Gå till innehåll

Jag får inte till det.


droopy

Rekommenderade inlägg

Nu har jag kört mitt först salt akvarium i ca 5månader, har vart med om lite olika alg utbrott m m.

men allt har gått bra. det är ett open top vilket ja i efterhand inte skulle haft, 3st fiskar har hoppat ur. 2 cromisar

och en clown så det är inge märkvärdigt. men endå tråkigt.

Men jag får lixom inte till det så där snygt som alla får, tycker inte riktigt att mina färger blir så bra samt att jag

har bra värden på allt men endå så växer mina koraller inte så bra.

vad gör jag för fel. det kommer strax lite bilder. som ni ser så finns det mer plats i skåpet nere så

jag ska beställa delar till en större sump, för den jag har nu är det ingen bra bubbletrap på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg upp uppmätta världen, samt beskriv din population lite mer ingående. Kanske finns ngn detalj som i detta som någon tidigare upptäckt och åtgärdat. Jag tycker mig lida av det samma, och har nu ökat salthalten något och försiktigt börjat tilsätta saliferts "all in one". Kan inte mäta alla värden än så jag doserar knappt hälften mot rekommendation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte flyttat runt så mycket. Har 3 clowner 3 cromisar, 3 turbo sniglar XL. 10 sand sniglar. Sedan namnet på alla coraler har ja inte kan försöka ta lite bilder på dom.

Har en deltec 500 skummare. 6st 39w T5. 2st tunz 6025. Samt en retur på 2500l/h så gör ja med biopelets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den näst sista bilden kan kanske vara en röd Montipora digitata. I ett högt fosfatvärde blir den mörk och färgen är inte klarröd utan mera rödbrun. Mycket ljus är också bra för färgen även om den växer gott med lite mindre. Har du köpt rampen begagnad är antagligen lysrören slitna om du inte bytt dem.

Hur länge har du kört Biopelletsen? Är inkörningsperioden förbi?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo rampen beggad rören var nästan nya samt att ja fick nått helt nytt. Bio har jag kört hela tiden.

Ja köpte det så här i början av sommaren, har bytt pelets va 7 vecka. Så karet kan man säga vart igång snart ett år.

För ja tog med allt vatten vid köpet.

Kanske ska sänka rampen enda ner, och kolla om nån har ett beggat ballingkit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns ju som det är nåt grundläggande som går fel, så du ska inte fundera på något annat än ljus, cirkulation, näringsvärden och kH & Ca än så länge... Hur har du belysningen tänd? Cirkulationen är ju lite vek men inte extremt vek, inte så att det i sig själv ska ge såna problem, näringsvärden, kH och Kalcium skulle ju vara intressant...

Men när jag tänker efter egentligen, 5månader, det är ju inget, jag hade kass tillväxt på SPS:er trista färger på det mesta efter 5månader, de som var fina var såna som gillade lite mer näring, och inte var så känsliga för variationer, det går ju ut på att skapa så stabila värden man kan, och rätt vad det är när karet är moget, ägaren börjar lära sig det ordentligt osv brukar det bara smälla till, för mig var det efter 6 månader som tillväxten började sätta fart och började ha färger, efter 1år hade sakerna färgat ut riktigt bra och växte så att jag önskade att de skulle växa långsammare... Så än så länge ta det lugnt och gör inga stora förändringar, sen kan man börja med lite småförändringar, en i taget för att sen studera om det blir bättre eller sämre... Att ändra mycket är meningslöst, köpa tillsatser, annat än kalcium och karbonater är meningslöst osv, först måste man få en stabil grund att stå på....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja är verkligen super taksamm för alla svar ja ska ta lite nya värden under helgen, tar varje lördag. Sedan skulle det vara intresant att höra hur man bör plassers cirkulationen.

Sitter på tåget hem från triton, man får ju passa på när man har jobb i stan. Så ja kan lägga upp en bild senare hur cirulationen är nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte ha tänt så länge. Det enda som mår bra av det är alger.. Du skulle kunna tända vid kl 12.00 och släka ner som förut. Vad har du för phosfat värden? Och vilken typ av tester har du? Vad mäter du salt med för nått? Hur mycket matar du? Jag har fått problem med alger sen jag startade upp min egna led och ja tror att det har att göra med att det blev så mycket ljus och att jag körde lite för länge och matade rätt så mycket för jag hade skaffat nya fiskar. Nu matar jag mindre men håller kåll på fiskarna så dom inte magrar. Har minskat belysningstiden och nu kan jag se att dom tynar bort sakta.. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...