Gå till innehåll

_Manne_

Rekommenderade inlägg

Så nu har det hänt.. varför... Man blir så trött på detta..

Achillesen har gott bort... Just nu är mitt kar väldigt billigt.. Det är så trist när skiten bara går åt h lvete.. Man blir så arg, man vrider o vänder varför firren gick häda.. Tjavset mellan Nason/xanturumen/achillesen var väldigt litet så det borde varit problemfritt o komma in i min fiskgrupp..

Med vänlig hälsning, Manne

Beklagar verkligen men faan ge inte upp nu. Så mycket kunskap och erfarenhet du besitter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt Manne - jag vet hur det känns - mitt RSM har nu för TREDJE gången drabbats av fiskdöd som är helt oföklarligt - skedde i måndags. Då hade jag fått igång 2 pipefish och 3 dvärganthias att äta dött foder...... Nu överlevde en fisk - så det blir bättre.....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit asså..

Var helt uppgiven igår.. Då firren hade kastat in handduken , så Guiden var väl inte det första i mina tankar igår.. Var så arg..

O nu ser jag allt detta som skrivits i dessa två sista sidor i min tråd.. Wow vilken uppslutning det finns här på guiden.. Vill absolut tacka Alla som stöttat mig genom inlägg här sista dygnet.. Igår var det verkligen bryta ihop.. Skickat ut allt på tippen osv.. Fast.. Jag är ju helt galen när man tänker efter vad man laggt o gjort för denna hobby.. Det är helt galet egentligen.. Vet inte riktigt vad jag ska säga... Men hur korkad får man vara om det är så att man vill försöka igen??

Vad säger ni? Att försöka igen med en achilles ? Vill gärna höra era åsikter om detta.. Eller är jag korkad o ska bara skita i "den där" som jag gärna vill ha i mitt kar.. För vissa är det en asdyr svart fisk.. Som dom absolut inte vill betala en spän för.. För mig är det något helt annat.. En dröm som funnits från dom första veckorna i denna hobby.. Totalt såld på att någon gång ha denna fisk i samspel med resten av karet..

Om jag går till verkliga botten så är det så att fiskarna alltid vinner , korallerna kommer tvåa... Men i detta fall spelar ju inget sånt roll.. Nu är det sura pengar som det verkligen tryter om när man spårar ur på detta sätt.. Hur är man funtad.. Tankarna bara snurrar i skallen..

I min vildaste fantasi och alla dom iakttagelser jag hann med att göra under den tid achillesen var med mig så kunde jag se att både Nason och Xanturumen spände upp sig för achillesen men sen var det inte mer.. Det var inget jaga runt den nya o trycka till honom eller något sådant.. Nason spände upp sig o bara drog vidare, verkar älska att simma runt i den främre delen o bara spurta lite då o då mot pumparna.. Verkar stortrivas.. Xanturumen var väl lite mer På achillesen men återigen ingen jakt på den.. Achillsens simmade ganska obehindrat faktiskt direkt.. Jävligt jobbigt detta..

Men , hur skulle ni göra.. Prova igen.. Eller bara ge upp..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att den delen av länken som dykarn länkade lät väldigt intressant och som man kanske borde ta till sig...

Något att tänka på om du bestämmer dig för att prova igen.

Faan verkligen tråkigt, och vilka otroliga bilder du fick till. Dom har du åtminstone kvar.

I encourage the use of a cleaner organism... my favorite choice here is the Lysmata amboinensis... which occurs over much the same range as the Achilles... Or one of the delightful Gobiosoma gobies... though their found elsewhere. The presence of the cleaner will go a long way to reduce stress in your system... even if strictly speaking these cleaner organisms can not, do not remove the parasites themselves

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att firren dog..det där du tar upp om att prova igen..jag undrar hur känsliga fisken i salt egentligen är..salthalt,har de gått i karantän,äter de vid köp osv..jag har haft 2 förluster..1 g okinawe..utmärglad vid köp..men det fixar väl jag! not!..en salarias som såg riktigt bra ut och verkade trivas o äta de alger som fanns..fick en varning från handlarn att de kan vara kinkiga att få att äta ersättning..men det fixar väl jag! såg en massa råd här på sidan om ersättningsfoder men spårlöst borta...tyckte nog att han såg bra smal ut på slutet som bara var dryga veckan senare...hur vanligt är det med inälvsparasiter tex? Inbillar mig att det är en större fara än tex prick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är detta något du verkligen vill pröva en gång till Manne, så bara kör!!! Vet ingen annan som är mer målmedveten än du när det gäller denna hobby. Visst det svider både i börs och i sinnet men gör det som du tycker är OK! Ditt kar är ju inte komplett förrän du har det som du vill. Hoppas snart kunna hälsa på för lite sponsring till nästa achilles ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sa du inte att det går en i Löddeköpinge? ;)

Skämt åsido, självklart ska du skaffa en ny när du är redo och hittar en som du gillar. Jag önskar dig ett stort lycka till!!

