande sten ca 10% köra igång skummare och cirkulationspumpar.kan man stoppa i LS från första dagen ?

Låta stå i några veckor läsa av vatten värden, om bra värden köpa den efterlängtade fisken.

Kommer att köpa skummare och cirkulationpumpar innan start, men funderar på att vänta med osmo och uv några månader efter uppstart.

Kom gärna med fler tips vill lära mig mycket innan uppstart.

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen !!!

Om jag har förtått er rätt så Börjar jag med att fylla vatten och tillsätta salt.

Köpa levande sten ca 10% köra igång skummare och cirkulationspumpar.kan man stoppa i LS från första dagen ?

Låta stå i några veckor läsa av vatten värden, om bra värden köpa den efterlängtade fisken.

Kommer att köpa skummare och cirkulationpumpar innan start, men funderar på att vänta med osmo och uv några månader efter uppstart.

Kom gärna med fler tips vill lära mig mycket innan uppstart.

MVH Johan

OSMOS anläggningen bör du köpa bland de första prylarna! Du kommer ångra dig om du inte gör det! Har du inte råd så vänta tills du har råd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall man alltså bara köra vatten som har gått igenom osmon ?

Även första påfyllningen?

Hur funkar osmon ? sitter den vid en kran och fyller på rent vatten i typ en hink eller orkar den pumpa vattnet till akvariet ?

Spelar märket någon störreroll ?

Ny fråga : vilken UV skall man välja 10 W , 20W eller. skall man köra denna dygnet runt ? kan man sätta UV:n ovanför akvariet ?

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Angående osmos så skulle jag vilja påstå följande: när det blev poppis med saltvatten och osmos så kom den mesta informationen från Tyskland som oftast inte har samma kvallitet på kran vattnet, därav tror jag det var väldigt viktigt att ha just osmos-vatten, vårat kranvatten i de flesta orter och städer har mkt rent vatten och de metaller och dylikt som finns är inte skadligt, vissa till och med nyttigt för revet. Med osmos tar man ju bort i stort sett alla metaller(ej kisel) som man istället får köpa i form av dyra medel, spårelement och dyl. Jag skulle nog rekomendera att testa kranvattnet först speciellt efter sillikat som blir en alg plåga om man har det i vattnet.

Jag själv har satt upp 12 saltburkar runt om i Stockholm och endast ett har jag behövt osmos-vatten och det pga dåliga gammla vattenledningar i huset, jag bör oxå tillägga att vatten byten med osmos kräver plannering då man inte får fram mer än 1-2 i bästa fall 3 liter vatten i timmen, det är väl okej den första tiden men efter 5-6-7 år börjar man tröttna på detta. Jag själv slutade med osmos då jag inte sett nån skillnad efter jag startat det 10:de akvariet med vanligt kranvatten. Skål för vårat Svenska vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...