osby0479 Postat 7 december 2011 Författare Dela Postat 7 december 2011 Tack alla, jo det verkar nog till att kunna bli bra, bara pelletsreaktorn som ska i sen ska Profiluxen programmeras!Jo det är bra tryck i den, kör bara 70% av dess kapacitet, men är lite osäker på hur jag ska ha inställningarna, sista funktionen är moon light hur länge ska man köra den, har satt den från 22.00 till 00.00, kanske kan ha på den längre utan att det kan göra nån skada, är ju bara 2 dioder som lyser, snyggt är det iaf! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fiffe Postat 7 december 2011 Dela Postat 7 december 2011 Jag kör igång moonlighten så fort övriga lampor är släckta och tills de tänds igen nästa dag. Så att firrarna ska hitta sina sovplatser och inte bli stressade (nattlampa). Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 7 december 2011 Författare Dela Postat 7 december 2011 Funderar på att göra något liknande, ska klura lite på hur jag ska ställa belysnings tiderna, finns 5 olika lägen att ställa!! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 9 december 2011 Författare Dela Postat 9 december 2011 Så har man gjort första fosfat testet och det visade noll fosfat, både på ett salifer test samt hanna checkern, så det bör ju stämma, kör en strumpa i sumpen med 1dl fosfat remover!Brunalgerna börjar komma mer o mer, ska köra ett nitrit test ikväll o se vad man får för värde!Är ju sjukt sugen på att stoppa ner levande ting, men ska försöka hålla mig tills nästa år, så det får gå in sig ordentligt, ska försöka få i biopelletsen nästa helg! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 9 december 2011 Dela Postat 9 december 2011 Snygg scape! Algerna kommer ge med sej efter några veckor, men det vet du ju redan Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fiffe Postat 9 december 2011 Dela Postat 9 december 2011 Nitrifikationen kommer nog inte igång ordentlig förrän du stoppat i lite levande sten eller något annat som innehåller biologiskt nedbrytbart material. För dina pelare var död sten va?Kan vara en idé att vänta med biopelletsen tills nitrifikationbakterierna har etablerat sig ordenligt, kanske finns en risk annars att pelletsen konkurrerar ut eller försenar den annars önskade mikrofaunan. Har dock ingen källa på det påståendet.Man kan mata karet lite, eller slänga i en död räka för att sparka igång processen. Att introducera LS lär också resultera i en del döda djur som ger samma resultat, men det har du kanske redan gjort? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 9 december 2011 Författare Dela Postat 9 december 2011 Näää, jag ska ju "låna" lite sten av dig hade jag tänkt, får kanske göra det på lördag!!Revpelarna är gjorda av keramik, men har inte gett några utslag på fosfat! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fiffe Postat 9 december 2011 Dela Postat 9 december 2011 Ja det känns ju lite sterilt med osmosvatten och keramikpelare, men har algerna satt fart så finns det säkert någon biologisk källa, sanden kanske.Jag tycker denna sidan beskriver uppstarten ganska bra: http://www.masa.asn.au/masawiki/index.php/cyclingVi kan nog ordna nåt på dagen på lördag om du inte jobbar. Deltec-reaktorn står och väntar på dig.Lånar gärna lite tangitlim av dig om du har över. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 9 december 2011 Författare Dela Postat 9 december 2011 Eller så kanske det funkar på söndag? Jag har nog en skvätt över så jag tar med mig den!! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 9 december 2011 Dela Postat 9 december 2011 Jag köpte ju fiffes rsm. Det står i Liatorp nu. Får väl köra ner till osby och se det live när du fått igång det med levande. Det va ju riktigt snygga revpelare. Gillar att en går över vattenytan Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fiffe Postat 9 december 2011 Dela Postat 9 december 2011 Jag köpte ju fiffes rsm. Det står i Liatorp nu. Får väl köra ner till osby och se det live när du fått igång det med levande. Det va ju riktigt snygga revpelare. Gillar att en går över vattenytanHar också en pelare över ytan. Det knasiga är att det måste hamnat nåt frö i stenen för det växer nånt typ av lök i stenen ovanför utan :-DEller så kanske det funkar på söndag? Jag har nog en skvätt över så jag tar med mig den!!Söndag blir bra! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
