Gå till innehåll

Dålig färg på SPS Three Colour m.m


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

Jag har tappat färger på mina three colour . vad ska jag göra för att få tillbaka dom?

vattenvärden idag är

salt 1,026 refractometer TM Bio-acrif system

KH-7,5

PH-8

Magnecium-1340

calcium-496

phosphate-0 Rowa

Nitrite-0

Nirtate-0

Teknik

akvarium 600L

belysning 288w cree Led

skummare BM 155 Pro

Bio-pellets

TM balinge med doserpump

osmolator

osmosvatten

bytter 50 liter vatten i veckan.

matar med D-D reef paste

lägger upp lite bilder. bil 1 är tagen den 1 okober och bild 2 är tagen den 22 december

post-4122-14468923929654_thumb.jpg

post-4122-14468923929847_thumb.jpg

post-4122-14468923930031_thumb.jpg

post-4122-14468923930217_thumb.jpg

post-4122-1446892393042_thumb.jpg

post-4122-14468923930594_thumb.jpg

post-4122-1446892393078_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej!

Nu är jag ingen expert men tycker det liknar mitt akvarie då jag körde Biopellets + aluminiumbaserad fosfatremover. Samtidigt matade jag fiskarna väldigt snålt och öste ljus över karet (+1,7W/liter). Då ett par SPS:er kastade in handduken så rev jag ut pellets och fosfatremovern och började mata mer. Gick lixom "Back to basics", det fungerade för mig. Min teori är att det helt enkelt blev för näringsfattigt. Hade säkert behövt mata korallerna med någonting mer än fiskmat.

Nämnas bör att jag då hade ett par stycken SPS:er som såg väldigt fina ut men de övriga blev bleka och taniga och fick STN.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med andra, mina sps hade precis samma blekande färger som du hade. gick över till zeovit och allt började återhämta sig på några veckor. hur länge har du kört pellets? fick dem symtomen efter ca 2-3 månader att färger började blekna.

Pellets är helt enkelt inte optimalt för SPS i mina ögon, min rekomendation är att minska doseringen av biopellets eller att titta på andra alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är inte biopellets bra för sps? tar det ner fosfat för mycket och inte ger någon näring som zeovit/zeolith gör när man pumpar? Vilket system kör du? zeolith eller zeovit?

mvh Rickard

Håller med andra, mina sps hade precis samma blekande färger som du hade. gick över till zeovit och allt började återhämta sig på några veckor. hur länge har du kört pellets? fick dem symtomen efter ca 2-3 månader att färger började blekna.

Pellets är helt enkelt inte optimalt för SPS i mina ögon, min rekomendation är att minska doseringen av biopellets eller att titta på andra alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen. Har haft problem med trådalger sen en tid tillbaka. Har matat mindre för att svälta algerna och det kanske jag har lyckats med. Algerna värkar dra sig tillbaka nu iallafall. Jag glömde bort att skriva att jag har kört med phosphate remover också.. Men en liten dos bara.. Köpte Rowa phos sist och det kan ju vara så att det är så mycket bättre en dom andra remover,na. Rowa phos funkar bra med andra ord. Jag har kört pellets sen start. Ska ta ur removern imorgon.. Mata korallerna mer... Se vad som händer.. Är räd för att få tillbacka algerna bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ligga på noll värden är ju allas drömm , det som många missar är att när man ligger vid noll så ökar vikten av att mata korallerna med tex aminosyrer för att de inte skall dö av svält. Sedan så tror jag inte du har en tricolor utan det är en A.valida.

Jag skulle rekomendera did att köra med mindre BP och kanske släppa upp nitraten lite granna för att ha i en ph4 absorber så du håler den på noll.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salpeter som finns i krydd hyllan är nitrat. (natrium nitrat har jag för mig.) 1krm åt gången brukar jag köra om jag ser att det behövs en liten boost på nitraten.

Att tillsätta mer fisk är inte alltid rätt väg att gå då man kan få i mer ph4 i förhållande till nitrat och få obalans som resulterar i cyano mm. Detta kan förhindras genom att man helt skiter i nitraten och låter den ligga på 20+ men öser i en massa ph4 absorber och man kan på så vis ändå få många sps att bli väldigt fina och må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Phyto är i fosfatrikt och inget som gangnar dina acron egentligen, jag skulle skippa det om du inte har musslor eller mörkerkoraller.

Som Andreas är inne på så brukar kolkällemetoder innebära en viss snedbalans mellan nitrat/fosfat där nitraten förbrukas snabbare och effektivare än fosfaten, därav tillsätter man aminosyror i kombination med vissa kolkällemetoder.

