Gå till innehåll

Piggelins nanokar blir till. (18 L)


Piggelin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jepp det är planen :)Ingen aning det får vi se mycket möjligt att det inte fungerar då får vi labborera lite till.....Just nu sitter jag och funderar på om man kan hitta minsta möjliga propeller så man får mer cirkulation.Vill inte ha något stort utan litet.... Så vet ni något så länka gärna...

Kul att det blir lite salta akvarium på utställningen och i nano-aquascapetävlingen! Jag skrev lite mer info om utställningen i tråden som du skapat:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43014-Akvarieutst%E4llning-Malm%F6-4-5-6-november

Vi ses i Folkets Park i veckan. När ska du sätta upp ditt akvarium? Det ska bli kul att se det. :) Jag kommer nog vara där större delen av veckan och förbereda min kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det kanske skulle fungerat. Är ganska ny på det så vet inte vad som är bra dåligt eller vad man skall ha osv.....

Jag hade ett till en början till mitt förra kar. Funkade bra! Hade ett Fluval 305 med filtermatta, LS-kross och aktivt kol. Efter filtret hade jag ett 5W UV-C. På returen hade jag satt ett roterande munstycke, vilket mina koraller verkade gilla. Det finns ju som sagt modeller som även har inbyggd värmare, men de jag hittat när jag spanat runt är ganska stora - troligen FÖR stora för 18L.

Vissa har jag hört argumentera mot ytterfilter på grund av risken för läckage, men samtidigt har jag hört fler som fått vatten på golvet som inte kört med ytterfilter. I båda fallen får man se till att sköta underhållet, så att man minimerar risken. Jag projekterar nästa kar med ytterfilter, och har då tänkt ställa det i en behållare med larm som ljuder om det skulle komma något vatten där det inte skulle vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter helgens utställning blev poängen enligt följande....

(bilder kommer när jag har dem)

post-4951-14468923376489_thumb.jpg

Ett par störiga saker....

Hade sten först utan glasrosor men det blev inte bra så jag sket i den och tog en med glasrosor. Vet inte om det påverkade omdömet eller det är liv det med.

Sen ligger det två LED lampor hos tullen i stockholm och väntar har legat där nu i snart en vecka. Surt att det skall strula just när det väl gäller. Så utan dem så for jag iväg och skulle köpa lampa men efter att ha varit i tre olika djuraffärer så gav jag upp och körde ut till Hornbach och köpte en vanlig lampa. Tänkte att det var bättre än att inte ha någon lampa. Men ljuset blev ju gult av den lampan och fick därav inte så bra poäng tror jag :(

Sen har dom skrivit "Utslagna koraller" Vet inte om det var bra eller dåligt betyg, om de syftade på glasrosorna eller vad. Skulle varit med hela helgen men det körde ihop sig med tiden och jag fick prioritera om.

aja i det hela är jag nöjd. Där var två salt kar till där och jag fick högre poäng än dem så jag är nöjd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Marcus!Hur djupt är utrymmet bak BTN'en? 4-5cm?

Tack!

Där är 3cm.

Det jag skulle villja ha är en liten propeller som är max 3 cm skulle bara ha gett en extremt liten vatten pust så man får lite mer cirkullation.

Hade varit najs om man kunde hittat det så alla förslag mottages.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha den bakom slimlinen?

Ja helst för att inte synas. Kan bygga ut slimlinen kanske men helst om man kunde satt den där jag har placerat den vita diskho plasten...

Kom på en annan sak kanske. Om man monterar en propeller, sen så sätter jag en luftpump som blåser luft på propellern bakom så snurrar denna och så får jag cirkulation.

Vad tror ni om den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det något sånt här du tänkt digMVH Lasse
Exakt detta jag är ute efter. När jag såg din tråd så gav du mig inspiration till mitt kar så utan dig hade jag inte haft mitt lilla :) saknar bara uppdateringar från dig :( Troligen blir det så att jag måste bygga ut slimlinen tyvärr.....
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror tyvärr den propellern får en fart som lämnar ganska mycket att önska :-) Men det bubblar säkert fint.
Hehe bubblor kan vara fina.. :) Men borde ju fungera om man kan konsentrera luftstrålen på en liten yta på propellern. Sen så får man bygga in så luften komprimeras och inte går vidare så man kan få fart..., ja jag vet inte kanske bara i huvet som det ser bra o lätt ut hehe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du nu göra med luft så varför krångla till det. Ta ett plaströr på 16 eller 20 mm, en krök och ytterligare en liten bit rör. Gör en vinkel av rören och kröken med det lilla röret pekande vinkelrätt och horisontellt. Gör ett hål i slimlinen så du kan sticka ut det kort röret där. Du skall ha kröken och det vertikala röret på insidan. Det vertikal röret låter du sluta några cm över botten (eller sanden) i det smala facket. borra ett ca 5 - 6 mm hål i kröken ovanifrån. Stick ner luftslangen från luftpumpen och låt den sluta några cm innan det vertikala röret tar slut. sätt på luften och du har konstruerat ett mammutpump. Se till att ta upp ett insugningshål eller ytavrinning in till facket också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du nu göra med luft så varför krångla till det. Ta ett plaströr på 16 eller 20 mm, en krök och ytterligare en liten bit rör. Gör en vinkel av rören och kröken med det lilla röret pekande vinkelrätt och horisontellt. Gör ett hål i slimlinen så du kan sticka ut det kort röret där. Du skall ha kröken och det vertikala röret på insidan. Det vertikal röret låter du sluta några cm över botten (eller sanden) i det smala facket. borra ett ca 5 - 6 mm hål i kröken ovanifrån. Stick ner luftslangen från luftpumpen och låt den sluta några cm innan det vertikala röret tar slut. sätt på luften och du har konstruerat ett mammutpump. Se till att ta upp ett insugningshål eller ytavrinning in till facket också.

MVH Lasse

Låter inveklat.... måste rita lite så jag förstår... ett stort tack. återkommer nog till dig med frågor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bara klämma in den bakom stenen om det går så brukar det inte synas allt för mycket, funderar på att dra igång det här åbäket snart igen, men lätt modifierat, kanske även med en slimline-bakgrund när man sett ditt och Lasses småkar :), är egentligen sugen på ett mer stilrent kar, men då man snickrat ihop en överdel så får man väl använda den till nåt i.a.f. :) Räkarium är med knappar är väl planen igen.... knappar gör sig ju så bra i royal blue sken :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fick bli en pump. Satte bara in den nu får se hur jag skall göra sen för att gömma den..http://www.flickr.com/photos/58896311@N05/6370386817

Ett tips Marcus, sänk nivån i karet, borra upp ett hål som passar utflödesdiametern på pumpen, sätt den bakom slimlinen alternativt på snedden och montera på en 90-graders böj på utblåset du trär igenom slimlinen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...