Gå till innehåll

Stopp på alger eller så stopp för mig...


Tedd

Rekommenderade inlägg

:ledsen: Hej

Jag är så ledsen nu över mitt akvarium för det ser så hemskt ut. Jag är helt mållös, har försökt söka fakta om hur jag ska till vägar, men jag hittar bara fel fakta hela tiden. Jag kan inte förstå hur det kan ha blivit såhär. Hur kan det ha gått från som på bild 1 som är mitt förra akvarium på 240 liter, det har fått exakt samma skötsel, använt kranvatten med vattenberedningspreparat. Har inte haft sånt här problem innan.

Jag ger hoppet en sista chans nu om att försöka få hobby gå vidare genom att vända mig hitåt. Vad är detta? Vad ska jag göra?

post-5764-14468923158167_thumb.jpg

Tacksam för hjälp.

post-5764-14468923157162_thumb.jpg

post-5764-14468923157356_thumb.jpg

post-5764-14468923157555_thumb.jpg

post-5764-14468923157747_thumb.jpg

post-5764-14468923157949_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det bör egentligen ha sett ut så här hela tiden om du använt Helsinborgs vattenledningsvatten. Du fixar detta på några månader med fosfatreducering, en bra skummare och en osmos med silikatfilter för allt nytt vatten. Och du bör också borsta av stenarna och suga ut det som lossar några gånger.

Skummaren och skrapandet är för att få bort upplagrad näring.

Osmosen och silikatfiltret är för att inte tillföra nytt silikat.

Låt skummaren skumma ganska blött så tar den upp lite mer. Det krävs mer av den om den skall klara av lösrivna alger med mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så Helsingborgs vattenledningsvatten har blivit dåligt nu helt plötsligt på hösten? Jag vet att jag fick kiesel alger i början i mitt 240 liter kar och även i mina 2 andra kar jag hade. Dessa försvann efter nån vecka bara.

Detta karet har nu varit igång 1 månad nu, tycker att om det nu hade varit kieselalger så skulle det ha försvunnit för längesedan. Det låter väldigt märkligt att det bara är lite silikat i vattenledningarna på sommaren och helst plötsligt explosionsfyllt på hösten.

Jag började köra med en sorts fosfat remover, Seagel. Det består av både kol och fosfat remover.

Jag köpte ett test-kit för fosfat och av häpnad visade den helt noll, färgades inte om till blått alls.

Det konstiga är att det här bruna skitet försvinner på natten, ibland t.o.m. innan ljuset ska släckas, precis som om "det" vet när den ska sova? :snurrig:

Jag funderar på om det beror på något.

Jag har använt mig av Seras kol en period. Löses det upp mycket skit av deras kol?

Att uppgradera akvariet var nog det sämsta jag har gjort för mitt förra akvarium skötes helt naturligt, inga ingrepp mer vattenbyten, mata fiskarna och rengöra skummarkoppen behövdes göras...

Att köpa osmos kanske är en lösning, men jag är samtidigt rädd för att det inte kommer ge nån förbättring.

Mörkläggning hjälper inte? Eller det kommer tillbaka igen då? Såg på drakfisken att de hade en osmos för 950kr och silikat filter för 400kr. Hur länge varar filtrena i dessa behållarna då?

Jag tackar så mycket för folk försöker hjälpa till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig qvallen ändrar sig efter årstiderna rätta gärna mig om jag har fel.

jag hade mycket problem med alger innan jag börja med osmos sen om det var den som löste mitt alg problem det kan jag inte svara på.

det e bara att spåtta i nävarna så löser sig ditt problem!

diofagiater?? kanske dom ska tydligen försvinna när man släcker lyset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs vad Stig skriver och följ hans råd! -bok

Kranvatten är aldrig stabilt, du vet inte vad du får. Med ett RO & Silikat-filter jämnar du ut det så mycket du kan.

Köp dessutom en sandvändande stjöstjärna, en eller två Puellaris och ett gäng Nasarius som får böka runt i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig qvallen ändrar sig efter årstiderna rätta gärna mig om jag har fel.

jag hade mycket problem med alger innan jag börja med osmos sen om det var den som löste mitt alg problem det kan jag inte svara på.

det e bara att spåtta i nävarna så löser sig ditt problem!

Om det vore så lätt, hehe. :)

Det är synd när blir såhär, för det förstör en på något vis. -nej Det är som att få se när man ska gå till jobbet och upptäcker att bilen står med inslagen ruta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det vore så lätt, hehe. :)

Det är synd när blir såhär, för det förstör en på något vis. -nej Det är som att få se när man ska gå till jobbet och upptäcker att bilen står med inslagen ruta.

Mmmmm

jag e övertygad att det löser sig här e många rävar som kan sina grejer så ha tålamod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs vad Stig skriver och följ hans råd! -bok

Kranvatten är aldrig stabilt, du vet inte vad du får. Med ett RO & Silikat-filter jämnar du ut det så mycket du kan.

