Gå till innehåll

PNY's 2x275 W Cree XT-E LED-ramp!


petnym

Rekommenderade inlägg

Inte hålla i - mer än 50 grader då med andra ord

Du kan inte klä in kablarna dem i värmetåliga sleeves eller varför inte sätta en liten 40 mm fläkt i ena änden av röret. Sätt den på en låg spänning så hörs den inte men du får en värmeväxling i röret. Jag kör själv ca 38 watt på et liknande rör (400*50*25) Får då ca 43 grader med fläkt. Om du får tag i silikonkablar så tror jag inte det är någon fara.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Missat men vad har du dina effektmotstånd till?

Mina vita LED hade lite lägre spänning än specat i databladen så jag måste bränna bort några volt i sju av mina LED-slingor då alla LED går på samma matningsspänning.

En idé, som jag fick nu, är att kanske minska spänningen på ett av mina spänningsagg och köra två olika spänningar... (25V resp så lågt jag får ner mitt 24V agg). Dvs istället för att köra ett agg per ramp så kör man alla vita LED och röda på ena agget och alla blå plus övriga på det andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju lite så jag brukar förespråka, föröska hitta någon bra indelning, men det blir ju svårt att göra det i förväg om databldet ska vara så pass mycket fel (iofs inte så jättemycket efter uppdateringen men ändå en del). Hopps det löser sig bra Peter!

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nätagget som driver de vita LED:en gick att skruva ned till 22,0V. Som tur är var nästan alla vita LED redan kopplade till ett och samma av mina tre Hex4101-kort så jag behövde inte koppla om så mycket! Nu kör jag hälften av LED:en på 25,0 V och andra hälften på 22,0 V... Egentligen hade jag velat få ner spänningen till 21,3 V men detta får duga, för vips slapp jag ca 18W per ramp i ren värme. Elektroniken får i nuläget ta ca 14 W fördelat på 15 st CAT-kretsar så vi får se om det funkar i kontinuerlig drift utan extra kylflänsar på CAT-kretsarna... Idealt skulle jag nog kunna få ned det till knappt 9W som lägst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Så till den stora frågan, hur upplever du färgerna och effekterna av dom olika dioderna?

Med tanke på att mitt korallbestånd mest består av ett blygsamt antal olika varianter av euphyllia så får jag nog återkomma när jag har något med mer färg i akvariet. Fiskarna ser helt ok ut iallafall, och det är fantastiskt att kunna justera färgtemperaturen steglöst från varmt till riktigt kallt blå-lila ljus. Om man tar på sig skeptiker-hatten så är väl det negativa att ljuset är rejält mycket mer glittrigt, en del gillar ju det, men jag är inte van vid det trots att jag hade metallhalogen innan (mina MH-reflektorer var så pass stora att det inte blev så mycket glitter).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Råkade faktiskt ut för samma problem, det blev för glittrigt, men det går att minska "problemet" rätt regält om man pular lite med sina steemers.

Sen som sagt är det lite lurigt det där med ögonen och blåa LEDs, ljustet kan vara mycket kraftigare än du ser det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen som sagt är det lite lurigt det där med ögonen och blåa LEDs, ljustet kan vara mycket kraftigare än du ser det.

Ja, man måste även vara försiktig och inte titta på LED'sen. Jag har fått rejäl ögon och huvudvärk efter att grejat med ljuset trots stor försiktighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är måtten på ramparna?

Det framgår inte riktigt av bilderna hur stora dom verkligen är, men dom är riktigt stora... Mycket större än de flesta kommersiella ramper. 750 mm x 405 mm x 65 mm (inkl fläktar), väger ca 8,8 kg styck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vart köpte du dina led's?

Om man bollar med tanken med att ha samma uppsättning över mitt kar

med måtten 45x45cm

Hur många kylflänsar och 3watts led har du på denna ytan?

(45x45cm)

---- Edit ----

din ramp är ju 40cm så skulle det stämma med 7x7 kylflänsar

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart köpte du dina led's?

