Gå till innehåll

Maxspect Mazzara eller EcoTech Radion?


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Hej,

skall nu gå över till LED till mitt 160x60x60 kar. Nu sitter där en AquaMedic 3x250W + 4x80W och den känns nästan lite overkill.

Nu tänkte jag byta den och dessa två alternativ funderar jag på:

1. Maxspects nya Mazzara P-series. 3 x 60W

2. EcoTech Radion30W. 2st, 2* 120W.

Antar att det optimala vore 4-6st Mazzaras eller 3-4st EcoTech men det går ju att bygga på sen om det känns nödvändigt.

Vad hade ni valt? De ligger samma i pris, knappa 15 000 SEK.

H:Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hade chansat på ecotech faktiskt.. Ser jäkligt sköna ut o verkar ha en hel del möjligheter med tanke på variationen av chip som sitter i.. Tror dock att det absolut inte är något fel på nya maxen heller..

Med vänlig hälsning, manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker de ser rätt ok ut, Maxspectarna alltså, men på Reefcentral har de fått ganska mycket pisk för "touch and feel". Verkar billiga helt enkelt, och stativen rackliga. Kontrollern ser ok ut enligt mig men Ecotecharna går att styra/programmera från en dator vilket alla gånger vinner en dedikerad kontroller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar ställningen till maxspecten och dess möjlighetern samt kontrollen verkar "cool" vet inte hur bra de ska vara dock.

Blir lite fundersam över Ecotechs konstruktion med fläkten under "vart tar luften vägen" för det verkar täckt på toppen.

Pacific suns nya hyperion skulle jag nog också kunna rekomendera till dig om du kan tänka dig ett annat alternativ.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen! Pacific Sun hade helt gått mig förbi. De verkar ju grymma. Snygg design, bra teknik och har t.o.m. bluetooth! 2st Black Python 140W me den Profilux-kontroller kunde vara något. Skickade epost till Danmark och inväntar svar.

Då det gäller LED-belysning tycker jag det överlag är krångligt och arbetsdrygt att leta information. Många hemsidor har väldigt sparsamt med information och recensioner har inte ännu hunnit göras.

Någon här på forumet som har erfarenhet av Pacific Sun? Vilken modell? Hur fungerar styrningen, med mobilen, från datorn och från Profilux?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om problematiken. Söker men på youtube så är det en massa demo med blixtar o annat trams inte ljusintensitet och hur mycket moduler man behöver för olika kar, om man kör mjukisar eller lps, sps. Vi har ju ungefär samma volym på våra kar så det hade varit intressant att veta vad vi behöver för LED moduler för ex stenkoraller.

2st 60w Mazarra moduler skall motsvara en 160w Maxspect hur många moduler behöver vi då till våra kar om man har mestadels Sps och Lps?

Skulle vilja ha en styrning som man kan göra programmeringen via dator och sen skicka in programmet till rampens styrenhet på ett smidigt sätt. Eller att programmeringen av ljuset är så pass snabbt o smidigt att göra i styrenheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Danny , pacific suns kör du med din GHL tex. Så där har du ju din mjukvara i datorn , funkar troligtvis ganska smidigt när man väl lärt sig..

Ecotech BORDE ha en riktigt bra styrenhet med tanke på dom framsteg som kom när som släppte ES kontrollern till pumparna. Så dom bör ha koll på läget kan man tycka.

Sen finns ju Vertex LED ramperna med men ack så dyra. O då menar jag dyrare är Max,pacific tex

Sen finns AI också med deras LED ramper. Modulvis på 75w / stycket med egen kontroller även där.

Det kommer mer o mer hela tiden, dock blir det en riktigt bra slant om man har lite större kar oavsett vilket märke man väljer. Så det går från dyrt till orimligt dyrt . Kan man säga.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan jag har en Pacific sun Black phyton XM 140w(vit) Jag styr den smidigt via min laptop(genom bluetooth) men de med android mobiler kan även styra dem via mobilen på ett väldigt smidigt sätt. du kan manuellt ställa in molniga dagar osv, men simulationer sker enklast via GHL dator. I ditt fall hade jag valt en Hyperion då får du lite fler färgspectrum än vad Blackphyton XM har, samt att den är avlång.

AI som Manne skriver är också ett väldigt intressant alternativ.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta ramper.

Jag går själv i funderingar kring LED lampa pga värmeproblem med MH:n på sommaren.

Jag har börjat kolla på Vortex 260 varianten men den är tyvärr snordyr. Men kanske värd att satsa på ändå... Spara spara spara...

Det finns två frågeställningar som jag tycker vore intressant att veta med t.ex. Mazzaran. Det är hur många det behövs för att det ska fungera med SPS i 60 cm djupt kar och då ska det inte bli skuggor i hörnen. Moduler borde vara jättesmidigt då akvarierna då och då uppgraderas i storlekar...

