Gå till innehåll

Hur mycket salt/L vatten?


Aquario

Rekommenderade inlägg

Det går inte att säga bara så rätt av hur mycket salt till hur mycket vatten. Du får helt enkelt köpa en saltmätare. Det går att säga på ett ungefär, men inte så man får perfekt värde. Får du för högt saltvärde får du fylla på mer sötvatten, eventuellt hälla ut lite saltvatten och ersätta med sötvatten och är det för lågt öka med lite salt. Och när jag ser ditt akvariums volym så är det inte mycket salt vi snackar om. I ditt kar räcker det max du byter 1 hink på 10 liter i veckan. Man får tänka lite snabb huvudräkning. På ett saltpaket som är för 120 liter vatten är på 4,5kg. Så får man räkna ner i skala. 120 liter= 4,5kg, 60 liter= 4,5kg delat 2= 2,25kg 30 liter= 4,5kg delat på 4= 1,125kg.

Om jag inte har räknat helt fel så behöver man ca 3,7dl salt för 10 liter vatten om man ska gå efter fabriksmått. Jag brukar ta under detta måttet för att sedan få ett värde på ett ungefär runt rätt saltvärde 1.023.

Dock håller jag alltid över 1.023 för korallernas skull och de andra djuren. 1.023-1.026 ska tydligen vara hälsosamma mått. Kan funka ner till 1.022 också skadefritt. Fisk klarar lägre, 1.018 om inte mindre.

Ändrat av Tedd
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Olika salt har olika innehåll av sk kristallvatten. Därför går det inte direkt att säga att du skall ha 360 gram salt till 9640 gram vatten för att få 36 promille på 10 liter saltvatten. (en vanlig salthalt ute i det vilda). Det saltet som är "starkast" - Red Sea Coral Pro brukar ligga på ca 370 gram salt till 9630 gram vatten. De vanligaste syntetiska salterna brukar ligga kring 385 - 400 gram salt till 9615 - 9600 gram vatten. Blandar du på detta sätt så får du exakta mått och inga mätfel - men du måste veta ditt salts innehåll av kristallvatten. Känner jag inte det så brukar jag ta 400 gram salt till 9600 gram vatten och jag ligger då nära 36 promille.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En refraktometer har inbyggda fel och kan läsas av fel - genom att veta sitt salts vatteninnehåll så kan vågmetoden garantera att du hamnar där du skall. Alla kvalitetssalts vatteninnehåll finns med i Aqua Calculator. Den finns på svenska. När den är nerladdad trycker man på kugghjulen.

post-2331-14468923973912_thumb.jpg

kommer till rutan allmänt och väljer svenska

post-2331-14468923975612_thumb.jpg

Tillbaks till huvudmenyn och tryck på justera vattenvärden

post-2331-14468923973912_thumb.jpg

Välj ditt salt i nästa meny

post-2331-14468923974799_thumb.jpg

Tryck på saltinfo - sen kan man läsa precis hur mycket salt per liter vatten man skall ha vid olika saltinnehåll.

post-2331-14468923974543_thumb.jpg

Gör man så här varje gång så och lägger sig kring 34,8 psu (ppm) så vet man att man alltid kommer att ligga någonstans mellan 33 och 36 ppm. Jag föredrar lite saltare - kring 36 promille.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ena utesluter inte det andra: :)

Jag väger mitt salt hink för hink som jag blandar vid vattenbyte precis som Lasse beskriver. Skönt att veta att jag får samma salthalt varje gång och jag behöver inte efterjustera salthalten på vattnet jag använder för vattenbyte som jag gjort förr.

Men en varning vill jag utfärda. Jag skaffade mig en digital hushållsvåg för detta ändamål. En digital Soehnle blev det för några sköna hundralappar och jag trodde mig därmed ha köpt kvalitet. Det hade jag nog också men tillverkaren har missat att nämna att vågen inte väger rätt när batterierna blir gamla. Det tog mig ett antal veckor och vattenbyten för att lyckas felsöka den ständigt stigande salthalten i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir varje vecka påmind om av vikten av en schysst saltmätare, genom att det kommer kunder in med konstiga mätvärden och felaktig salthalt.