Om man bollar med tanken med att ha samma uppsättning över mitt kar

med måtten 45x45cm

Hur många kylflänsar och 3watts led har du på denna ytan?

(45x45cm)

De är inköpta på rapidled och ledgroupbuy.

I dagsläget hade jag nog undersökt möjligheterna att använda kombi-led med flera diskreta LED på varje stjärna. Kolla 3-up med två blå och en vit samt "Ocean white" med turkos, kallblå och röd på samma stjärna, finns på ledgroupbuy.

din ramp är ju 40cm så skulle det stämma med 7x7 kylflänsar

Ja, jag antar det. Det är ju visserligen en kant runt om också.

Min känsla så här i efterhand är att jag kanske har aningen mycket blått i förhållande till vitt i min ramp, men det är ju mycket tycke och smak, själv föredrar jag ett lite varmare ljus som inte har så mycket blåstick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket ska kolla in på den sidan. http://www.ledgroupbuy.com

Alltid intresserad av att testa det hela men får se när man får igång ett bygge.

Var det denna du menade? Ocean Coral White

Denna såg ju intressant ut CREE XT-E / XP-G 3UP

Är nog inne på samma linje att för blått vill jag inte ha utan mer kanske 12-14K

Gött att det finns bra 3x3watts så får man in lite mer watt på ytan än att man skulle köra 45st 3watts ;)

Skulle allt vilja bygga nån styrning jag med men så sitter man med DALI kortet på sin GHL å då kanske man har möjligheterna där att styra olika färger och kanaler

Denna kylflänser såg aktuell ut MakersLED Designer Heatsink Kit - Professional Grade

2st 18 Inch

:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjort lite service på rampen...

Aktiverat batteribackup på realtidsklockorna (RTC) som används för timerfunktionen. Nu kommer de ihåg tiden även efter ett eventuellt spänningsbortfall. Denna feature gillar jag skarpt, trots att den inte används så ofta. Också skönt att slippa alla timers (3st) jag hade till min gamla ljusuppsättning...

Bytt några LED som lossnat från kylflänsen. Om de lossnar blir de snart så varma att den primära linsen bränns och förkolnar. (Jag har bildbevis om någon inte skulle tro mig). Mina LED var limmade mot kylflänsarnas befintliga heatpads (vilket jag visste inte var idealt). Nu har jag kluttat lite lim i kanterna på alla LED så förhoppningsvis lossnar inga fler nu... (Tyvärr gick alla reserv-LED av typen "neutral white" åt så vid en eventuell nästa gång så måste jag först beställa nya LED).

Passade också på att fixa den mekaniska infästningen av skyddsglaset så det numera enkelt går att skuta åt sidan om man behöver komma åt LED'sen.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gjort lite service på rampen...

En vit LED som var lite slarvigt limmad mot kylflänsen hade gett upp och släckte därmed en hel kanal... Ny LED på plats och alla LED lyser härligt starkt igen... :-)

Noterar att mina ramper varit igång ca 1 år och 3 månader...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Med de diskussioner kring LED, och dess spektrum, som pågår är jag lite sugen på att modernisera mina LED-ramper genom följande modifikationer:

Ersätta röda LED, 660 nm (2st), turkosa LED, 495 nm (4st), kallblå LED 475 nm (7st) med 7st LED av en typ som heter Ocean color white som kombinerar 470 nm, 495 nm och 660 nm på samma LED-stjärna. (Detta gör främst så att jag frigör platser för andra LED).

...Sätta LED av typen "Total Spectrum Violet" UV LED, kombinations-LED med 2x 400-410nm och 2x 410-420nm på de 6 LED-platser som frigörs, för att få mer styrka i området med kortare våglängd än mina nuvarande violetta LED.

...samt ersätta 8st (av totalt 56st) Royal Blue 455 nm med CREE XP-E Amber LED 590 nm. (Jag skulle egentligen vilja ersätta några av de vita, men det lämpar sig bättre att ersätta en av de blå slingorna, då den har bättre "positioner" i matrisen av LED för en jämn ljusspridning).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...