Gå till innehåll

Stopp på alger eller så stopp för mig...


Tedd

Rekommenderade inlägg

Tycker det där liknar mer någon form av cyano eller dinoflagelater än kiselalger faktiskt. Det att det försvinner totalt när det är mörkt för att komma tillbaka när ljuset sätts på är just ett typiskt tillvägagångsätt för den typ av bakterier/alger. Jag har inte den uppfattningen att kiselager rör sig upp och ner i sanden beroende på ljus - mina har legat kvar när det släcks. Att de rör sig upp och ner betyder också att du kan använda ljuset för att bekämpa dem. Dra ner på ljustiden, försök suga upp så mycket av dem du kan precis innan du släcker ljuset. Om du inte har nitrat i vattnet - sätt till lite av det - någon ppm varje dag. Genom sugningen så minskar du biomassan på de oönskade algerna - genom nitrattillsats så gynnar du de "goda". Skaffa också städpatrull. För att inte suga ur all sand så ta en 1 liters petflaska, kapa botten och sätt en slang flasköppningen. Sen suger du hävert och stöter den avkapade flaskbottnen i sanden. På det sätt så sugs oftast bara det lösa materialet upp, dvs algerna/bakterierna - sanden faller tillbaka. Eventuellt kan du endast köra med de blåa rören under tiden du krigar.

MVH Lasse

PS - det kommer att ta tid men det kommer att ordna sig med tiden.

PS2 Jag kör med Göteborgsvatten och gjort det hela tiden. Det vattnet är ett ytvatten men jag märker inte några säsongsvariationer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

För det första, tack så mycket för där är så många som vill hjälpa mig! :)

Det är många åsikter här. Svårt att veta vad man ska göra.

Rickie:

Du tittade nog lite hastigt på juwels hemsida, mina rör är inte på 6500K. Mina "Day" är på 9000K var och mina blåa på 15000K. Skillnaden på Marine och Day är deras Kelvin.

Timmpa:

Intressant att det slutade efter att du började med T8 rör igen, eller? Mycket märkligt. Jag har läst att där är dem som har bekämpat Cyano bakterier från att dem har gått från standard belysning till kraftiga MH lampor, men du bevisar att det kanske kan bli rena motsatsen. :)

Angående "dags" ljus, menar du antagligen solljus. Det som är lite dumt är att karet står på sydsidan, alltså där solen lyser från morgonen till kvällen, men ljus lyser inte direkt in i akvariet, men det lyser ju nån halv meter in i rummet. På kvällen (runt 16-17) nu när det börjar bli mörkare så lyser det på en liten bit i akvariet på högra sidan (ungefär 10cm av bottnen).

Det vore väldigt märkligt om det skulle bero på solljuset eftersom det friska och fina akvariet ni ser på bild nummer 1, stod på exakt samma ställe, men man vet ju aldrig.

SupraEnd:

Jo, jag får en känsla av att det kan vara nåt med vattnet, men tycker det borde ha påverkat mitt sötvattensakvarium något också. Jag tror att detta har uppstått p.g.a. att jag rotade upp sanden och stenen när jag byte till större akvarium. Att det låg under stenen och nu kommit lös. Vilka rör kör du med då? Är det ett juwel 240 liters?

stigigemla:

Hur får jag bort näringen i algerna? Ska jag bara köra blåljus?

Lasse:

Jag hoppas verkligen inte att det är dinoflagelater, då dessa verkar vara riktig pest. Har läst mycket oroande om dem, bland annat att de kan förgifta akvariet :smiley24: Förbannade alger!

Precis som dig reagerade jag också på det att det är inte normalt beteende för att vara kiesel alger att försvinna när ljuset försvinner. När du nämner detta med nitrat, menar du att vanliga grön alger kan konkurrera ut dessa algerna/bakterierna?

När vi pratar om städpatrull, vad ska jag använda mig av för bäst resultat? Ska jag använda mig av ,som har nämnts ovan, sandvändande fisk, algätande sniglar eller eremitkrabbor? Hur många tror ni räcker? Jag har bara 4 sniglar och 1 eremitkrabba. Mina andra eremitkrabba dog förra veckan... Den var stor så antagligen gammal. Inget lever för alltid.

Lasse jag blir lite oroad om det är dessa pest bakterierna dinoflagelater eftersom jag läste alldeles nyss en artikel där de hade skrivit att sniglars dödförklaring antagligen berodde på dinoflagelater. Det du förklarar med pet flaskan menar du som en sugklocka? http://www.firstbtob.com/upload/c2/185/b122cc5a9168ea4147ad8dc4d1d3c329_s.jpg.

Ska jag bara köra med blått ljus, alltså kan det bero på mina Day rör?

Tack alla för era svar, riktigt snällt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näringen som är i algerna får man bort med skrapning/borstning och att man suger ur resterna. Ett svampfilter tar ju också upp det men efter ett dygn ungefär börjar de brytas ned och näringen går tillbaka till karet. Så man måste rengöra svampen ofta.

Dinoflagellater och cyano kan du skilja från alger genom att borsta ren en liten fläck på stenen eller i sanden. De fyller upp den tomma fläcken på mindre än en dag genom att de kan flytta sig. Alger däremot måste börja från början vilket tar flera dagar.

Genom att minska på ljuset kan du minska tillväxten på algerna eller till och med få dem att dö. Men näringen de har samlat upp blir kvar i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näringen som är i algerna får man bort med skrapning/borstning och att man suger ur resterna. Ett svampfilter tar ju också upp det men efter ett dygn ungefär börjar de brytas ned och näringen går tillbaka till karet. Så man måste rengöra svampen ofta.

Dinoflagellater och cyano kan du skilja från alger genom att borsta ren en liten fläck på stenen eller i sanden. De fyller upp den tomma fläcken på mindre än en dag genom att de kan flytta sig. Alger däremot måste börja från början vilket tar flera dagar.

Genom att minska på ljuset kan du minska tillväxten på algerna eller till och med få dem att dö. Men näringen de har samlat upp blir kvar i karet.

Hur får jag ut näringen ur karet? Vattenbyte? Vilka ämnen rör det sig om? Hjälper det tro att låta karet vara släckt 3 dagar och köra med Seagel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Ted

Jag har själv haft denna skit-alg i mitt förrut och dessvärre i en DSB och det var inge kul alls tyckte jag och den höll sig endast på sanden.. något jag märkte som triggade tillväxten hos mig var överdosering av ultramin-s samt lågt kh. Jag försökte själv med flera metoder och det som jag upplevde gjorde skillnaden var en kombination av en mängd olika saker.

För näringsexport körde jag

Ultra-life(Zeozym ska också bra) - för att binda lösa toxiner samt organiska rester för att sedan konsumeras eller tas upp utav skummare.

Små eremiter,sjogörukor - som bökade runt i ytan och störde fästet på sanden för Dinosarna med lagomfart

Spongepower - för att uppmuntra filtrerarna i akvariet att ta upp diverse (Kan inte svära på om detta gjort nytta eller ont)

Bytte in fler blå/lila rör- för att minska algtillväxten i akvariet

Permanent filtrering av Aktivt kol

Slutade upp med ultramin-s samt andra matkällor som innehöll aminosyror.

Viktigt nu var att jag hade bra med cirkulation kring sanden så att skiten som lossnade inte skulle få hamna där igen så lätt samt så att så mycket ska vara i suspens så länge som möjligt för att skummaren ska hinna ta upp det och för att det ska bindas utav ultra-life.

Stabila värden var väldigt viktigt framförallt KH.

Det jag märkte var att snabba akuta förändringar gynnade ingenting utan det tog tid för att bli av med dem, jag behövde lixom återskapa balansen helt enkelt oftast så finns det inte en lösning utan alla pusselbitar måste på plats för att de ska försvinna.

Däremot om jag vore du hade jag sugit ur all sand och skippat den ett tag framöver och ökat cirkulationen, matat så lite jag kunnat och bytt mer vatten,ser att du har en mce600.. hade rengjort koppen ofta för att optimera skummningen då den är rätt kritisk för näringsexporten till karet jusst nu. I dagsläget kanske jag hade provat med en ATS eller något annat liknande som näringsexport också.

Säger inte att man måste göra detta utan det här är vilka saker jag hade haft i åtanke,jag har haft denna alg i två andra akvarier också men då endast under uppstarten, de brukar ge sig när karet stabiliserar sig och lär sig bygga upp balansen som sedan tar hand om näringen.

Jag tror att det är viktigt att du inte provar på all för många olika temporära lösningar,för algen är ihärdig och kommer tillbaka då om du inte kör en Anti- kur

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Ted

Jag har själv haft denna skit-alg i mitt förrut och dessvärre i en DSB och det var inge kul alls tyckte jag och den höll sig endast på sanden.. något jag märkte som triggade tillväxten hos mig var överdosering av ultramin-s samt lågt kh. Jag försökte själv med flera metoder och det som jag upplevde gjorde skillnaden var en kombination av en mängd olika saker.