feffe67 Postat 9 december 2011 Dela Postat 9 december 2011 Blir as fint (lägg gärna ut fler bilder)har ett elos 120 har du högt ljud från retur röret ? har du tips på att få ner ljudnivån på returröret ?skickar en bild på mitt kar Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 9 december 2011 Författare Dela Postat 9 december 2011 Du är välkommen Christer!Tack Stefan, kommer nog många bilder efterhand som det levande kommer i karet!Jag har satt en kulventil på returröret nere i skåpet som jag kan justera vattnet ner, funkar kanon, kan fixa en bild på detta, mitt är knäpptyst.Nu ska det bara dit lite silikonslangar så vibrationerna försvinner från skummarpumpen och returen! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
feffe67 Postat 9 december 2011 Dela Postat 9 december 2011 Tack för tipset skicka gärna lite bilder på kulventilen mm/Stefan Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 9 december 2011 Författare Dela Postat 9 december 2011 Ska Fixa Bilder på det Stefan, så lägger jag upp dom här!! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 27 december 2011 Författare Dela Postat 27 december 2011 Så då va de första invånarna i karet, blev 3st blåbenta erimiter och en rödbenad samt en sandvändande sjöstjärna, så det blir dom som får vara testpiloter, alla värden ser iaf bra ut enligt mätningarna jag har gjort.Så nu är det bara till att hålla tummarna, klarar dom sig bra så blir det till att handla lite sniglar på fredag! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JohanP Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Häftigt Ken !Jag kommer att följa ditt nya kar med stor spänning. Du har ju teknik och förutsättningar för att lyckas få till ett "masterpiece" Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 27 december 2011 Författare Dela Postat 27 december 2011 Tack Johan!Du är välkommen efter det nya året o kolla på dina "gamla musslor" =)Fick precis igång biopelletsen, ser hyffsat bra ut, kanske skulle ha lite mer fart i pumpen, den ligger på 1200l/h o det rör sig rätt så bra, får se imorgon hur det ser ut! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 31 december 2011 Författare Dela Postat 31 december 2011 Ytterligare 3 turbosniglar samt en sandvändande sjöstjärna ligger i karet, allt rör på sig, fick även filter ifrån drakfisken så nu börjar vattnet bli väldigt klart, beställde även ett easyblade, bland det bästa jag har köpt till akvariet.Imorgon ska det i en fin flakväxande röd montipora en sten med fina riccorderior samt en mussla, sen får jag vänta i en vecka o se hur musslan trivs innan resten ska i. Har 8 till =)Kommer ev Bilder imorgon på allt! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 31 december 2011 Författare Dela Postat 31 december 2011 Blev ett par bilder idag ändå! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andy88 Postat 31 december 2011 Dela Postat 31 december 2011 Ser bra ut än så länge. /André Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tobbetelia Postat 1 januari 2012 Dela Postat 1 januari 2012 Vad Tänker du mata musslorna med? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 2 januari 2012 Författare Dela Postat 2 januari 2012 Musslorna kommer att få lite blandat, har pulver, spongepower, samt att dom tar reefpearls, och filtrerar i princip allt som är i akvariet så dom håller sig garanterat mätta!Skickar med lite bilder, har ju börjat föra över lite musslor, 2 små och en stor, samt en montipora och ett par riccorderior i tre färger.Tråkiga med den stora musslan är ju att den slår inte ut som jag tycker att den så bör, har sett likadan ut i ca 2 månader, en annan från samma ställe gick bort efter 2 veckor. Och jag chansade på att den skulle klarar sig så den fick flytta med först, dör den så dör den, spelar ju mindre roll då den knappt visar något "kött", tycker bara att det är så tråkigt o lägga ut så pass mycket pengar och så blir det såhär, alla andra musslor är hur fina som helst.Till helgen får jag nog ta o skicka ner resten av samlingen, om allt ser bra ut!Sen kanske det blir dax för dom första fiskarna!! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andy88 Postat 2 januari 2012 Dela Postat 2 januari 2012 Nu börjar det likna något. Tråkigt att den stora inte slår ut som den ska bara. Var har du köpt den om man får fråga?/André Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Edward Postat 2 januari 2012 Dela Postat 2 januari 2012 Du borde nog ställa musslan upp istället så kanske den trivs bättre. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg