Gå till innehåll

Blanda LED:ar med olika fV?


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

Hej en liten fråga.

Jag ska bygga en LED-belysning och undrar ifall jag kan seriekoppla Led:ar med olika fV på samma driver.

Ex:

Grön=3x3W Vf=3,2V tVf=9,6V

Blå=4x3W Vf=3,2 tVf=12,8V

R=4x3W Vf=2,4 tVf=9,6V

Totalt skulle det hamna på 32V

Drivern är specad:

  • Input voltage: 85V-265VAC
  • Output Voltage: 20V-36VDC
  • Output current: 680mA
  • Application: 7-10 x 3W led in series

Kan jag seriekoppla dessa LED:ar till denna driver?

Ändrat av Mr_Ewing
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det är helt ok efteroms drivern är en konstanströmsdriver och din sammanlagda Vf ligger innom det område den kan jobba med lite marginal.

En nackdel är ju att du inte kan justera färgbalansen mellan de olika färgerna, jämfört med att ha en liten driver per färg alltså.

Jag blir lite nyfiken på vad som gör att du ska använda den lite ovanliga färgkombinationen? Är det som komplement till något med mera vita och blåa varianter kanske?

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Växtakvarium för att vara lite mer exakt.

Dessa kommer att kombineras med 10x3W vita cree också.

Fick inga svar på plantswap så jag tänkte att jag provar här.

Det kan komma att bli dimbara ballaster varefter men jag börjar så här så länge.

Ville undvika att ha sönder något bara - därav frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänkte det var något sådant :)

rent tekniskt är det så att visst funkar det att koppla så, precis som Janne säger.

Sedan om det är den optimal fördelningen för ett växtakvarium kan jag inte säkert utala mig om, bara ha funderingar om.

Det gröna kommer inte tillföra ngt till själva växten, bara att du får vackert fina gröna växter. Den röda beror lite på vilken våglängd du får dem på. De monokroma LED:en har väldigt specifika våglängdsområden, en våglängd som är peaken och sedan ca plus minus 20 nm av den täcks i varierande grad. Om du inte kan få tag i röda LED med rätt våglängd (i förhållande till klorofyll a och B) så tror jag att en kombination av blåa och varmvita LED av Cree:s utförande skall utgöra basen. De blåa skall du ha både normala blå och royal blue. Komplettera sedan med några gröna utan linser och några röda. På dett sätt så tror jag att du täcker det mesta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänkte det var något sådant :)

rent tekniskt är det så att visst funkar det att koppla så, precis som Janne säger.

Sedan om det är den optimal fördelningen för ett växtakvarium kan jag inte säkert utala mig om, bara ha funderingar om.

Det gröna kommer inte tillföra ngt till själva växten, bara att du får vackert fina gröna växter. Den röda beror lite på vilken våglängd du får dem på. De monokroma LED:en har väldigt specifika våglängdsområden, en våglängd som är peaken och sedan ca plus minus 20 nm av den täcks i varierande grad. Om du inte kan få tag i röda LED med rätt våglängd (i förhållande till klorofyll a och B) så tror jag att en kombination av blåa och varmvita LED av Cree:s utförande skall utgöra basen. De blåa skall du ha både normala blå och royal blue. Komplettera sedan med några gröna utan linser och några röda. På dett sätt så tror jag att du täcker det mesta.

MVH Lasse

Mycket bra input!

Jag har läst mig till att de Led:ar jag köpt ska ligga inom rätt intervall. Sen kan man ju inte veta om tillverkaren håller vad de lovar.

De gröna är som du säger enbart till för ögat. Det blir alldeles för tråkiga färger annars.

Men jag ska kanske gå ner på antalet till två gröna, behålla antalet röda (2x630nm och 2x660nm) och öka till 6 st blå (3x445nm och 3x470nm)

Vilken vinkel på lins bör jag använda på de blå och vita?

Tack för svar Lasse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller röda LED så bör du titta på "Deep Red" 660nm från Luxeon som matchar klorofyllet mycket bättre än vanlig röd LED som brukar ligga på 627 nm. Detsamma gäller de blå som bör vara "Royal blue" istället för vanlig blå.

Det är dem som jag har köpt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inom belysning av landväxter (pga av de ringa djup som vattenväxter normalt lever på kan vi räkna med att de flesta vattenväxter vi har i akvarium har liknande krav) så har man länge sneglat åt LED-tekniken eftersom det skulle innebära enorma besparningar om man kunde styra belysningen exakt. Inom vissa grupper av samhället som är speciellt intresserade av speciella växter så har man länge användt sk UFO - de har röda och blåa LED. Vid odling av nyttoväxter har detta recept inte varit speciell framgångsrikt - det behövs fler våglängder än bara de som blåa och röda LED ger till fotosyntesen. Hormonproduktion, smakämnesproduktion och annat kräver andra våglängder och det är väl ingen som exakt vet vilka. Vita LED är gjorda av blå där man lagt in ett fosforskikt för att få ett mer kontinuerligt spektra. Om du går till detta dokument så kan du sedan gå vidare till Cree:s datablad och få spektrat för olika LED de har. Brukar vara på sidan 5 i varje datablad. Du kan se där att det skiljer en hel del just kring 550 - 670 nm vad gäller 2300, 3700 och 5000 K - förutom då att det skiljer mellan olika LED. Vad man kanske inte vill ha i ett akvarium är för mycket av amber och orange eftersom det verkar vara en hel del alger som utnyttjar dessa våglängder.