För näringsexport körde jag

Ultra-life(Zeozym ska också bra) - för att binda lösa toxiner samt organiska rester för att sedan konsumeras eller tas upp utav skummare.

Små eremiter,sjogörukor - som bökade runt i ytan och störde fästet på sanden för Dinosarna med lagomfart

Spongepower - för att uppmuntra filtrerarna i akvariet att ta upp diverse (Kan inte svära på om detta gjort nytta eller ont)

Bytte in fler blå/lila rör- för att minska algtillväxten i akvariet

Permanent filtrering av Aktivt kol

Slutade upp med ultramin-s samt andra matkällor som innehöll aminosyror.

Viktigt nu var att jag hade bra med cirkulation kring sanden så att skiten som lossnade inte skulle få hamna där igen så lätt samt så att så mycket ska vara i suspens så länge som möjligt för att skummaren ska hinna ta upp det och för att det ska bindas utav ultra-life.

Stabila värden var väldigt viktigt framförallt KH.

Det jag märkte var att snabba akuta förändringar gynnade ingenting utan det tog tid för att bli av med dem, jag behövde lixom återskapa balansen helt enkelt oftast så finns det inte en lösning utan alla pusselbitar måste på plats för att de ska försvinna.

Däremot om jag vore du hade jag sugit ur all sand och skippat den ett tag framöver och ökat cirkulationen, matat så lite jag kunnat och bytt mer vatten,ser att du har en mce600.. hade rengjort koppen ofta för att optimera skummningen då den är rätt kritisk för näringsexporten till karet jusst nu. I dagsläget kanske jag hade provat med en ATS eller något annat liknande som näringsexport också.

Säger inte att man måste göra detta utan det här är vilka saker jag hade haft i åtanke,jag har haft denna alg i två andra akvarier också men då endast under uppstarten, de brukar ge sig när karet stabiliserar sig och lär sig bygga upp balansen som sedan tar hand om näringen.

Jag tror att det är viktigt att du inte provar på all för många olika temporära lösningar,för algen är ihärdig och kommer tillbaka då om du inte kör en Anti- kur

Mvh

Sunny

Tack så mycket för svaret.

Jag tror jag testar ha akvariet släckt 3 dagar och se vad resultatet blir. Om detta inte funkar så kanske en dos ultra life testas. Jag förlitar mig mer på ultra life när det gäller skada akvariet än t.ex. Algae x eller vad det heter som verkar vara riktigt skadligt mot sniglar och liknande djur.

Problemet är ju bara det som jag inte kan sluta tänka på som stigigemla säger att näringen är ju kvar i akvariet som skapar algernas tillväxt. Hade man fått bort dem så skulle inte algerna varit där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingenfara Ted, jag lider med dig ;)

Jag är ganska övertygad om att 3dagar inte räcker till.. en vecka räcker inte heller om du inte får ut algen.Ultra life behöver du inte vänta med att testa då jag inte märkt några som helst biverkningar av leran och inte heller lyckats överdosera, Anti alg medel hade jag däremot haft som absolut sista lösning men det är en lösning.. jag kunde inte testa det pga min DSB.

Precis och alla dess metoder som beskrivits är ett sätt att bedriva algerna ifrån akvariet.. och det tar ett tag för dem att svälta, så akut metoder är precis som en dålig diet,och anti alg medel kan du se som fettsugning ;)

Däremot 3dagars nedsläckning kan påverka andra saker i akvariet som förbrukar ljus och därav rubbar du balansen lite mera(dålig diet) gör förändringarna långsamt dra ner belysningen sakta men säkert så att akvariet hinner ta hand om det som försvinner från skitalgen.Snabba förändringar ger skitalger i felfria akvarier och att göra det i ett akvarium som redan är drabbat skulle uppmuntra det mer. Om du ska ha nedsläckning får du ha det några veckor upp mot en månad och under den tiden kör du aggressiv filtrering.Det enda positiva med 3 dagars nedsläckning som jag ser det är att om du har all fosfatuppbunden i sten och sand så kommer det släppa en del och ger din fosfatremover möjlighet att ta upp det men det som inte tas upp får fäste igen och allt försvinner inte på 3 dagar.

