Gå till innehåll

Akut hjälp - fiskar dör!


AndersD

Rekommenderade inlägg

Hej

Allt verkade bra och har 2 turbosnäckor och 2 eremitkräftor i karet som lever och mår bra. Köpte då min första fisk, två st vanliga clownfiskar.

Inhandlades igår morse och verkade trivas och busade runt. Imorse var en död! Den andra simmar orkeslöst omkring och fastnar i pumpens insug om den är på. Tyckte jag observera några vita prickar på den men de försvann efter nån timme. Antar att den dör snart :(. Finns inga andra fiskar i karet men ett par koraller. Värdena som jag mätte upp idag är:

Kh 10

Phosphate 0,03

Nitrate 5 (var lägre för ett par dagar sedan)

Nitrit 0

pH 8

Temp 25 grader

Vad kan det vara och vad ska jag göra? Har ingen möjlighet att införskaffa uvc eller så idag. Höjt temperaturen till 26 grader nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anders.

Av de vattenvärden jag kan utläsa från ditt första inlägg så ska det inte vara några problem att sätta i fisk.

Hur gjorde du när du la fisken i karet? Rekommenderat är att man låter påsen ligga i karet en stund så att vattnet i påsen får samma temperatur som karet.

Efterhand så skopar man i lite vatten från akvariet med jämna mellanrum för att fiskarna ska vänja sig vid det vatten du har i karet.

Som sista åtgärd brukar jag hälla av påsen genom en håv i en hink bredvid karet och sen lägga i fisken och låta dem simma ut själva.

Hur länge har karet varit igång?

Clownfiskar är oftast väldigt härdiga fiskar och om du har gjort allt efter konstens alla regler tycker jag att du ska ta fiskarna tillbaks till butiken och be om ett nytt par.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He Jimmy

Jo jag la i dom efter konstens alla regler. Kört malawi i ett par år. Karet har varit igång i 2 veckor och köpte väl inkörd LS av en här på saltvattenguiden samt levande sand till karet. Fisken mådde i för sig bra i affären. Vet inte om den var nyinkommen eftersom dom höll på att slänga i fisk i sina kar. 400 kr åt h annars när man lever på knäckebröd nästan tack vare saltvattensstarten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är så att problemet med fiskarna "följde med på köpet", så har ju isåfall butiken samma problem med sina fiskar - så kolla hur det ser ut hos din leverantör först och se om ni kan reda vad som kan vara orsaken.

Med ett nystartat akvarium som varit igång i två veckor finns det ju alltid risker med de första firrarna, speciellt om det är stor skillnad på ditt vatten och butikens - vad mäter du ditt vatten med, salthalt, ammonia?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du har råkat ut för fiskar som har varit sjuka från början. Efter några år inom akvariehobbyn kommer man att lära sig när man köper fiskar om de är friska eller sjuka/svaga. Fiskar har ett väldigt tufft liv. Vissa har tur som har blivit odlade i akvarium från första början och kanske t.o.m. odlats i Sverige.

Dock är där dem stackarna som har fångats i naturen, alltså från ett helt hav, som sen ska tryckas ner i en påse med kanske 50-100 st andra fiskar och sen åka i mörker i flygplan och placeras i nya akvarium innan dem når sitt hemakvarium. Detta är en väldigt jobbig process för fiskarna och många fiskar kan jag tänka mig kommer drabbas av näringsbrist vilket kan leda till sånt som du har råkat ut för.

Detta är ett stort problem bland sötvattensfiskar och den populäraste känsligaste fisken som en gång var en av de allra starkaste är Guppyn. Den har blivit så hårt odlad/behandlad, dålig mat har dem fått, så många individer av denna art har blivit onaturligt känsliga.

En sak som också kan bero på att fiskarna dör är att de har bott i ett akvarium med många fiskar i djuraffären. Vad jag har sett i min tid inom akvariehobbyn så matar de flesta djuraffärer knappt sina fiskar och det gör mig förbannad! Många fiskar är så beniga så man tror de ska dö när som helst av näringsbrist. I butiken kan de typ bara hela i en tesked torrfoder i ett akvarium med 50 fiskar i. Hur många tror du då inte blir utan mat? Och jag tror ju de flesta kan räkna ut hur man själv hade mått utan mat i veckor...

Exempel på hur man ser på en svag och härdad fisk på guppy:

Första bilden:

Fisken har smal kroppsbyggnad och stor fena. Fisken har råkat ut för något med ryggraden. Fisken har väldigt svårt för att simma.