Visst gör det det, men den är snäppet dyrare än vad denna var skulle jag tro, men samtidigt så är det ju en fisk som Manne har som favvo, så förstår suget. Känner likadant med min Potteri, så är helt på det klara med vad som gäller.

Kanske ska låta nästa ex gå i butik ett par veckor först, och se så att den verkligen äter och funkar bra då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är att jag inte vet tillräckligt hur jag ska gå till väga.. Det vet man ju först efteråt ;)..

Det jag lyckats läsa mig till är att , kan man så ska man skippa butikförvaringen överhuvudtaget om det går.. Då fisken får acklimatisera två gånger.. Ska visst vara negativt för både stress samt att "fiskens" hud kan ta skada av hanteringen då den ska vara av mjukare sort än dess familjekompisar Leo/jap..

Så just detta att den är ett snäpp billigare i påsen är väl lite just detta.. , jag tror absolut inte att jag hade haft större chans att lyckas bara för att sen gått någon vecka hos Anders .. Snarare tvärtom , att sen fått någon skit med sig från den butikens kar istället om man säger så..

Jag är oerhört villrådig hur jag ska lyckas..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt vad jag ska säga... Men hur korkad får man vara om det är så att man vill försöka igen??

Vad säger ni? Att försöka igen med en achilles ? Vill gärna höra era åsikter om detta.. Eller är jag korkad o ska bara skita i "den där" som jag gärna vill ha i mitt kar.. För vissa är det en asdyr svart fisk.. Som dom absolut inte vill betala en spän för.. För mig är det något helt annat.. En dröm som funnits från dom första veckorna i denna hobby.. Totalt såld på att någon gång ha denna fisk i samspel med resten av karet..

Jag tycker det är korkat. En alldeles för dyr fisk som dessutom är väldigt känslig och ofta dör utan någon tydlig förklaring. Jag skulle inte kunna motivera för någon annan varför de skulle köpa en Achilles. Det finns massor med fiskar som billigare, lika snygga och mycket mycket lättare.

Sen ska jag ju erkänna att jag själv är korkad. Det första jag gör på morgonen är att kolla om min nya Achilles lever och om prickarna ökat eller minskat. Det första jag gör när jag kommer hem är att kolla om Achillesen lever och om prickarna har ökat eller minskat. Jag tror nog att svårigheten med dem är en del av lockelsen för min del. Montiporan som växer och färgar ut är inte alls lika intressant som Acron som krånglar. Så jag är en idiot helt enkelt! :)

Men om man ska lämna psykoanalysen så tror jag faktiskt att din fisk var dödsdömd från början. Utan att det syntes på utsidan så tror jag ngt var "fel" på den. De är känsliga för fångst, transport osv. Det kommer alltid att vara ett visst lotteri att köpa de där dyra och känsliga fiskarna/korallerna/musslorna. Sen får man försöka använda sin kunskap till att bättra på sina odds så mycket som möjligt. Men en Achilles kommer alltid att vara en chansning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya tag Manne. Klart du ska prova igen! Det är ganska klart att du har koll på saker o ting när det gäller att driva saltvattenskar med dess olika djur så det handlar om att hitta rätt exemplar tror jag.

Skulle jag tipsa om en sak som du kan göra annorlunda så skulle det väl vara att fånga upp de nuvarande kirurgerna och ha dem i nån annan bytta/kompis/butik i några veckor så Achillesen blir "först" i karet och kan säkerställa sin dominans utan aggressiva kusiner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne, du skall försöka igen. Men inte nu, inte i år.

Jag tror som Dykaren skriver, att fisken var dödsdömd från början. Men det behöver inte betyda att du skall göra på samma sätt igen.

Alternativ 1

Gör en överenskommelse med en Handlare du litar på, och en som litar på dig. Han får ta hem fisken åt dig, men enligt överenskommelsen så skall den gå i Handlarens kar 4-7 veckor innan du köper den. Detta för att säkerställa att han inte dör den första tiden men även för att han skall få tid att vänja sig vid maten och äta upp sig lite, utveckla sitt immunförsvar. En Win - Win affär, och tänk vilken reklam det skulle bli för den Handlare som ställer upp. Inte det billigaste sättet, men very safe.

Alternativ 2

För säkerhets skull, sälj alla fiskar du har nu, alla. Beställ en ny achilles, antingen direkt i påse, eller en som får ett dopp i Handlarens kar, eller enligt konceptet under alternativ 1.