Däremot att få ner näringen tycker jag är rätt steg mot rätt riktning, börja enkelt och mata så lite du bara behöver kör med ultra life så att du binder upp toxiner och löst i akvariet och kör vattenbyten(Sug upp så mycket slämm du kan utan att försöka störa runt för mycket i akvariet och sedan aktivt kol, samt glömm inte att försöka hålla ett stabilt kh samt ph och ha skummaren på blötskummning om du har ozone tror jag inte att det skulle skada heller.

Samt ATS tror jag skulle vara en bra metod för att konkurera ut dinosarna eller för att låta dem växa där maximalt och sedan ansas bort.

Ändrat av Sunny
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående osmos.

Jag vill minnas att osmos är faktor 1:4. 1 del RO, 4 delar slaskvatten.

Hos oss kostar vattnet 26 kr per kubikmeter. Dvs ca 26 kr att tillverka 200 liter RO istället för 5,2 kr för enbart kranvatten.

Hur länge filtret håller beror mycket på skötsel och hur skitit vattnet är. När jag köpte min osmos så sa de att jag skulle räkna ungefär ett år innan filterbyte. Jag körde min i närmare 4 år inan jag la ner och då var inget fel på osmosen. Men då såg jag till att alltid mjukstarta den, aldrig låta den torkade ut samt spolade den regelbundet.

Dock minns jag inte hur jag bytte i silikatfiltret. Men det är inga större pengar där heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 1 st Juwel Marine och 1 st Juwel Blue. Men jag har precis köpt en Glomat lysrörshållare på 2x54 watt som jag tänkte skruva upp i luckorna på mitt Juwel Rio 240. Då blir det 4 lysrör totalt (2 marine och 2 blue). Algerna kommer älska det och bli ännu fler nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag kör fullt med mekanisk filtrering just nu för jag har läst här och där att där är dem som har lyckats få bort dem genom mekanisk filtrering. Lite tråkigt att det inte kommer hjälpa med 3 dagars nedsläckning.

Det jag märkte idag var att vattnet var alldeles immigt.

Jag kör med aktivt kol också för att minimera att gift sprids.

Jag kan väl inte använda ultra life varje dag?

Jag matar bara varannan dag en gång nu.

Hur stora mellanrum på vattenbyten?

Kan du ge tips på enklaste sätten att höja kh och ph. Har läst att det är väldigt viktigt att man gör det rätt för det kan gå åt skogen också.

Mina värden på dem är idag 7,7 dKH och mellan 8 och 8,3 ph.

Jag får kämpa vidare, men det ser inte ut att gå i rätt riktning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inget som går snabbt som är bra i den här hobbyn. Det är ett påstående som i 99% är sant.

Tänk som så, du har väl planer på att ha karet i många år framöver? Vad gör då ett par veckor/månader jobb för att få det så fint som du vill ha det?

Jag har planer för att bara hålla på med saltvatten och tanke på att jag är uppvuxen blanda akvarium, då mina föräldrar hade akvarium innan jag själv var född (dock bara sötvatten), så är det ganska sannolikt att akvariet är tänkt att leva i många år till.

Såhär roligt såg akvariet ut idag...

post-5764-14468923160738_thumb.jpg

Bild 1 är framifrån och bild 2 från sidan. Vad sjutton är det som händer i akvariet!

post-5764-14468923160532_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du ge tips på enklaste sätten att höja kh och ph.

Mina värden på dem är idag 7,7 dKH och mellan 8 och 8,3 ph.

Det är utmärkta värden.

Vill du veta mer om saltvattenskemi finns det en jättebra artikel som har det något taskiga namnet "Salvattenskemi for dummies" här på SG bland artiklarna. Den är jättebra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är utmärkta värden.

Vill du veta mer om saltvattenskemi finns det en jättebra artikel som har det något taskiga namnet "Salvattenskemi for dummies" här på SG bland artiklarna. Den är jättebra.

Hehe, jo, jag har försökt läsa dem. Vet lite smått om att värdena ska ligga mellan 7 och 8 i dKH för att efterlikna det naturliga värdena.

Om vi kan gå tillbaka till akvariet så vet jag inte om man ska bara låta "naturen" sköta det. Filtrering med aktivt kol är ju dock ett måste i detta läget, men det som sker i akvariet är väl inte mer än naturligt. Det är ju nåt ämne som visar sig vara näring för dessa algerna. Anledningen till att alger finns är för att naturen försöker stabilisera en miljö för att få ekosystemet att fungera. Det bästa kanske är att ha något koll på akvariet med aktivit kol och fosfat absorberande, mekaniskt filtrering och rengöra både skummarkoppen och filtervadden 1 gång per dag, men samtidigt låta naturen fixa runt och se vad tiden kan ge.

