Gå till innehåll

Blanda LED:ar med olika fV?


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag var hos forumbekant idag och hämtade en trasig ramp - perfekt för mina behov.

Jag rev ut innanmätet och kunde belåtet konstatera att mina kylflänsar passade som handen i handsken i armaturen.

Jag tänker beställa styrkort av Janne.

Jag väntar fortfarande på prylar så jag har inte kunnat testa färgerna något mer tyvärr.

Det som sitter i slingorna just nu:

9 noname CW

9 noname B & RB

3 noname Deep red

3 noname grön

Detta är bara för att testa - sen ville jag inte paja en massa fin-leddar med mitt klöddande med lödkolven.

IMG_2307.jpg

IMG_2309.jpg

IMG_2311.jpg

IMG_2312.jpg

IMG_2313.jpg

Det mesta kommer att rymmas i rampen - det blir bara det stora 24V 16A nätagget som kommer att vara utanför.

Jag kommer att använda ett par Schyte 100mm low profile fläktar för att kyla hela kalaset.

Nu vill jag ha mera prylar så jag kan fortsätta löda - vill ju ha igång detta nuuuuu

Är det någon som har ett förslag om hur jag bör dela upp mina leddar?

Detta är vad jag kommer att testa med till en början:

6x Cree XM-L T3 WW @2A Uppmätt Fv:3,4

4x Cree XM-L T6 CW @2A Uppmätt Fv:3,3

4x Cree XP-G Royal Blue @700mA Uppmätt Fv:3,2

2x Luxeon Blå 445nm @700mA Fv:3,2

4x Luxeon Röd 660nm @700mA Fv:2,5

3x Noname Grön 510nm @700mA Fv: 3,6

Om man tänker att jag vill ha så lite värme som möjligt i CAT:arna bör jag väl matcha inspänningen så nära den totala Fv:n som möjligt?

Det kanske blir aktuellt med flera nätagg för att matcha spänningarna bättre?

Jag vill kunna dimmra dessa individuellt.

Tips mottages tacksamt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske kan orda dina slingor på detta sätt? (Som du ser behövde jag modifiera antalet LEDs en aning). Ett annat alternativ är att ändra strömmen för att anpassa LED:arnas spänningsfall till lämpliga värden...

3 x 3,4 V = 10,2 V Cree XM-L T3 WW @2A

3 x 3,4 V = 10,2 V Cree XM-L T3 WW @2A

3 x 3,3 V = 9,9 V Cree XM-L T6 CW @2A

3 x 3,2 V = 9,6 V Cree XP-G Royal Blue @700mA

3 x 3,2 V = 9,6 V Luxeon Blå 445nm @700mA

4 x 2,5 V = 10,0 V Luxeon Röd 660nm @700mA

3 x 3,6 V = 10,8 V Noname Grön 510nm @700mA

*Shit* Nu redigerade jag mitt inlägg istället för att citera det... Kan någon ADMIN backa tillbaka min redigering???

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske kan orda dina slingor på detta sätt? (Som du ser behövde jag modifiera antalet LEDs en aning). Ett annat alternativ är att ändra strömmen för att anpassa LED:arnas spänningsfall till lämpliga värden...

3 x 3,4 V = 10,2 V Cree XM-L T3 WW @2A

3 x 3,4 V = 10,2 V Cree XM-L T3 WW @2A

3 x 3,3 V = 9,9 V Cree XM-L T6 CW @2A

3 x 3,2 V = 9,6 V Cree XP-G Royal Blue @700mA

3 x 3,2 V = 9,6 V Luxeon Blå 445nm @700mA

4 x 2,5 V = 10,0 V Luxeon Röd 660nm @700mA

3 x 3,6 V = 10,8 V Noname Grön 510nm @700mA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta en yngling men stämmer verkligen Peter beräkningar för Cree XM-L T3 och T6? Vad jag förstår så finns just den dioden i två utförande och med ett FV på kring 12 resp 6 V. Dessutom så laborerar Cree:s datablad med 350 mA som bas för 12 V och 700 mA som bas för 6 V. vill man köra 12 voltaren på 750 mA så får man ut 175 % relativt en flux på 220 lum och en effekt på ca 9 watt -> 385 lumen dvs 42 lumen per watt. Kör man på 350 mA så får man 220 lumen, FV ca 11.6 V -> 4 watt och 55 lumen per watt. Datablad här. Rätta mig om jag har fel och missförstått altihopa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där konfigurationen ser ju riktigt bra ut!

Tack så mycket!

Jag har räknat mig trött - ibland behövs det ett par andra ögon bara.

Jag borde klara mig på ett 12v agg här va?