Vi som kör saltvatten och koraller har det lättare. På det djup som korallerna normalt finns så återstår nästan bara det blåa våglängdsområdet och de har fått anpassa sig till detta.

Kul att någon växtgubbe tar sig ann LED-tekniken för växter. Tycker du skall rapportera om det här också eftersom ljustekniken är universiell och även vi saltsnubbar kan lära sig från sötvattensidan här.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några till funderingar... Vilken våglängd är det på dina gröna LED? Kanske Cyan (505 nm) fyller upp "hålet" i spektrat hos dom vita LED:sen bättre?

Om man läser trådar på utländska forum så säger de att det röda lätt tar överhanden. Redan en eller två röda kanske blir för mycket rött i din ramp(?)...

Har du funderat på violetta LEDs för att pricka toppen för klorofyll A vid ca 430 nm?

Kolla gärna de färgspektrum som jag klippt ihop i "min akvarietråd":

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?23832-Pny-s-1000-liter/page34

Vidare rekommenderas inte att köra med så hög spänning som 70 V i ett hemmabygge. Koppla dina LED i flera slingor med typ 24 V i stället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några till funderingar... Vilken våglängd är det på dina gröna LED? Kanske Cyan (505 nm) fyller upp "hålet" i spektrat hos dom vita LED:sen bättre?

Om man läser trådar på utländska forum så säger de att det röda lätt tar överhanden. Redan en eller två röda kanske blir för mycket rött i din ramp(?)...

Har du funderat på violetta LEDs för att pricka toppen för klorofyll A vid ca 430 nm?

Kolla gärna de färgspektrum som jag klippt ihop i "min akvarietråd":

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?23832-Pny-s-1000-liter/page34

De gröna är specade till 510nm.

Violetta LED:s var ju klart intressant - menar du att jag i så fall skulle ersätta några av de röda med dem, eller helt enkelt bara komplettera?

Det är ju inget jätteakvarium som ska belysas så jag bör hålla mig under 22st LED:s rent plats- och värmemässigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ikväll har jag lött - donat och fixat:

IMG_2233.jpg

Detta är resultatet med:

10x3w Cree WW

3x3w Blå 445nm

3x3w blå 470nm

2x3w Röd 660nm

2x3W Röd 630nm

Till detta kommer det 1 eller 2 gröna 510nm

Och jag blev lite sugen på att addera 4 st 430nm violetta som PNY tipsade om.

Lite väl lila ljus just nu, men inte så farligt som jag trodde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till:

Kan jag använda denna driver som jag fick över på jobbet till något?

Den är dimbar med 1-10V vet jag men det står constant voltage på den - hur funkar det?

Måste jag matcha ihop LEDs så att jag hamnar så nära 24V som möjligt?

Kommer den att mosa på med 1,25A hela tiden?

IMAG0176.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mig veterligen måste du matcha så att det är så när 24V som möjligt ja, så nära det bara går.

Den mosar på 1.25A hela tiden med.

Du skulle kanske kunna koppla parallellt två 24V slingor, då ska varje slinga få 0.625A istället, men då måste slingorna vara identiska. Annars blir det lätt strul. Och dör den ena slingan får den andra 1.25A igen och då kan den nog ryka. Så det är inte riksfritt.

edit. Eller så kan man svara som lasse, kort och konsist.... Och snabbare än mig :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en hel del experimenterande och lödande har jag kommit fram till att jag ska testa följande setup:

6x Cree XM-L T6 WW @1,75A med 90º lins (är beställda, men jag kör med noname ww så länge)

4x Cree XM-L T6 CW @1,75A med 90º lins (galet bra ljusstryka i dessa och då har inte ens testat dem med 1,75A bara 1,25A)

4x Cree XP-G Royal Blue @700mA

2x Luxeon Blå 470nm @700mA

3x Luxeon Röd 660nm @700mA

2x Noname Grön 510nm @700mA

Jag har även beställt UV med våglängd runt 430nm för att testa.

Denna setup ger en klar vit färg som enligt min systemkamera, ett vitt papper och adobe lightroom ger runt 8500-9000K i färgtemp.

Jag har även en fråga till er som byggt egna ramper:

Vad har ni använt för att fästa in Leddarna på kylflänsen?

Jag har tänkt köra med en värmetålig dubbelhäftande tejp som är 0,08mm tjock som ser ut som ett O - i mitten har jag arctic silver i ett tunt lager.

Jag har testat att köra med detta på XM-L leddarna och de kommer inte upp över 60º C på chippet - utan fläktkylning på flänsen.

Om det är någon som har lite input till mig så tar jag emot den tacksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ej hur andra gjort direkt (tror många limmar med sådan kylpasta som fäster?) men jag kommer, då jag äger en CNC-fräs, att fräsa ut dels formen av "stjärnan" någon millimeter i flänsen samt borra centrerade hål som jag sedan gängar för att kunna skruva fast LED:arna. Lite kylpasta blir det nog under varje LED också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många limmar nog med termiskt lim. Skruva fast dom är nog också ganska vanligt, men jag skulle tro det är en hel del jobb med att borra och gänga. Det börjar också bli alltmer vanligt med "klisterlappar" som är termiskt ledande. Mina kylflänsar har sådana på sig från början så jag tänkte prova med dom.

http://www.rapidled.com/servlet/the-Thermal-Adhesive/Categories

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...