Jag tänker på det som stigigemla säger att näringen finns ju kvar och hur jag än gör med kanske botemedel eller något så kommer dem att komma tillbaka p.g.a. att där ju näring där i. Låter man alger tugga i sig närningen så tror jag att akvariet nån gång kommer hitta en balans i vilket fall som helst och en balans som är naturlig gjord och där finns inga botemedel som är bättre än den naturliga lösningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som om du har en grumling av svävalger. Det tar ett starkt skumplastfilter. Eller UVC. Eller total mörkläggning i två dygn.

Det sista rekommenderar jag inte för döda alger kan ta syret ur vattnet. Med ljuset tänd har du mer koll.

När jag läser vad du skriver ser det ut som om du får mer och mer koll på vad som händer.

Sunnys inlägg tycker jag är bra. Det är alltid bra att se hur någon med samma problem löst det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som om du har en grumling av svävalger. Det tar ett starkt skumplastfilter. Eller UVC. Eller total mörkläggning i två dygn.

Det sista rekommenderar jag inte för döda alger kan ta syret ur vattnet. Med ljuset tänd har du mer koll.

När jag läser vad du skriver ser det ut som om du får mer och mer koll på vad som händer.

Sunnys inlägg tycker jag är bra. Det är alltid bra att se hur någon med samma problem löst det.

Den bästa metoden är nog att köra som så att använda mig av skumplast filter och filtervadd och fånga upp algerna med dessa och rengöra varje dag.

Det är ju algerna som tar upp näringen och om de fastnar i filtret och jag rengör det så de rinner ut i avloppet så borde det funka.

I denna tråden så beskriver en att han har lyckats genom att ha filtrerat mekaniskt! http://www.reefland.com/forum/reef-aquariums/15307-dinoflagellates.html

Det är värt ett försök innan man provar med algmedel. Jag vet att när jag hade Cyano så gick det så långt att jag bara slängde i ultra life för då var jag trött på det.

Citat av nån i tråden:

I assume you are a experinced enough to tell dinoflagellates apart from cyanobacteria and diatoms so...

Although free living dinoflagellates are extremely important part of natural reef systems they are not so nice in a aquarium as you (and I!) have noticed. What's even more troublesome is that in many cases the problem species are the toxic ones (at least the samples I've studied under a microscope). Toxic dinoflagellates can very well be the cause for your snail deaths.

I've found a simple and effective way to remove at least some species of dinoflagellates from an aquarium: mechanical filtration. I'm not sure exactly why it works, I originally tried it because I thought they might migrate to the water column at night (which they seemed to do). I've since myself used the same method three times successfully and also some of my friends have used the method with equal success.

What you need is a powerful in-tank filter that you fill with fine filter floss. That's it smile.gif You must clean (or change) the filter material each day so that the dinoflagellates won't die inside the filter and poison your tank.

If you like to try this "method", I would be very interested in hearing the results.

Ändrat av Tedd
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag vill lägga till det som bilderna visar med svävalgerna är att igår innan jag gick och la mig så slog jag av strömbrytaren till belysningen så de inte tändes av timern. Istället gick det fram till ca 15.00 innan jag tände belysningen och upptäckte detta grumliga vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan köra ultra-life varje dag, jag vet iallfall inga bieffekter med det i ditt fall.

Vattenbyten hade jag nog gjort var tredje dag eller när jag känner att jag kan suga ut mycket alger, altså typ efter att du gjort det första vattenbytet så ser du att algerna börjar komma tillbaka där du sugit bort dem hade jag byt vatten igen och försökt få ut dem igen.

Svävelalgerna på bilderna har jag dock aldrig själv haft, men hade litat på både lasse och stigs förslag.

det kommer att ta tid att få ordning på näringen som finns bunden i ditt akvarium, men ett tipps är faktiskt att suga ur all sand och öka cirkulationen på botten.

Efter att du gjort detta och du ser att du effektivt börjar få ut näringen ur vattnet hade jag kört med bara två lysrör på istället för fyra, korallerna du har på bilderna bör klara sig fint med två ljusrör, i dagsläget får de nog lika mycket ljus på sig iochmed det grumliga vattnet och du belyser all skit som svävar runt där, se till att det är de två mittersta rören som är på.

