Gå till innehåll

PNY's 2x275 W Cree XT-E LED-ramp!


petnym

Rekommenderade inlägg

Har kommit en bit längre med mekaniken... Idag har jag slutfört monteringen av kabelgenomföring och upphängningsvirerar, sågat akrylglas till front och baksida, gjort hål för och monterat fläktar, samt provat att skruva ihop den ena rampens kylfläns med dess ram... Idén är att frontglaset skall skjutas in från en av kortsidorna, men det är svårt att få lagom spårbredd så att det inte gör för trögt och ända inte glappar.

Nu när jag äntligen har en nästan komplett ramp monterad kan jag få en uppfattning om dess vikt... Tunga pjäser blir det! :-)

post-2486-14468925198821_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kommer du "kanalisera" luften från fläktarna på något sätt så luftströmmen passerar alla kylflänsar?

Ja, självklart. Det sitter en akrylskiva ovanför kylflänsarna så luften kommer bara ut på LED-rampens kortsidor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

[ATTACH=CONFIG]75269[/ATTACH]

Borde kanske försöka hitta några svarta smala kabelstrumpor till fläktkablarna för att få det riktigt snyggt på översidan, fast egentligen kommer inte de kablarna synas då rampen sitter för högt för att man skall kunna se översidan, men man vet ju att de finns där, och det är väl tanken som räknas?

Har limmat hälften av linserna, endast hundra kvar nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har lött kylpaddarna på alla CAT:arna så nu med kylningen på plats har jag äntligen kunnat köra LED-ramperna lite längre tid än tidigare, men något är lite konstigt. Den totala spänningen över 7st Cree XP-G NW blir inte 23,1 V som jag beräknat utan är endast 20,6 V när jag kör dom. Jag använder här ett motstånd på 549 ohm som styrning till CAT-kretsen och det borde resultera i en strömstyrka på 1A (Ej kontrollmätt) och en fV på 3,3 V per CAT. (Den lägre spänningen gör att mer effekt måste brännas bort i CAT-kretsarna, vilket gör att de, PCB'n och aluminiumprofilen som PCB't är limmat mot blir tokvarma efter bara 5 min. Iallafall utan fläktarna igång)

Vilken resistans använder ni andra för 1A, blir det 1A, samt vilket fV för Cree XP-G NW får ni då?

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lött kylpaddarna på alla CAT:arna så nu med kylningen på plats har jag äntligen kunnat köra LED-ramperna lite längre tid än tidigare, men något är lite konstigt. Den totala spänningen över 7st Cree XP-G NW blir inte 23,1 V som jag beräknat utan är endast 20,6 V när jag kör dom. Jag använder här ett motstånd på 549 ohm som styrning till CAT-kretsen och det borde resultera i en strömstyrka på 1A (Ej kontrollmätt) och en fV på 3,3 V per CAT. (Den lägre spänningen gör att mer effekt måste brännas bort i CAT-kretsarna, vilket gör att de, PCB'n och aluminiumprofilen som PCB't är limmat mot blir tokvarma efter bara 5 min. Iallafall utan fläktarna igång)

Vilken resistans använder ni andra för 1A, blir det 1A, samt vilket fV för Cree XP-G NW får ni då?

Verkar lite märkligt att du får så lågt spänningsfall över LEDarna.

För 995mA genom CATen kör jag med Rset = 536 Ohm vid Vin = 3.3 Volt(vilket verkar påverka en del).

Ta och mät strömmen!

Jag kan tyvärr inte mäta någon XP-G just nu....

Du har ingen möjlighet att sänka matningsspänningen till LEDslingan lite om det nu är så att du verkligen har 1A ?

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar lite märkligt att du får så lågt spänningsfall över LEDarna.

För 995mA genom CATen kör jag med Rset = 536 Ohm vid Vin = 3.3 Volt(vilket verkar påverka en del).

Ta och mät strömmen!

Jag kan tyvärr inte mäta någon XP-G just nu....

Du har ingen möjlighet att sänka matningsspänningen till LEDslingan lite om det nu är så att du verkligen har 1A ?

MVH

/Janne

Jag hann inte mäta strömen i går kväll då jag inte hade några lämpliga krokodilklämmor eller likande, men jag skall göra det. Dock verkar Cree uppdaterat databladet och i den senaste revisionen (rev 8) är angivet fV betydligt lägre än i rev 6 vid 1A. Kanske de LED jag köpte inte matchade rev 6 av databladet... Jag kontrollmätte motståndet och även ett antal LED och de ligger snarare kring 3.0V än 3.3V. Det får bli extra LED alternativt effektmotstånd för matningen går ju även till mina andra slingor och de ligger på ca 24V. Jag skall mäta igenom allt ordentligt i kväll när jag nattat sonen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag mätt och strömmen ÄR verkligen 1.0 A.

Jag har väl följande alternativa till lösningar för att komma undan värmeproblemen:

  1. Sätta effektmostånd i serie med LED:arna för att flytta lite av värmen från CAT:arna till en annan del av rampen. Enklast men det känns synd att bara bränna bort en massa effekt.
  2. Klämma in ytterligare LED:ar i de slingor som har låg spänning. Det blir dock svårt att få plats med fler LED på kylflänsarna och det förstör symmetrin i layouten.
  3. Öka strömstyrkan på de vita slingorna till tex 1400 mA och på så sätt öka den totala spänningen över LED:arna. Detta kräver att man parallellkopplar ytterligqare CAT-kretsar. Vilket i sin tur kräver att jag lyckas pressa in ännu ett kretskort med CAT:ar i LED-rampen.
  4. Låta allting vara och bara fixa ytterligare kylning på CAT:arna.

post-2486-14468925469893_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade verkligen hoppats på att kunna provköra rampen över akvariet i helgen, men effektmotstånden som behövs för att undvika överhettning av drivkretsarna som jag beställt från ELFA kommer nog först i början på nästa vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har provkört LED-ramperna med effektmotstånden monterade direkt mot ytterhöljet på rampernas ena kortsida som blir riktigt varm redan efter 20-30 min. Det är i en aluprofil på 40cm 40x40x40mm (i praktiken 480 cm2 aluminiumyta) med en svag luftström över som får ta 20 Watt värme... Jag känner mig tyvärr inte helt konfident med lösningen och är rädd att sladdar intill effektmotstånden skall skadas av värmen...

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för temperatur på gaveln? Kan du inte lägga kablarna i en sleeve. Här till exempel

Svårt att uppskatta temperaturen. Efter 30 min var den iallafall varmare än att man kan hålla i den i mer än 10 sek. Det är ju ingen fara för LED:ar eller övrig elektronik för de är ganska åtskilda men jag är lite orolig att sladdarna som går till effektmotstånden ligger an mot andra effektmotsånd (Det 7st per ramp).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...