Japp,det borde blir riktigt bra, speciellt om det är lite finjusterbart som många på EBay är.

Du kanske redan hade länkat till något tidigare men i alla fall, t.e.x detta: http://www.ebay.com/itm/New12V-10A-120W-switch-power-supply-LED-Strip-light-/280726800901?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item415c9f0a05

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta en yngling men stämmer verkligen Peter beräkningar för Cree XM-L T3 och T6? Vad jag förstår så finns just den dioden i två utförande och med ett FV på kring 12 resp 6 V. Dessutom så laborerar Cree:s datablad med 350 mA som bas för 12 V och 700 mA som bas för 6 V. vill man köra 12 voltaren på 750 mA så får man ut 175 % relativt en flux på 220 lum och en effekt på ca 9 watt -> 385 lumen dvs 42 lumen per watt. Kör man på 350 mA så får man 220 lumen, FV ca 11.6 V -> 4 watt och 55 lumen per watt. Datablad här. Rätta mig om jag har fel och missförstått altihopa.

MVH Lasse

Du har ju helt rätt Lasse,

Jag tänkte "vanliga" XM-L och det gjorde nog Peter också.

Så det blir att tänka om lite då :) och då krävs ju att vi vet vilken variant det är av XM-L EZW

Edit: Eller är det rätt, nu blir jag förvirrad, för T3 beteckningen är ju inte det som indikerar denna variant utan det är väl EZW suffixet, T3 är väl vilken "Bin" det är och det finns ju T2-T6 för både "vanliga" och EZW XM-Ler? :snurrig:

Edit2: Jo, det måste ju vara rätt, Vf är ju faktiskt frammätt ser jag nu, så det är vanliga XM-L och då stämmer Peters förslag bra. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edit2: Jo, det måste ju vara rätt, Vf är ju faktiskt frammätt ser jag nu, så det är vanliga XM-L och då stämmer Peters förslag bra. :)

Jag utgick från Mr_Ewing's egna angivna värden så en förutsättning för mina enkla multiplikationer är att hans mätvärden var korrekta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@lasse lite synd att jag såg det först nu - nåja det går ju fler tåg.

Jodå mina värden uppmätta så Fv ska stämma bra.

Jag kanske har varit lite otydlig med beteckningarna men det senare databladet stämmer med mina leddar - det står samma värden på påsen iaf :)

Jag har borrat och gängat flänsen idag, samt skruvat dit alla leddar med artic silver.

Jag är riktigt sugen på att testa denna setup nu - jag tror att ljuset kan bli mkt trevligt.

En beställning på lite kompletterande leddar är gjord, så jag kan justera antal om det skulle behövas.

Jag har märkt att det blir lite discoeffekt med de röda och gröna leddarna så jag har tänkt att sätta frostade 120 graders linser på dem- det borde väl ta bort den värsta effekten.

Jag har även dragit iväg en beställning på ett par nätagg, ett 12v och ett 24v av dem som det har länkats till i min tråd och Jannes. Galet billiga!

Jag vill även tacka alla som ställer upp med så mycket hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=colspan: 2]


[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Nu har jag kunnat koppla ihop alla leddar i de antal och färger som jag vill ha det.

Dock så är de varmvita bara inkopplade på 700mA - men de tar ändå effektivt bort blå och rödsticket i ljuset.

Faktum är att jag tror att jag måste gå upp i antal röda och blå när jag krämar på med 2,0A på Cree ledsen - de är så grymt ljusstarka.

Jag har klistrat en matt folie på skyddsglaset och det förhindrar effektivt discoeffekten från RGB ledsen.

Tanken är att ha matta linser på dessa sedan.

IMG_3394.jpg

Hoppas att det är bra PUR och PAR värden nu bara - färgen är mer än OK.[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till proffsen igen!

Jag har köpt två Schyte lågprofilfläktar som ska kyla min fläns.

Nu vill jag hitta en bra och liten 12V trafo 0,5A som jag kan bygga in i rampen - jag vill bara ha en sladd in i rampen.

Vart hittar man såna? Jag hittar bara med vanlig stickpropp.

Om ni har några tips så länka gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Jag kan meddela att jag måste prickat väldigt rätt med våglängderna för jag har aldrig haft sån tillväxt som med denna belysning - och då har jag kört både T5 och MH innan.

Så såg det ut när karet startades 2011-12-09:

IMG_3665.jpg

8 dagar senare:

IMG_3982.jpg

16 dagar senare:

IMG_4128.jpg

30 dagar senare:

IMG_4218.jpg

För fyra dagar sedan:

IMG_4239.jpg

Jag har även konstaterat att algerna inte växer mer än normalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...