Ted det finns tusen sätt att exportera näring - Macroalger,Skummare,ATS,Kolkällor,vattenbyten,olika preparat osv och allt kan funka efter ett tag kommer du själv känna efter och kunna åtgärda med det du ser som nödvändigt.

Det är väldigt enkelt att få brunalger.. små rubbningar i friska akvarier kan orsaka detta så och små förändringar kan även få bort dem,se det hela som en läroperiod, detta är otroligt nyttigt att gå igenom passa på att studera dem nu medans du har dem :) Jag har själv märkt att jag börjat få litebrunalger i mitt akvarium.. och vet t.ex att jag behöver öka min cirkulation samt öka lite på den mekaniska näringsexporten för att sakta dra ner det tills akvariet lärt sig hantera det själv.Det här är bara en fas, den går över :)

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultra life bör fälla ned svävalgerna så att skumplastfiltret tar det bättre. Enligt min erfarenhet tar faktiskt skumplastfilter svävalger men det måste vara rejält för att få karet att klarna. Det är lätt att se att filtret tagit alger när man kramar ur det.

Jag har läst om någon som tagit svävalger med Ultra Life och antagligen var det här på forumet. Gissningsvis 3 - 5 år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan köra ultra-life varje dag, jag vet iallfall inga bieffekter med det i ditt fall.

Vattenbyten hade jag nog gjort var tredje dag eller när jag känner att jag kan suga ut mycket alger, altså typ efter att du gjort det första vattenbytet så ser du att algerna börjar komma tillbaka där du sugit bort dem hade jag byt vatten igen och försökt få ut dem igen.

Svävelalgerna på bilderna har jag dock aldrig själv haft, men hade litat på både lasse och stigs förslag.

det kommer att ta tid att få ordning på näringen som finns bunden i ditt akvarium, men ett tipps är faktiskt att suga ur all sand och öka cirkulationen på botten.

Efter att du gjort detta och du ser att du effektivt börjar få ut näringen ur vattnet hade jag kört med bara två lysrör på istället för fyra, korallerna du har på bilderna bör klara sig fint med två ljusrör, i dagsläget får de nog lika mycket ljus på sig iochmed det grumliga vattnet och du belyser all skit som svävar runt där, se till att det är de två mittersta rören som är på.

Ted det finns tusen sätt att exportera näring - Macroalger,Skummare,ATS,Kolkällor,vattenbyten,olika preparat osv och allt kan funka efter ett tag kommer du själv känna efter och kunna åtgärda med det du ser som nödvändigt.

Det är väldigt enkelt att få brunalger.. små rubbningar i friska akvarier kan orsaka detta så och små förändringar kan även få bort dem,se det hela som en läroperiod, detta är otroligt nyttigt att gå igenom passa på att studera dem nu medans du har dem :) Jag har själv märkt att jag börjat få litebrunalger i mitt akvarium.. och vet t.ex att jag behöver öka min cirkulation samt öka lite på den mekaniska näringsexporten för att sakta dra ner det tills akvariet lärt sig hantera det själv.Det här är bara en fas, den går över :)

Mvh

Sunny

Håller med Sunny till 100%, det är otroligt nyttigt att studera detta nu när du fått chansen, är du intresserad av akvarier och har tänkt det som en långtidshobby så kommer du att få otrolig nytta av den här perioden, istället för att när du får problem i framtiden när karet är i full fräs, och inte veta vad du ska göra, så lär du dig det nu och vet vad du ska göra när du får problem i framtiden så står du inte handfallen, jag har de senaste två åren inte oroat mig för alger i mitt kar för jag har alltid vetat vad det berott på.

Problemen hos dig ligger tror jag i att det finns näringsämnen bundna i organiskt material i sten/sand, som när det dör avger dessa näringsämnen som ger upphov till näring för andra organismer. Till detta finns det inga quick fixes, hur än människor vill det, och lyckas man med nån metod, ibland inte, men vill man lösa det långsiktigt så är det nog det trista med regelbundna vattenbyten som gäller. När jag fått problem av att jag slarvat med vattenbyten så kan jag göra 25-50%-iga vattenbyten 3 gånger i veckan tills det blivit bra igen, det brukar handla om ca samma mängd vatten som bytts ut under de veckorna som man slarvat med innan problemen dök upp... När det kommer till svävalger så har jag ingen vana av det så skulle lyssna väldigt mycket på Lasses och Stigs råd...

Det är som sagt ingen katastrof i ditt kar, det där går sannolikt relativt enkelt att få ordning på med bara lite tålamod och envishet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...