Köp dessutom en sandvändande stjöstjärna, en eller två Puellaris och ett gäng Nasarius som får böka runt i sanden.

Okej, men hur länge kan man använda en osmos innan man ska byta filter eller vad man byta i den?

Vattnet blir inte farligt då av vattnet? Tänkte på nu när ni nämner att skaffa in nya invånare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 månad är rätt så naturligt att det kommer bruna skitalger då, du har garanterat ökat belysningen oxå sedan dina andra kar därav mer alger.

Jo, sant. Det sitter ju 4x54 watt t5 rör i detta akvariet nu och i mitt 240 liters hade jag bara 2x40 watt. En av mina t8 rör var en av de bästa lysrören man kan ha till t8, power glo. Saknar det lysröret, då det hade ljus för alla invånarna. Det lyste så fint också med blått lysrör.

Du menar alltså att det kan ge sig med tiden då? Kanske ska ge det lite mer tid innan jag visar häng läpp.

Något jag har funderat på är om det är mina lysrörs fel. Tror ni det påverkar om man använder Juwels Daylight lysrör istället för Juwels Marine lysrör?

Anledningen till att jag har 2 Daylight rör istället för marine är för de inte hade dem hemma, verken när jag beställde akvariet eller när jag hämtade akvariet.

På Juwels hemsida står där om Day-tube: It enhances natural colours and plant growth. Då tänkte jag på att alger är ju typ som växter. http://www.juwel-aquarium.de/en/high_lite_tubes_day447.htm?cat=691

Såhär står det på om Marine lysrör: It emulates natural reef colours.. http://www.juwel-aquarium.de/en/high_lite_tubes_marine465.htm?cat=715

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ge sej med tiden då allt blir stabilt osv, bara o röra i skiten och skaffa invånare som tar hand om det.

har samma problem som du just nu, men jag rör i gruset 2 ggr i veckan. Ska skaffa en sandvändande fisk sen har jag 2 stjärnor nu som bökar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ge sej med tiden då allt blir stabilt osv, bara o röra i skiten och skaffa invånare som tar hand om det.

har samma problem som du just nu, men jag rör i gruset 2 ggr i veckan. Ska skaffa en sandvändande fisk sen har jag 2 stjärnor nu som bökar på.

Och trots detta att du använder osmos? Just detta som gör mig tveksam till inköp av osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ne jag har ingen osmos nu igång ska fixa kopplingar sen ska jag köra den mest för att jag har en. valde att strunta i osmos i uppstarten då det gick åt så mycket vatten rakt ut i avloppet med osmos som jag tycker är onödigt nu när man måste betala för vattnet när man bor i hus.

ska använda slask påfyllnadsvattnet till sköldpaddan så sparar jag lite på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men hur länge kan man använda en osmos innan man ska byta filter eller vad man byta i den?

Vattnet blir inte farligt då av vattnet? Tänkte på nu när ni nämner att skaffa in nya invånare.

Jag har ett Aquatic Nature RO-filter som jag har använt ett par år utan att byta membran och silikatfilter, fungerar bra ändå. Kör ut ca 100-150 liter i månaden.

Nej, inget fel på vattnet, bara för mycket näring som algerna gillar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på mitt 170L kar har jag liknande alg tillväxt när jag kör på mh:n och blev less så som du troligen är :) körde remover som är järnbaserad men ingenting hände på ca en månad......sen såg jag lite ändring på algerna men inget större....så nu har jag kört på 4 st 30w T-8 rör en vecka och allt är nu stabilt....sanden lika fin som när den kom i karet första gången.Jag har inga sandvändare men har en sjöborre och en ermit som kanske hjälpt till!!!!

så för mej va det ljuset som va boven(tror jag iaf)......ska prova mh:n igen ett par tim om dagen ett par veckor och blir det samma resultat åker den till återvinningen.

har du mycket "dags" ljus som kommer in i karet? själv har jag en mörkläggnings rullgardin som blockar allt ljus utom det jag tillsätter själv och på så vis styr jag hur jag vill det ska växa eller inte (tänkte mest på hur mycket sol det lyser in i karet då du skrev att det minskade under natten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tedd, jag har fått samma problem som du nu. Jag har haft mitt kar med samma innehåll i ett år och byter bara vatten från kranen. Sista veckan har jag fått alger som du på sanden. Jag rör om med en liten pinne i sanden men det är tillbaka lika mycket dagen efter. Jag bor i Tyresö, Stockholm. Känns som något har hänt med vattnet, mer regn som blandas med Mälarens vatten i Stockholm (vi får vårt dricksvatten där).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tråkig sak med vattenledningsvatten är att det ändras med årstiderna.

Det är en näringstopp nu efter lövfällningen (borde egentligen börja nu) och en i april ungefär.

Ett blåare ljus gynnar i allmänhet korallerna mot algerna.

Det lysrörsljus jag tyckte var snyggast på fyra rör var tre Aquascience duo 16000K och ett Actinic. Det hade bra tillväxt och inga skräpalger.

Men du har en massa upplagrad näring i dina alger som måste bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...