Men, kör inte på samma koncept en gång till som du gjorde nu, för skulle det gå åt skogen så kommer du att bryta ihop:)

Allvarligt talat, det är klart du skall försöka igen, denna oöverstigliga topp är lika viktig för dig som det är för vissa att bestiga Mount Everest;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är korkat. En alldeles för dyr fisk som dessutom är väldigt känslig och ofta dör utan någon tydlig förklaring. Jag skulle inte kunna motivera för någon annan varför de skulle köpa en Achilles. Det finns massor med fiskar som billigare, lika snygga och mycket mycket lättare.

Sen ska jag ju erkänna att jag själv är korkad. Det första jag gör på morgonen är att kolla om min nya Achilles lever och om prickarna ökat eller minskat. Det första jag gör när jag kommer hem är att kolla om Achillesen lever och om prickarna har ökat eller minskat. Jag tror nog att svårigheten med dem är en del av lockelsen för min del. Montiporan som växer och färgar ut är inte alls lika intressant som Acron som krånglar. Så jag är en idiot helt enkelt! :)

Men om man ska lämna psykoanalysen så tror jag faktiskt att din fisk var dödsdömd från början. Utan att det syntes på utsidan så tror jag ngt var "fel" på den. De är känsliga för fångst, transport osv. Det kommer alltid att vara ett visst lotteri att köpa de där dyra och känsliga fiskarna/korallerna/musslorna. Sen får man försöka använda sin kunskap till att bättra på sina odds så mycket som möjligt. Men en Achilles kommer alltid att vara en chansning.

tyvärr måste jag hålla med Hans!

verkar inte vara någon som lyckas med denna fisk. finns säkert undantag, men många som har hål i plånboken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du kommer att vilja försöka igen helt klart. Även om pengarna är sura. Som du vet så har ju jag stressat min achilles ganska hårt med ett nersläpp av den vitbröstade

och det har ju gått bra. För acillesen iaf. Vad som är "rätt" i mitt kar vet jag dock inte, tror mer det har med fisken att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen tid för hobbyn.. Gått med kidsen kvarteret runt o trick o treatat..

Har läst era inlägg gång på gång under dagen..

Hans /Ingmar , hur menar ni att den var dödsdömd från början.. Det jag fundera på är om den redan var körd när jag fick den i påsen alt att min fiskbesättning gjorde att den var dömd ?? Tankarna fäster inte riktigt i skallen på vad som gick fel egentligen då själva släppet i karet gick smärtfritt för alla..

Har pratat med Anders o han kan kolla sina listor efter en ny så kan jag få rabatterat pris på den.. Kommentaren från mig är ju så klart att jag vill prova igen.. Dock fick det gärna dröja ett tag samt att Anders hör av sig innan beställning.. .. Detta för att jag vill att vi (här) tjavsar vidare hur jag ska gå till väga..

Jag vill gärna ha all input som möjligt , gärna av dom som har haft lite svårare fisk oavsett art.. Tips o trix är aldrig fel.. Vill återigen tacka alla som pyntar in sin kunskap här nu ang just mitt problem , samt alla som peppar..

Sen dessa olika idéer om hur det ska gå tillväga.. Jag har fått kämpa många gånger för att få till det bestånd fisk jag har idag.. Mina anthias äter allt.. Sisådär 5000kr senare.. Har svårt o förstå varför dessa fiskar skulle påverka achillesen "insteg" clowner /fjärilen / sandvändare mm.. Samma där..

Skulle det vara så att jag verkligen måste tömma all fisk så känner jag att jag får överge drömmen just nu.. Kanske längre fram vid ett akvarie byte. Karet är fullsmetat med koraller musslor anemoner mm.. När jag tänker såhär så är achillesen inte så dyr längre, när jag tittar på karet..

Förstår absolut att min xanturum skulle kunna ställa till det men så hände inte.. Vad jag kunde tolka det.. > dock kan jag säga att den får flytta till min kub innan jag gör ett nytt försök(om).. Frågan är bara hur det ska gå till.. Själva fångsten blir sååå svårt..

Vad säger ni om Naso Elegansen.. Kan inte bestämma mig på något sätt alls om den .. Det lilla jag han se med achillesen o Nason var att dom båda spände upp fenorna, sen drog Nason vidare.. Han bara liksom stanna till i förbi farten o princip byte aldrig riktning när den susade förbi.. Nason verkar lite halvknäpp.. Simmar i den öppna delen fram o tillbaka o biter loss på algerna på pumparna.. Verkar trivas riktigt bra..

Ja , nu har jag skrivit av mig lite.. Så..

Men återigen.. Achillesen.. Skulle den bli helt revirhävdande om den bara får bo in sig i karet så kan jag överleva med det att det bli No No med fler stora fiskar.. Min randiga fjäril hoppas jag kan gå kvar.. Då mitt typ 4de ex faktiskt äter mina roser..

Känns jävligt besvärligt just nu..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...