Gå till innehåll

lysrörsbyte hur ofta


toer

Rekommenderade inlägg

Bra fråga, detta är jag intresserad av också. Jag vet att i min hydroponiska drivbänk rekommenderar tillverkaren att man byter lysrör var 6:e månad för då avtar effekten i ljuset. Att dom sedan säljer egna lysrör hör väl också till saken i och för sig.

Denna sidan verkar ju ha lite intressant info, synd bara att tabellerna inte var tydligare http://www.reliant.com/en_US/Page/Shop/Public/esc_oma_light_output_declines_with_time_bus_shp.jsp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett år är det fantastiskt stor skillnad när man byter till nya lysrör, så jag skulle rekommendera byte var 6-12månad. Gärna på ett sätt så att man byter hälften dubbelt så ofta, har man 4 rör, byt två vid årsskiftet och de andra vid halvårsskiftet, så blir ljusstyrkeskiftet mindre vid varje byte, eller var 3e månad om man tycker att 6mån är lagom tid per lysrör.

Jag kör personligen 12månader per lysrlör, två åt gången varje halvår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Power Compacts är snäppet sämre har jag förstått, och det finns ju en enkel förklaring till det, det är två rör nära varandra och rörens livslängd är starkt beroende av temperaturen, så ju varmare desto snabbare minskar ljuset (eg ljusomvandlingen i fosforlagret på insidan av lysröret). Så effektiv kylning är bra för livslängden för både balaster och lysrör. Har för mig att det ska vara en omgivningstemperatur runt röret på 20-30 grader för att det ska vara optimalt.

Billiga bra lysrör till saltvatten finns väl knappast, brukar köpa det i min lokala saltbutik, skillnaden i pris gör det inte värt risken att de skadas i posten, har både lyckats och misslyckats med postade lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Köpte nya red sea lysrör men det var stora problem att montera dessa, De ville inte gå i själva hållaren men om jag provade med de gamla rören igen så var det inga problem. Efter flera försök inklusive demontering av huven så fungerade det. Hur ni haft några problem montera nya lysrör i RSM130?

//Toer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har läst genom åren har det alltid varit 1 gång om året som lysrör ska bytas. Glödlampor och MH lampor kan jag inte svara på, men 1 år fungerar ett lysrör. Finns säkert någon som kommer ha en fis på tvären över mitt svar, men då har de väl sagt fel i alla år i akvarieböckerna!

Mina lysrör har fungerat felfritt i alla fall i 1år. Saker som man märker om lysrör blir gamla brukar vara att ljuset blir gulaktigt och man kan råka ut för algtillväxt. Dock ska det ju finnas ämnen i vattnet för att algerna ska komma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysrören fungerar säkert i många år, men man tappar effekt efter ca 6 månader. Att byta med överlappning är ett sätt att sprida ut kostnaden över året, om man inte vill göra allt på en gång, man håller dessutom ungefär samma effekt över karet om man byter överlappande.

Hur ofta man byter har väl lite att göra med vilken ekonomi man har samt vilket krav på ljus ens akvarie ställer.

Har man enbart fisk och en del mjukkoraller så klarar man säkert långt längre än ett år mellan bytena, har man koraller som kräver bra ljus så kanske man ska korta ner tiden mellan bytena.

Det är lite som att ta regeln om 1W/liter vatten, det beror också på vad man har i karet, samt vilken typ av ljus man har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite skepsis skadar inte, det har t ex inom terrariehobbyn talats mycket om att man måste byta uv-rören efter 6 månader (eller ibland 12) eftersom de då visserligen lyser men inte ger något av önskvärt uvb. Jag och fler med mig har mätt och det stämmer helt enkelt inte, rören tappar visserligen lite i styrka men uv försvinner i samma takt som synligt ljus. Tänk på att för tillverkarna är det ju förträffligt om de kan lura i kunderna att de måste byta rör innan de är slut, det blir bra försäljning på det viset. Ännu bättre är ju att när man fått nog många att tro på att rören måste bytas ofta så kan man ju tillverka skräp som inte håller längre än ett halvår och ändå ha nöjda kunder.

I stället för råd om att man skall byta ofta vore det egentligen bättre att ge råd om vilka rör som håller ljusstyrkan länge, det är bra för både plånbok och miljö. Problemet är ju att försvagningen i ljusstyrka kommer sakta och gradvis så det finns knappast nån chans att med ögat avgöra när ljusstyrkan sjunkit såpass att det kan ses som ett problem.Det finns dock en lösning på saken, för priset av ett par tre lysrör så köper man en bra luxmätare. Mäter man sen på ett nytt rör och efterhand över tid på samma sätt på röret så ser man ju när det börjar svikta och det är dags att byta. Bra för miljön, bra för djuren som slipper risken för ljuschock och kan också vara en god affär ekonomiskt, kan man köra rören några månader längre och ändå vara trygg i att de ger vad de skall så tjänar man ju in luxmätaren så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...