Gå till innehåll

PNY's 2x275 W Cree XT-E LED-ramp!


petnym

Rekommenderade inlägg

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är det bara jag eller är vissa av leddarna inte limmade mitt på flänsen? Finns det någon orsak till detta isf?

Ser bra ut i övrigt. :)

Några av LED:arna sitter löst pga att jag behövde vrida dom 90/180 grader för enklare kabeldragning, men jag skall givetvis limma fast dessa också. I övrigt har jag försökt att sätta dom i mitten av kylflänsarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina ramper kommer att ha LED-drivare och styrelektronik i själva rampen. Denna elektronik (Duodecima- och Hexa4101-korten) har jag tagit fram själv och den är storleksanpassad till själva rampen. Elektroniken drivs med likspänning så man behöver också AC/DC-omvandlare. Dessa har jag köpt färdiga. Jag behöver två kraftfulla 24-volts aggregat och ett kompletterande 12-volts aggregat till mina båda LED-ramper. Dessa sitter i en separat låda under akvariet. På så sätt slipper jag ha ~230V i mitt hemmabygge strax över vattnet. LED-ramperna matas med två likspänningar på 25 V och 10V. De tre spänningsaggregaten har justerats på sina respektive trimpottar för att ge dessa spänningar. Den högre spänningen driver alla LED:ar och det blir ju en hel del ampere för en ramp på några hundra watt, så man kan inte ha vilket litet kontaktdon som helst. Jag har precis beställt avionik-kontakter från Kina avsedda för höga strömmar, att ha till sladden mellan ramp och spänningsaggregat. Så det dröjer nog tyvärr ett tag till innan ramperna kommer upp över akvariet, men den som väntar på något gott...

I väntan på leverans av kontakter och sladd skall jag försöka få ordning på den mekaniska inkapslingen som jag gör av 40mm aluminiumprofiler. Jag skall också såga till plexiglas-skivor som splash-skydd för LED-arna på undersidan men också som skydd på ovansidan för att tvinga fläktarnas luft genom kylflänsarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer bli bra det där! :smiley20:

En liten fundering, kommer du köra med endast själva korten som kylfläns för CATarna?

Antar att du kanske dimensionerat dem enligt exempelet i databladet så du vet ungefärligt Rja så då vet du ju hur mycket effekt du kan bränna av i dem innan det blir problem....

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer bli bra det där! :smiley20:

En liten fundering, kommer du köra med endast själva korten som kylfläns för CATarna?

Antar att du kanske dimensionerat dem enligt exempelet i databladet så du vet ungefärligt Rja så då vet du ju hur mycket effekt du kan bränna av i dem innan det blir problem....

Jag har limmat korten (med drivkretsarna), som har stora jordplan på båda sidor, mot en (plan) aluminiumprofil som sitter där luften från fläktarna passerar. Jag tänkte till en början testa om det räcker med enbart det. Jag har optimerat mina LED-slingor mot tillförd spänning på 25V så det borde inte bli så mycket värmeutveckling i CAT-kretsarna (inte mer än nödvändigt iallafall). Om det skulle behövas mer kylning så har jag lämnat plats så jag kan sätta dit en extra fläns mot aluminiumprofilen där luften passerar. Det finns även utrymme för att montera något på ovansidan av kretsarna, men där har jag inte så mycket luftflöde. Tror du som har kört med CAT:arna ett tag att det räcker eller kommer jag behöva sätta dit kylflänsar på båda sidor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har limmat korten (med drivkretsarna), som har stora jordplan på båda sidor, mot en (plan) aluminiumprofil som sitter där luften från fläktarna passerar. Jag tänkte till en början testa om det räcker med enbart det. Jag har optimerat mina LED-slingor mot tillförd spänning på 25V så det borde inte bli så mycket värmeutveckling i CAT-kretsarna (inte mer än nödvändigt iallafall). Om det skulle behövas mer kylning så har jag lämnat plats så jag kan sätta dit en extra fläns mot aluminiumprofilen där luften passerar. Det finns även utrymme för att montera något på ovansidan av kretsarna, men där har jag inte så mycket luftflöde. Tror du som har kört med CAT:arna ett tag att det räcker eller kommer jag behöva sätta dit kylflänsar på båda sidor?

Jag tror nog att du kommer klara dig om du inte har någon slinga som ligger väldigt "fel", men du märker ju om du får blinkljus, då är det dax att göra något.

Låt det inte stå så allt för länge, finns de som testat det med mindre lyckat resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog att du kommer klara dig om du inte har någon slinga som ligger väldigt "fel", men du märker ju om du får blinkljus, då är det dax att göra något.

Låt det inte stå så allt för länge, finns de som testat det med mindre lyckat resultat.

Förstår inte vad du menar Janne :) Tur att det är 16 CAT på ett kort i alla fall :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...