Gå till innehåll

Akut hjälp - fiskar dör!


AndersD

Rekommenderade inlägg

Okej. Ja alla tips är bra! Stängt av doppvärmaren men får inte mkt svalare än 25 grader ändå. Inomhustempen är nästan 24 grader. 4xt5 värmer väl en del med i ett 112l kar. Hoppas dom överlever annars får jag väl vänta en månad till då. Kunde ju köpt en billigare testfisk först men är ju lätt att va efterklok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge tog det med resan från Zoogiganten till akvariet? Tänkte på när vi pratar om temperaturer så kanske det tog så pass lång tid innan du la dem i akvariet att temperaturen sjönk jättemycket, tillräckligt för att det inte skulle bli samma som i akvariet. Har butiken slarvat med en tidning runt om så försvinner temperaturen ganska fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok! Låter det plaska för fullt. 2 pumpar slår mot varandra och skapar *skvalp*. Slängt i en Rio nano skummare i väntan på den "riktiga". 269kr kändes ju OK om den gör någon som helst nytta. Nu tyckte jag att den ena clownen hade hål i huvudet eller nåt. Såg inte helt rätt ut. Försökt fota men har bara en dålig mobilkamera.

post-6246-14468923265755_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att bli av med ammoniak så se till att genomlufta vattnet, men med den cirkulationen så tror jag inte det är ett problem...

Ingen fara med luftbubblor i saltvatten? Kan sätta ena pumpen högre upp så den suger luft och spottar ut om det hjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha.. Ja det är en skitful bakgrundsplansch! Satt där innan när jag odla malawi i karet för att man skulle slippa se sladdar o väggen bakom! En till död igår kväll. Prata med en som haft problem med sina clowner vid inköp. Nåt slags virus som utlöses av stress. Överlevaren har levt i över 2 dygn nu. Simmar runt, flämtar lite mkt.. Håller sig vid botten.. för att sedan hålla sig vid ytan. Stannar till på samma ställe om man slår på ljuset och börjar simma så fort man stänger av det. Den verkar heller inte speciellt förtjust av för mkt cirkulation.. då ska man simma på samma ställe hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sista fisken är död, åkte därför till Zoogiganten och frågade om fisken dom säljer. Fick det här svaret:

"ja vi vet ju inte hur fisken mår när vi säljer den. Det kan vi omöjligt veta. Den här kanske dör imorgon (pekar på en fisk). Dom kan mycket väl dö inom 24 timmar. Fisken kanske precis har kommit hit och dör hos er dagen efter pga stressen med flyttarna, eller så dör den här. Vi vet inte heller hur den är fångad, om den är odlad eller cyanidfångad. Man får ju som kund välja om man vill köpa fisk och dör den så har man ju gjort ett dåligt val. Likadant för oss. Dör dom i våra kar så får vi ju stå för det."

Känns verkligen betryggande att handla fisk där. Aldrig mer för min del i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått liknade svar där flera gånger ! har gjort precis som du - slutat handla fisk där - finns mycket trevligare butiker där man får hjälp om något sådant inträffar . Har hänt vid några andra tillfälle med andra fiskar från andra butiker men det är bara att hämta en ny fisk eller pengar tillbaka ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vem var det du fick det svaret av?

Ibland köper ju kunder djur utan att dessa har gått hela tiden i karantän, det har jag själv gjort vid något tillfälle, men clownerna har gått en längre tid i butiken, så om nu 4st har dött i ditt kar inom loppet av ett par dagar så tror jag faktiskt att problemet ligger i ditt kar.

Stenen du har i karet köpte du begagnad sa du, vet du om den har varit medicinerad hos den tidigare ägaren? Isf mot vad?

Använder du osmosvatten eller kranvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vem var det du fick det svaret av?

Ibland köper ju kunder djur utan att dessa har gått hela tiden i karantän, det har jag själv gjort vid något tillfälle, men clownerna har gått en längre tid i butiken, så om nu 4st har dött i ditt kar inom loppet av ett par dagar så tror jag faktiskt att problemet ligger i ditt kar.

Stenen du har i karet köpte du begagnad sa du, vet du om den har varit medicinerad hos den tidigare ägaren? Isf mot vad?

Använder du osmosvatten eller kranvatten?

Killen var en 30-40 åring, ganska kort med kort hår. Han har varit där ett bra tag tror jag. Handlat malawiciklider där av bla honom i 2 år i alla fall.