Men självklart är det vettigt att väga salt för att blanda :)

Vägde alla - som Claes beskriver - så hade du varit arbetslös på den delen i alla fall (förutsatt att man byter batterier :)). Jag tycker det är bra i detta fall att ha både hängslen och livrem. Jag kontrollerar med refraktometer då och då men väger alltid vid vattenbytena. Sedan om jag hamnar på 1.024 eller 1.026 spelar inte så stor roll men sedan jag började med det så har jag inte fått några överraskningar och injusteringsproblem i alla fall när jag väl testar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ocean pro tror jag den hette. Ca 1kg / 30L. Jag har I nu 900-någonting gram salt. Köpte en refraktometer I dag, men blev besviken när jag läste att man ska kallibrera den med R.o.w. vilket jag har. Sen ska man komma så nära R.o.w markeringen när man kikar genom luppen.Man kan ju klart sätta egna kalibreringar man gillar.

Det går inte att säga bara så rätt av hur mycket salt till hur mycket vatten. Du får helt enkelt köpa en saltmätare. Det går att säga på ett ungefär, men inte så man får perfekt värde. Får du för högt saltvärde får du fylla på mer sötvatten, eventuellt hälla ut lite saltvatten och ersätta med sötvatten och är det för lågt öka med lite salt. Och när jag ser ditt akvariums volym så är det inte mycket salt vi snackar om. I ditt kar räcker det max du byter 1 hink på 10 liter i veckan. Man får tänka lite snabb huvudräkning. På ett saltpaket som är för 120 liter vatten är på 4,5kg. Så får man räkna ner i skala. 120 liter= 4,5kg, 60 liter= 4,5kg delat 2= 2,25kg 30 liter= 4,5kg delat på 4= 1,125kg. Om jag inte har räknat helt fel så behöver man ca 3,7dl salt för 10 liter vatten om man ska gå efter fabriksmått. Jag brukar ta under detta måttet för att sedan få ett värde på ett ungefär runt rätt saltvärde 1.023.Dock håller jag alltid över 1.023 för korallernas skull och de andra djuren. 1.023-1.026 ska tydligen vara hälsosamma mått. Kan funka ner till 1.022 också skadefritt. Fisk klarar lägre, 1.018 om inte mindre.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du med Ocean Pro menar D-D:s Ocean pro så gäller för 34.8 i psu att du lägger i 385 gram per 10 liter.

Du kan kalibrerar med vanligt kranvatten om du inte har gott om klorider i ditt vatten, dvs inte bor nära kusten och har lokalt vattenverk eller egen brunn. Du skall kalibrera mot 0-strecket och det får inte vara några luftbubblor i provet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska det inte vara osmos vatten?

Om du med Ocean Pro menar D-D:s Ocean pro så gäller för 34.8 i psu att du lägger i 385 gram per 10 liter.Du kan kalibrerar med vanligt kranvatten om du inte har gott om klorider i ditt vatten, dvs inte bor nära kusten och har lokalt vattenverk eller egen brunn. Du skall kalibrera mot 0-strecket och det får inte vara några luftbubblor i provet.MVH Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I menyraden här ovan så finns det en knapp där det står Artiklar/Länkar, klicka på den, scrolla ner på sidan tills du kommer till avdelningen Kemi/Biologi, där hittar du denna:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?22578-Salinitet-relationen-vatten-salt-temp

Jag brukar gå efter den skalan oavsett vilket fabrikat på salt jag använder, sen kontrollerar jag efter att saltet blandats upp och inga rester finns kvar. Jag väger mängden salt efter den skalan alltså, sen kontrollmäter jag med refraktometer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...