Gå till innehåll

Nanofisk


Henrik Jonsson

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte tipsa, skryta och fråga om mina nya små fiskar - Gobiodon Okinawae

Igår köpte jag de minsta och billigaste saltvattensfiskarna i hela Södertälje. Hittills har de visat sig vara rätt modiga för sin storlek och ger sig ut bland de stora fiskarna och rycker åt sig mat som de vill ha. En av dem tog en bit lax ur munnen på en rätt biffig hepatus utan att tveka. Samma hepatus försökte smaka på en av nykomlingarna och fick bittert märka att de både är lite giftiga och smakar skit.

Små, billiga, söta och utan rädsla för stora fiskar verkar de ju nästan för bra för att vara sanna. Dessutom har de under första dygnet ätit fryst mysis, artemia och lax så de verkar ju inte vara så kräsna direkt. Tydligen är deras uppgift i naturen att ligga i acroporor och se luriga ut, men eftersom jag bara har små fraggar så har de glatt valt ut lite annat att bo i och på. Magneter, pumpar, mjukkoraller och annat duger bra.

Eftersom jag är tvivlande av naturen misstänker jag att det finns någon för mig dold egenskap hos fiskarna, som drabbar mig snart. Någon som har erfarenhet av sorten och vill dela med sig av sina erfarenheter? Äter de silikon, drabbas de av sjukdomar, plågar de eremiter eller vad kan de hitta på för dumt?

2005-02-08_224927_litengul1.jpg

Vet man hur stor en Maxijet-pump är så vet man fiskens storlek.

2005-02-08_225036_litengul2.jpg

Som sagt - de äter glupskt!

2005-02-08_225122_litengul3.jpg

Den minsta ovanpå en algmagnet "Mag-Float".

2005-02-08_225256_litengul4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade stora problem med att det åt polyperna på mina acroporor, det märktes väl hos mig då jag hade ett fåtal och jag så även att de mumsade i sig så mycke de orkade. Det är min erfarenhet vet att andra inte har dessa problemen så jag hoppas att det går bättre för dig.

de är otroligt roliga fiskar, det är en sak som är säkert

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det diskuteras huruvida samtliga Gobiodon arter äter korallpolyper, mina numer hädangångna Gobiodon histrio resp Gobiodon acicularis rörde inga polyper såvitt jag kunde se medan jag haft Gobiodon citrinus som tagit ganska stora korallkolonier av daga på kort tid. Enligt vad jag kunnat prova mig fram till respektive läsa så verkar det främst vara just G. citrinus som ger sig på koraller i större skala. Alla Gobiodon arter lever dock i korallerna och vid lek så tar de bort en del av den levande korallvävnaden nära korallens bas, normalt är detta förfarande dock inget problem för korallen.

Den främsta nackdelen är som tidigare nämnts att de i likhet med många andra gobies är kortlivade, den främsta fördelen i mitt tycke är att de byter kön efter behov (fram och tillbaka utan problem) och är mycket lätta att få att leka. Ynglen ska gå att dra upp på rotifers följt av artemia men jag tyvärr inte haft möjlighet att försöka dra upp någon kull ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest HK_Akvarie

läcker liten sak det där.. nått att fundera på när man startar upp sitt nano.

har iofs en liten sak att visa också. Gold Neon Goby - Gobiosoma Randalli

såg en sådan här när jag var nere i götet på marinakvariet, riktigt tuff sak det där.

marinedepotlive_1826_1673622

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt stryktåliga är de tydligen.

En hungrig plattfisk svalde den minsta hel för en liten stund sedan. Det tog väl tre sekunder innann den spottades ut och plattfisken låg och flämtade och svor. Den lilla rackaren simmade fort och gömde sig, men tio minuter senare var den framme och mumsade i sig lite artemia.

När jag blir stor ska jag också smaka skit...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla hade 2 st småttingar i mitt 220 och fick bara en kvar min ena var otroligt aggressiv! Men den andra levde ett bra tag innan den dukade under. vet ju inte hur gammal den va när man fick den. Min åt inte någon av mina koraller. Har iof inga stenkoraller men ett gäng mjuka typer.

Men otroligt tuffa små kryp vill ha en till :-)

Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...