Tror inte det är nåt fel på levande stenen. Gott om liv, eremiter och turbosnäckor lever och mår bra. Stenen är köpt av en erfaren saltvattenskille här på sg som sa att den inte varit medicinerad. Har ingen anledning att misstro honom. Sålt en hel del mer ls än till mig då han minskat stl på sitt kar. Kör samma kranvatten som grannen som gjort det utan problem i 10 år. Vattnet är till 50% osmosvatten, resten kran. Kranvattnet i kommunen ligger på cirka 6 °dH. Prospekt finns här: http://www.vasyd.se/SiteCollectionDocuments/Vatten%20och%20avlopp/Dricksvatten/Burl%C3%B6v%20Sep%202011.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska vänta några veckor o prova med en testfisk från annan affär istället. Setup som önskas är ju 2 clowner, 2-4 av nån annan färgglad fisk och en blennider som inte hoppar ur karet! Några tips på arter och inköpsställe runt Malmötrakten som kan stå för att deras fisk inte är cyanidfångad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar lite konstigt det här. Min första tanke när jag läste det här för några dagar sedan var ammonium/ammoniak men det verkar efter det du skrivit inte vara fallet. Tror dock att huvudproblemet ändå ligger hema hos dig. Du har inte målat om hemma hos dig? Eller använt lösningsmedel i lägenheten/huset. Det har inte kommit ner något i akvariet av misstag? Du använder 50 % RO och 50 % kranvatten - man har inte nyligen bytt ut varmvattenberederare eller renoverat rörledningarna där du bor? De lite underliga och varierande symptom du redogör för kan nämligen peka mot kopparförgiftning.

Det används inga doftrenare eller starka parfymer hemma hos dig?

Jag har många förslag här men det är för att peka mot andra möjligheter än dålig fisk. Min erfarenhet är att fisk som är så dålig att den är död efter två dagar också visar sjukdomsbeteende i det akvarie den är tagen ifrån. Det skygga beteendet du beskriver tyder för mig på att du har någon typ av förgiftning i karet, snarare än en smittsam sjukdom. Jag kan givetvis ha fel eftersom jag inte sett din fisk (eller affärens fisk) men jag tror det är viktigt att du undersöker din setup noga. Eftersom man har en kraftigare vattenrörelse i ett saltvatten än i ett sötvatten så kan det få lite negativa konsekvenser. Klart är att man få ett bättre gasutbyte och vädrar ut gaser som bildats i vattnet men sidoeffekten är att om man har gaser i luften så kommer den också lättare ner i vattnet med bättre genomluftning och vågrörelse.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte målat om, inga parfymer eller annat luftburet. Tyckte med det kändes som nån förgiftning och la därför i aktivt kol. Vattenledningarna är inte bytade. I mitt andra kar går 30 friska malawiciklider med vatten från samma ledningar. Spolar vattnet ordentligt innan jag tar till akvariumen. Det som har kontakt med vattnet är akvarieteknik, ls, l-sand @ ett par koraller som är friska. Inget annat. Karet användes till sötvatten i 2 veckor innan det blev salt. Annars helt nytt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du i första ska ta reda på hur det gått för dina firrars "rumskompisar" innan du gör några fler försök - som jag skrev tidigare, så är ekvationen hyfsat enkel om det visar sig att butikens firrar också haft problem, då behöver du ju inte vända upp och ner på ditt eget.

"Simma på samma ställe" syndromet beror förmodligen på att de är odlade

jag tror inte på kopparförgiftning eftersom de lägre djuren i burken lever, däremot kan det ju vara Oodinium eller brooklynella med med ett så snabbt förlopp - men då borde ju också butikens ex vara döda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte Chromis Anthias och sjöhare där i helgen och alla verkar må bra. Kan handlaren inte ställa krav att djuren inte är cyanidfångade??

Jag vill ju inte köpa ett stackars djur som är kvaddat inombords av cyanid.

Hoppas du hittar var felet ligger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du i första ska ta reda på hur det gått för dina firrars "rumskompisar" innan du gör några fler försök - som jag skrev tidigare, så är ekvationen hyfsat enkel om det visar sig att butikens firrar också haft problem, då behöver du ju inte vända upp och ner på ditt eget."Simma på samma ställe" syndromet beror förmodligen på att de är odladejag tror inte på kopparförgiftning eftersom de lägre djuren i burken lever, däremot kan det ju vara Oodinium eller brooklynella med med ett så snabbt förlopp - men då borde ju också butikens ex vara döda
Dom hade inga fler clowner inne. Måste i så fall vara något som är fel i karet som inte berör eremiterna, snäckorna, korallerna och allt i levande stenen. Det formligen exploderar av småkryp. Idag hitta jag 2 nya småsnäckor. Korallerna mår prima och växer. Vet inte vad det är för några sjukdomar du menar tyvärr. Tycker med att man som handlare borde kunna ställa krav på sina grossister och välja dessa efter omsorg. Inte bara lägsta möjliga pris. Tänkte vänta ett par veckor, göra 50% vattenbyte och köpa nån billig provfisk sen. Skummaren hittar inte speciellt mkt skit i karet heller. Kammar nästan noll. Ska man ta bort aktiva kolen? Tar inte det bort nyttobakterier med?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...