Gå till innehåll

Hejsan allihopa =) Nu är man tillbaka igen efter en kort tids paus.


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Tjabba alla saltisar, nu är ja tillbaka igen efter en tids paus från saltkaren.

Min första fråga är om det finns någon som håller på med saltvattens kar i Kiruna nån som vet?? eftersom att jag själv flyttat från västerås upp till kiruna och så=)

Tänkte annars blir det nog den ända och nordligaste salt baljan i sverige =D

Jag kommer dra igång ett 180 liters hörn akvarie med sump inom kort, uppdateringar och bilder kommer läggas upp under hel bygget.

/ Tom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 7 månader senare...

SÅÅ nu har det gått en tid sen jag startade denna tråd.....suck men inte mycket har hänt =/ baljan å all teknik ligger fortfarande i garaget hos morsan pågrund av att jag inte har hittat något boende här uppe i lapp h-vete än och får bo på jobbet vilket suger, det är sån jävla bostads brist här uppe å det som finns kostar multum riktiga fantasi priser för lägenheter och hus.

Så under tiden så läser jag mycket och så håller jag på och köper på mig mera teknik och saker man kan behöva å det är ju positivt iallafall =D

är det föresten någon som vet hur silikonet på akvarier håller och så vidare i kyla och så? akvariet jag har står som sagt i morsans kall garage och det bli kallt som i bomben där på vintern, tänkte om man måste börja byta silikon mm sen när man väl ska dra igång det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ge dig nu, du får ju en 200 kvm stor villa i Kiruna för straxt över miljonen... tänk på oss stackars satar i Stockholm :P

Hörde tom att det finns vissa bostadsköer (om man nu vill hyra) som inte ens kan garantera en, en bostad i innerstan under ens livstid även om man varit i kön sen man föddes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jo det finns ju hus med budgivning från millen och uppåt men det är liite dyrt för att vara kiruna tycker inte ni det? Skulle jag få mig ett jobb i gruvan så skulle jag fundera på hus här i kiruna eller så köper jag ett jäätttee hus i hem kommunen, där får man en stor gård med flera hektar mark för under miljonen. men som sagt då krävs ett bättre betalt jobb än de jag har nu =) söker febrilt om vi säger så =D

Akvariet har stått i min morsas kall garage i 2år sen jag hämta ut det från butik nytt, så det skall alltså klara sig över vinter å så utan att behöva börja byta silikon mm? är för jävla sugen att sätta upp et kar snart.

Jag kommer lägga upp en lista på tekniken jag har och skall införskaffa =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu på söndag brassar jag iväg till grekland 1 vecka och ska dyka å grejja, när jag sedan kommer hem igen så kommer jag slänga upp lite bilder från undervattens livet där samt en fullständig lista på den teknik och D.I.Y saker till karet jag ska göra =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

god dag alla=) Sitter på jobbet och funderar lite över mitt akvariebygge och så, och nu har ja kommit så långt in i projektet att jag klurar på hur ja ska göra för att få en inbyggt överinnings box byggd i karet? det är ju ett hörn akvarium med brutna hörn.

Några tips skisser som nån kan komma med? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Så där nu har jag kommït ett steg närmare i bygget, har just ritat färdigt sumpen, den blir på 80liter. Sen så har jag också hittat en skummare som ja ska beställa till veckan, blir en Bubble Magus NAC7 Cone Skimmer. Sen kommer jag beställa 1 Ecotech marine Radion belysning samt en till mp10 trådlös =) Så jag kommer slänga upp min 250watts luminarc MH på annons här till veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

ÄÄntligen har jag fått mig boende här uppe i kiruna efter ett braaa tags väntan :smiley20:. Så nu är rulliansen igång, påbörjar bygget av mig möbel till karet redan i helgen/början på nästa vecka Banana man

sen kommer de gå utav bara den när jag redan har allt utom skummare, sen kommer det till det lite jobbigare att få upp nå levande stenar samt fisk och dylikt till Sveriges nordligaste saltbalja -v-.

:nya bilder: are coming

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

vart till morsan å farsan i lördags och körde upp ett flytt lass, så nu är lägenheten beboelig=) fick även med mig allt till akvariet utom själva karet, så sumpen står igång med värmare några kilo LS å puttrar =D så lite av de första liven igår kväll vilket var as roligt, Tack till Sploonge för sten och salt samt lite levande sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men dooo Klart det inte rinner ur det är ju galler över :P

Sorry kunde inte låtabli.

Blir nog bra detta. D.I.Y Säger bara du får ta o slänge opp nå bilder på det sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

nu har sumpen stått och puttra sen jule tider med ls och några vattenbyten har jag gjort sen dess, kör även med lite aktivt kol,

igår så kolla ja lite i sumpen hur stenarna såg ut efter som att jag fick dom från ett nedlagt akvarium och stenarna hade legat ute i -20 i nån vecka så trodde man ju att de skulle vara helt döda, men icket =) jäklar hittade en vit sjöstjärna som va relativt stor samt att det har börjat växa röda macro alger överallt....de trodde jag f*n inte, så det var mycket positivt =) ska ta å fara ner och hämta upp mitt stora kar i slutet av månaden hos morsan å dom i Kalix och sen är det bara borra och sätta rören på plats och hänga upp belysning kvar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu högst på min topic är att borra akvariet =)jiihooo MEN innan jag ger på på att börja med det så tänkte jag fråga här om det är någon/några som har nå tips och trix och vilken typ av ytavrinngs box Metod att gå efter och lite tips på retur dragningen?

/Tom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...