Finns det några bra trådar på t.ex. reefcentral som diskuterar detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja. Efter att först ha valt mellan Maxspect och EcoTech blev det slutligen ett race mellan AI och Radion :). Maxspecten föll på den fula matrix-liknande upphängningen och de recensioner om dålig kvalitet jag läst. Ett tag var jag inne på Pacific Sun. De har en trevlig Black Python men den har ett smalt spectra då den endast har vita och blå leds. Deras Hyperion hade varit ok men nu vill jag ha en dynamisk belysning. Jag har för tillfället ett kar på 160x60x60 men det är tillfälligt och vet inte vilka mått mitt nya kar ska ha som jag skall låta måttbeställa då jag renoverat klart i huset.

AI har grymmaste designen enligt min smak, men enligt vad jag lyckades läsa mig till, har ven de endast blå och vita leds. Dessutom verkar de vara svåra att få tag på.

Radion har jag hemma om en vecka om allt går enligt planerna och med dessa kan jag justera spectra och intensitet mer eller mindre utan begränsningar! Beställde 3st. För tillfället använder jag en del Aqua Pink T5-rör och gillar skarpt det röda/lila skenet, detta hoppas jag kunna reproducera med Radion! Hoppas även på lägre temperaturer och lägre strömförbrukning :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första jag reagerar på Radion är att fläkte sitter på undersidan. Ska bli grymt intressant att se efter ca 1-2 års användning om systemet fungerar som det ska. I mina ögon är en fläkt där en enkel väg för saltstänk mm att leta sig in i rampen och förstöra elektroniken.

Jag kanske misstar mig total men vid en första anblick ser det ogenomtänkt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om detta är något av intresse, men jag håller på att undersöka saken.

http://365sunnyled.com/index.asp

Kan detta vara ett alternativ för den som inte behöver en allt för avanserad ramp till ett lägre pris?

Har fått priser på två ramper, jag bifogar svaret här.

Hi Glenn,

According to your tank size, we havetwo kinds of light for your reference.

1, our new fanless led aquariumlight.

http://365sunnyled.com/proShow.asp?id=86&NumberID=001001

Lenth of the light can be 1200mm,600mm, 900mm and 1500mm. if you haven't so much of SPS coral in your tank, soyou can try 2pcs 1200mm light.

Feature of the lights 1200mm lightasfollowing:

A: fanless, perfect aluminium cooling system. No noise, antirust. White: 10000-20000K, blue 450nm.

B: Proven results from our customers about 100w led aquarium light.

C: big lens on led, very powerful.

2" depth - 1297 Par

12" depth - 388 Par

24" depth - 271 Par

D: Optional 30-120 degree viewangle, fouces light to deep bottom.

E:Switches are available to control the white and blue light separately.

price for thislight: 218USD/pcs, EXW shenzhen.

2, if you have many stony coral,especially SPS such as Acropora need strong light. my best suggestion is to try ourpowerful systems:

http://365sunnyled.com/proShow.asp?id=47&NumberID=001005

The light can be 1200mm, 600mm and900mm. you can choose 2pcs 1200mm or 1pcs 1200mm and 1pcs 900mm.

UniqueFeatures:Aluminium housing, antirust completely, Big lens on LED, USA made LED , Superpowerful, External power supply

Par value of the light is good foryour tank.

The following is par value of 1200mm120w light.

2" depth - 2137 Par

12" depth - 643 Par

24" depth - 265 Par

price for this light is428USD/pcs, EXW shenzhen.

we know you will consider the pricewhen you plan to buy the light, but you will pay for attention to the qualityand fuction when you get the light.

A high quality light will save a lotof later investment. A bad quality light will bring endless troubles for you.

Many customers will forget the price of the light, butthey never forget the low quality and bad after service.

Thats why our factory only produce high quality led aquarium light.

when we get your address, and order quantity of thelight, we will send shipping cost to you.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är väl mest en teoretisk diskussion eftersom jag antar att ingen här har sett dessa live ännu - men jag kommer att följa diskussionerna med spänning och hoppas vi får en egen "Sanjyai J" här på guiden som kan navelskåda dessa när de är tillgängliga.

Vi hoppas ju att våra Mazarror ramlar in på Triton under veckan, så jag kan bilda mig en egen uppfattning om hur kvaliten är - vet att det riktats en del kritik mot finishen på railsystemen från USA.

Mazarran har ju onekligen en hel del unika features, bara en sådan sak som att de i de flesta sammanhang klarar sig med passiv kylning är att stort plus.

/Leffe - tritonakvarium.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt fläktlösa leds för att prova hur dessa funkar, skall köra dom på en del av karet till att börja med.

När jag fått dom ska jag raportera hur dom ser ut och hur det funkar.