Aminosyror finns o välja mellan, KZ har aminosyror i en hel del produkter som Xtra eller som ren amino på pipetflaska, det finns en ny variant av xtra med tillägget "special" för kar med väldigt ljusa/blekta koraller.

Red sea har kommit ut med en 2 flaskors kombi som blandas innan dosering, det är dock en rätt ny o relativt oprövad produkt.

Fauna marine har även dom aminosyror likt många andra tillverkare.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag tänkte nog mer på Ultra Amin, UltraminS innehåller även lite kolkälla(vad jag minns) så det är inte helt optimalt i ett sånthär läge...

Kno3 är annars ett alternativ för att boosta upp nitraten, rätt billigt och man kan hitta det enkelt där växtakvarister köper sina prylar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är inte biopellets bra för sps? tar det ner fosfat för mycket och inte ger någon näring som zeovit/zeolith gör när man pumpar? Vilket system kör du? zeolith eller zeovit?

mvh Rickard

Jag kan inte riktigt svara på det faktiskt, läser du den stora tråden om biopellets är det väääldigt mycket missnöjt folk. Vissa har fått det att fungera men majoriteten bråkar.

Och som svar på andreas N så är det mer än bara Amino Syror som behövs, jag doserade Aminosyror i en månad (utan att det blev bättre) och sedan började jag även dosera Salpetersyra utan några resultat på färgen.

När till och med de som säljer pellets rekommenderar annat så känns det som att det är dags att hoppa av.

Kör själv zeovit, men har även haft bra färger med vodka metoden och tror det mesta annat fungerar med sålänge man vet vad man gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att det är så enkelt att pelletsen förbränner nitrat väldigt effektivt, det som händer då är att man svälter korallen nitrat/aminosyror är en del av det zoohex använder som sen genererar energi åt korallen.

Fosfat verkar det vara betydligt svårare o få slut på med kolkälla, därav har man börjat blanda in annat än endast en typ av kolkälla i flera produkter(red sea kommenterar detta även i deras reklam för nopox).

Jag skulle nog hävda att pelletsen är bra för FO burkar och kar som matas väldigt hårt, men det är för svårstyrt/reglerat för en SPS burk som skall ligga nära NSW.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror mycket med problemen med pellets ligger i överdosering. Det där försäljningsargumentet att pelletsen är självdoserande visade sig ju vara nys. Har man för mycket pellets i systemet drar de ner näringshalterna mycket lägre än vad våra koraller uppskattar. Jag har gjort samma sak och haft väldigt ljusa koraller som knappast växte alls; några började t o m visa lite vävnadsdöd vid basen innan jag tog tag i problemet. En halvering av pelletsmängden gjorde stor skillnad för mig.

Egentligen är det nog inget fel på pelletsen - de är som vilken organisk kolkälla som helst och de doserar sig inte automatiskt.

Vill trådskaparen köra vidare med pellets så är det nog hög tid att minska mängden rätt rejält; testa att halvera mängden pellets och avvakta i en månad. Blir det ingen förbättring är det dags att halvera mängden igen osv. För att akut göra något åt korallblekningen så finns ju som sagt både natriumnitrat, aminosyralösningar och ökad matning. Tyvärr lär ju trådlagerna vakna till liv med ökad näringshalt också. Det är svårt att försöka svälta ut trådalger med koraller i karet (fråga NiXoN!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej!Det ser ut som att jag har fått lite bättre färger på spserna. Acron som var helt blek kan jag ana en liten förändring på men inte mycket. Det jag har gjort är att minska på biopellets, dosera FM ultra MINs och ultra Organic. Vattenbytte en gång i veckan på 50 liter. Ska köra så ett tag så får ja se om det hjälper. går i planerna på att köra zeo annars..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt med Claes här, det är egentligen inte biopelletsen som det är fel på utan snarare att marknadsföringen rafsades ihop på bästa orm-oljeförsäljningsmanér, innan produkten konsumenttestats - precis som med zeolithmetoder är det viktigt att fosfathalten sänks innan man börjar med näringsbegränsande metoder för att inte få en obalans mellan fosfat och nitrat, och att inte överdosera.

I min värld är ett nitratvärde mellan 3-7 och en po4nivå på max 0.03 fullt tillräckligt för att få vackra SPSfärger - går man på nolltoleranslinjen så krävs det lite för mycket passande och matande för min smak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...