Andra bilden:

Fisken har en kraftig kroppsbyggnad. Fenan är robust. Rak och fin i hela kroppen.

post-5764-14468923253192_thumb.jpg

Hoppas du hittar nya friska fiskar, för där nog inget fel på ditt akvarium, felet var nog redan i dina fiskar!

post-5764-14468923253335_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man ha salt i? :) Nädå jag har mätt regelbundet och har 1.024 i mitt kar. Min granne har haft saltvatten i 10 år och det är hans mätare jag använt. Han hade 1.023 i sitt kar som mår prima så tycker inte det ska vara något problem. Blev varnad från att köpa fisk från Zoo AB i Lödde då de inte har så bra fisk så jag köpte mina på Zoogiganten i Lomma även om de var dyrare (399:- för 2 clowner). Försökt tänka på allt men man kan ju alltid missa något. Hoppas att dom kan tänka sig att byta dom då. Dom gick i ett kar som inte var så belastat tillsammans med 2-3 andra fiskar och en sjöborre i affären.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke är att man alltid ska försöka "felsöka" innan man försöker igen - om t.ex butiken har fått 25 clownar, sålt två och har 23 kvar som lever och mår bra, så är ju sannolikheten att problemet finns att söka i ditt system.

Har butiken problem med sina, så är ju diagnosen klar...

Sedan är det ju en enorm stress för fiskar som fraktats/flyttats flera gånger inom kort tid - vilket kan resultera i att de dör av "hjärtsnörp" - så det är väl aldrig bra att köpa nyinkommna djur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man ha salt i? :) Nädå jag har mätt regelbundet och har 1.024 i mitt kar. Min granne har haft saltvatten i 10 år och det är hans mätare jag använt. Han hade 1.023 i sitt kar som mår prima så tycker inte det ska vara något problem. Blev varnad från att köpa fisk från Zoo AB i Lödde då de inte har så bra fisk så jag köpte mina på Zoogiganten i Lomma även om de var dyrare (399:- för 2 clowner). Försökt tänka på allt men man kan ju alltid missa något. Hoppas att dom kan tänka sig att byta dom då. Dom gick i ett kar som inte var så belastat tillsammans med 2-3 andra fiskar och en sjöborre i affären.

Tänkte mest på vad fiskarna hade gått i innan för salthalt.

För jag har märkt att det är stor variation på butiker. Jag har handlat fisk och kommit hem och mätt i påsen, haft värden som varierat mellan 1,020 till 1,030.

Vet dock inte vad zoogiganten har för salthalt i sina kar, har inte handlat där på länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom hade 1.024 sa dom. Dom tyckte det var konstigt. Fiskarna var inte nyinkomna utan hade gått i 6 veckor där. Frågade om skummaren gjorde sitt jobb. Faktum är att skummaren inte kommit på plats än pga seg transport. Borde väl gå att ha fisken nån vecka utan? Gjort 30% vattenbyte nu. Fick 2 nya som introduceras nu i minitempo, dvs runt 45 min nu med endast en liteb skvätt av akvarievattnet var 5e minut. Avlägsnat en korall som såg lite vissen ut med. Var så när jag fick den. Vet inte vad mer man kan göra. Hoppas dom klarar sig. Var praktexemplar jag fick nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att du blev behjälpt iaf! Får hoppas att dessa klarar sig bättre. Försök att ha koll på dem och så fort du ser att något är på väg att hända så är det kanske bättre att ta upp dem och ha dem i ett separat kar (om möjligheten finns) tills du kan utreda vad som orsakar det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för vattencirkulation? Tycker det låter som syrebrist alternativt ammoniakförgiftning. Speciellt med tanke på att du inte har skummaren inkopplad.

Se till att du riktar upp streamern mot vattenytan så att gasutbytet underlättas. Har du en luftpump med syresten kan du även koppla in den tillfälligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 35x cirkulation. Ytan är som en stormig dag på havet! 4000 l/h i 112 l kar fördelat på 3 pumpar. Ammoniak? Har faktiskt inget test för det.

Fick en tankeställare av Slanten nu när han säger det. Ammoniak, det är rena giftet för fiskarna. Kanske har bildats p.g.a. din skadade korall. Ren gissning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fanns inget medel mot ammoniak. Kört i aktivt kol och vattenpreparat som påstås avlägsna ammonium. Får se om dom nya fiskarna lever imorgon. Skulle få 50 liter vatten från grannens inkörda akvarium och då göra ett 50% vattenbyte med det i så fall. Borde väl hjälpa förhoppningsvis. Förstår fortfarande inte hur ammoniak uppstår utan fisk. Trodde det var deras avfall som bildade ammoniak som sedan blev nitrat och nitrit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan inte bidra med så mycket..men jag har haft fisk och djur som dött..då låg jag på 26och +..

sen såg jag till att hålla temp mellan 23-25 ligger nu mera oftast runt 24 och inget har dött för mig..

kanske tillfällighetmen men

..har clowner,gobi, räka, stjärna, anemon, erimit.

kanske inte är så relivant men de funka för mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...