Har fått detta pris: Bestprice for 2pcs 1200mm led aquarium is 198USD by UPS doo to door service.

Så skulle det inte funka något vidare är det bara att slakta och bygga nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första jag reagerar på Radion är att fläkte sitter på undersidan. Ska bli grymt intressant att se efter ca 1-2 års användning om systemet fungerar som det ska. I mina ögon är en fläkt där en enkel väg för saltstänk mm att leta sig in i rampen och förstöra elektroniken.

Jag kanske misstar mig total men vid en första anblick ser det ogenomtänkt ut.

Håller med!

sen att den har en fläkt i huvudtaget, det talar emot den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det någon som sett ecoxotic deras LED ser ju ut som en lampa och verkar vara ett smidigt alternativ till metallhalogen, jag har googlat runt men inte hittat hur stor yta lyset täcker

peter

Jag har de uppgifterna på en mail jag inte kommer åt hemifrån......men om det går enligt planen så hänger ett par över ena halvan av vår visningsburk i slutet på veckan - förhoppningsvis tillsammans med mazarra på den andra halvan

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med!

sen att den har en fläkt i huvudtaget, det talar emot den!

Själv tror ja lite annorlunda. Det att det skulle tränga in salt i armaturen har jag svårt att tro. Det är ju en avskild kylningskanal som luften går igenom. Inte så svårt att få den tät men visst, är det "kina"-kvalitet på den så... Dessutom skulle man ju kunna tro att de som utvecklat Radion tagit i beaktande att den kommer att hänga ovanför saltvatten, eller hur? :)

Fläkten gör ju att man slipper kylflänsarna och man kan därmed få en mycket snyggare design på armaturen. En igelkott är varken snygg eller lätt att rengöra. Med fläkten antar jag att man håller en lägre temperatur i armaturen än om man valt passiv kylning. Detta ger kanske bättre tillförlitlighet och längre livslängd på komponenterna? Fläkten är även intelligent styrd, den snurrar alltså inte igång på fulla varv förrän det behövs och även då lär den gå tyst.

Jag hoppas iaf på en snygg, tyst, effektiv och skalbar armatur som skall få betala in sig på 3 år. :D

Nåja, man får se vad de går för. Får väl återkomma då de gått ett tag. Borde ha dem hemma om en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej igen!

Mina Radions var försenade med en vecka men nu har jag de hemma. Sålde bort min gamla armatur innan de nya anlände så nu har det varit mörker i burken i 4 dygn. Får väl starta upp med lite lägre intensitet så att man inte går och bränner något.

Nåväl, till "the first impression":

Produkten kom i en saklig förpackning, inte Apple-nivå men helt klart godkänt betyg. I förpackningen fanns förutom armaturen USB-kabel för att ansluta till dator och en manual på några sidor. Som bekant ingen hänganordning, det får man lösa själv. Manualen känns som ett hastverk. Det är mycket ytlig info och på sina platser t.o.m. motsridig. Det finns även en lapp instucken mellan sidorna som talar om att en del av informationen ändrat sedan tryck. Go figure.

Själva hårdvaran ser riktigt bra ut. En snygg enkel armatur och en ganska klumpig vit nätdel. Sista finishen tycker jag saknas men vi snackar ju inte HiFi direkt utan detta är trots allt en belysning till ett akvarie som antagligen kommer vara dammig och saltig efter ett tag.

Knapparna ovanpå med vilka man styr Radion fungerar bra och är "touch-knappar". Hade själv föredragit knappar som man känt med fingret, nu är man tvungen att titta efter var knapparna ligger och vilken knapp man trycker på.

Testade snabbt lite olika inställningar och intensitet. Mäkta imponerande! Dels kan man välja grymt snygga nyanser på färgen och få sina koraller att verkligen bli självlysande, dels kan man köra svagt fint månljus eller kränga på med full ljusstyrka. Min burk är 160x60x60, jag har 3 radions och för ögat räcker de mer än väl till för min burk.

Fläktarna är tysta och armaturerna lätta. Man behöver alltså inte vara byggnadsingenjör för att konstruera hänganordningar för dessa.

Minus: Knapparna som jag redan nämnde ovan. Hade även gärna sett att vajerkittet för att hänga dem från taket hade följt med, 45 dollar per armatur för kitet känns sisådär. Softan är ännu i något slag av beta-stadie och alla funktioner har inte släppts ännu. Tycker det hade varot bättre att vänta med releasen tills de har alla delarna på plats. Å andra sidan så faller väl alla bitarna på plats innan jul.

Plus: Trevligt med en skalbar belysning. Skaffar man större kar kan man komplettera med flere moduler.

Tekniskt och visuellt en bra produkt med en rättvis prislapp. Energisnål belysning, själv gick jag från 1070W till 390W. Ännu återstår att se hur djuren reagerar och om dessa Radions fyller min Aquasunlights plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...